جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۴

واکنش BBC به عضویت رسمی ایران در شانگهای

شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 776357
شبکه دولتی انگلیس می‌گوید: عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای، اتفاقی و موفقیت دیپلماتیک برای ایران در شرایط بن‌بست برجام است.
واکنش BBC به عضویت رسمی ایران در شانگهای
به گزارش جهان نيوز، بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: سازمان همکاری شانگهای، اگرچه بازوی توسعه‌طلبی چین توصیف شده، اما در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی است که در آن از «غرب» خبری نیست و چه بسا تسلط کامل غرب بر سیاست بین‌الملل را به چالش می‌کشد.

حالا همانقدر که عدم پذیرش ایران در این سازمان به مدت ۱۳ سال، بر موقعیت و اعتبار تهران اثر منفی گذاشت، عضویتش یک پیروزی دیپلماتیک خواهد بود؛ ثمره نمادین سیاست خارجی «نگاه به شرق» که با اصرار آیت‌الله خامنه‌ای، اجرا می‌شود.

بدین‌ ترتیب ایران به شکل فعالانه، خود را بخشی از یک بلوک همگرای سیاسی-اقتصادی-امنیتی تعریف می‌کند که در نگاه برخی، بختی جدی در موازنه قدرت بین‌المللی در آینده نزدیک دارد.

این موفقیت دیپلماتیک در زمان ویژه‌ای نیز به دست آمده است. سرنوشت مذاکرات احیای برجام روشن نیست و ایران، آمریکا را به زیاده‌خواهی متهم می‌کند. تحریم‌های آمریکا همچنان ایران را آزار می‌دهند. و به رغم سرسختی ایران در مذاکرات، نه تنها از انزوای بیشتر تهران خبری نیست، بلکه حتی ایران موفق شده از انزوای قدیمی هم بکاهد.

روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، هند و پاکستان از اعضای اصلی و افغانستان، ایران، بلاروس و مغولستان از اعضای ناظر بوده‌اند و اکنون ایران هم به عضویت کامل در آمده است.

ایران بیش از یک دهه در تلاش بود تا به عنوان عضو دائم این سازمان به رسمیت شناخته شود. اولین سفر خارجی حسن روحانی هم در مقام رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۲ برای شرکت در اجلاس شانگهای بود اما موانع عضویت ایران از نگاه این سازمان تا اکنون رفع نشده بود.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا گفته بود که موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
عضویت در شانگهای باعث کم‌رنگ شدن تحریم‌ها می‌شود
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خجسته باد این پیروزی بر ملت و دولت مردمی...
Iran, Islamic Republic of
مانع، غرب گرایی بود که با رفتن دولت غرب گرا رفع شد.
عمار
Ukraine
به کوری چشم bbcواستکبارجهانی باروی کارآمدن دولت انقلابی جناب رئیسی روزبه روزبرعزت وعظمت ایران مقتدراسلامی افزوده خواهدشد
United States
.....