کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس از سیمان قیمت میلگرد هم کاهشی شد

23 شهريور 1400 ساعت 8:28

گزارش اخیر کیهان درباره شروع روند کاهش قیمت برخی کالاها ظاهرا بر غربگرایان سخت آمده، اما خوشبختانه روند نزولی قیمتها ادامه یافته است و پس از سیمان، حالا خبر از کاهش قیمت میلگرد به گوش می‌رسد.


به گزارش جهان نیوز، در گزارش تیتر یک کیهان در روز دوشنبه بر اساس اخبار منتشر شده از بازار مصالح ساختمانی و برخی دیگر از بازارها، نوشته بود که «ارزانی سیمان نخستین وعده وزیر صمت بود که محقق شده و حالا خبر از کنترل قیمت فولاد و کاهش 30 درصدی قیمت جوجه یکروزه در هفته آینده هم به گوش می‌رسد. این اتفاقات که بدون رفع تحریم‌ها یا پیوستن ایران به FATF رخ داده، نوید ‌دهنده تحقق سایر وعده‌های دولت سیزدهم است».

اما ظاهرا‌ اشاره کیهان به پوچ بودن ادعای غربگرایان مبنی بر ضرورت پیوستن به FATF و بزرگنمایی اثر تحریم‌ها و بر ملا کردن این موضوع که آن ادعاها سرپوشی برای کم‌کاری و سوءمدیریت‌ها بوده، بر حامیان دولت قبل بسیار سخت آمده است.

این جریان که ظاهرا نتوانسته ناراحتی خود را از موفقیت زودهنگام دولت جدید پنهان کند، رسانه‌های زنجیره‌ای خود را برای واکنش به منطقی شدن قیمت این کالاها به خط کرده است. اما از قضا وضعیت بازار بر خلاف آنچه جریان غربگرایان سعی در تخطئه آن دارند، از سیاست‌های جدید تأثیر پذیرفته و پس از سیمان حالا یکی یکی نوبت به سایر کالاها رسیده است.

بازار میلگرد کوتاه آمد
در همین راستا خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا از بازار فولاد خبر داد نرخ هر کیلو میلگرد که تا ۲۲ هزار تومان در هفته‌های اخیر رسیده بود با لحاظ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به حدود ۱۶ هزار تومان کاهش یافته است. قیمت آنلاین هر کیلو میلگرد آجدار سایز ۲۲ تا ۳۲ کارخانه ذوب‌آهن اصفهان ۱۴ هزار و ۵۸۵ تومان است که با لحاظ هزار و 313 تومان مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ هزار و ۸۹۸ تومان می‌شود. این درحالی است که اوایل امسال هر کیلو میلگرد حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

فرشید پورحاجت ،دبیر کانون انبوه‌سازان، به ایسنا گفت: قیمت میلگرد از کیلویی هشت هزار تومان در سال گذشته به یکباره در سال ۱۴۰۰ بالا رفت و حالا مقدار اندکی کاهش پیدا کرده که ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما معتقدیم بازار فولاد هنوز حباب دارد.

برنامه‌های وزیر برای صنعت فولاد
اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعریف سه راهکار برای بازار فولاد صحبت کرد و گفت: در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود. در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تأثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبانماه خواهیم دید و امضاهای طلایی تا این زمان از بین خواهد رفت. در آذرماه نیز در ساختار صنعت فولاد اصلاح ساختاری خواهیم داشت که به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت کنیم و رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌ها در بازار فولاد را شاهد باشیم و بازار فولاد تحت تأثیر نوسانات ارزی نباشد.

فاطمی امین تاکید کرد: در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود. در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تأثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبانماه خواهیم دید و امضاهای طلایی تا این زمان از بین خواهد رفت.

شروع اصلاح قیمت‌ها از سیمان
بر اساس این گزارش، قیمت سیمان روند نزولی به خود گرفته و سازندگان خبر می‌دهند که از طریق بورس، هر پاکت سیمان را درب کارخانه ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان خریداری می‌کنند. چند روز قبل هم نرخ‌ها از بالای ۷۰ هزار تومان به ازای هر پاکت به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده بود. البته فعالان صنعت ساختمان انتظار دارند قیمت‌ها پایین‌تر هم بیاید.

در حال حاضر هر تن سیمان نیز به حدود ۵۴۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که ابتدای سال جاری ۲۲۰ هزار تومان قیمت داشت اما در پی قطعی‌های برق ماههای اخیر تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر تن نیز رسیده بود.

گفتنی است این خبرهای خوب اقتصادی در حالی طی کمتر از یک ماه رخ داده که دولت قبل طی هشت سال در توجیه مشکلات کشور به ویژه گرانی‌ها مقصر را تحریم‌های خارجی می‌دانست و بر همین اساس سیاست محوری دولت تدبیر و امید حول مذاکره با خارجی‌ها برای بهبود همه شئون کشور از اقتصاد و صنعت هسته‌ای تا آب خوردن، شکل گرفت.


کد مطلب: 776008

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/776008/سیمان-قیمت-میلگرد-هم-کاهشی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com