کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۶۰ درصد موکب‌ داران واکسینه نشده‌اند

23 شهريور 1400 ساعت 8:15

در حالی که قرار بود 21 هزار نفر در قالب موکب‌داران اربعینی به عراق اعزام شوند، سهمیه کمیته اسکان و تغذیه کاهش یافت و حتی با الزام تزریق دو دوز واکسن کرونا بیش از 60 درصد خادمان موکب‌ها از گردونه سفر اربعین حذف می‌شوند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، هفته گذشته عراق طی اطلاعیه‌ای سهمیه ۳۰ هزار نفری زائران ایرانی در اربعین امسال را ابلاغ کرد که همه زائران باید با داشتن جوابیه منفی آزمایش PCR به صورت هوایی به عراق سفر کنند.

در ستاد اربعین هم سهمیه ابلاغ شده بر اساس فعالیت خادمان اربعین به کمیته‌ها اختصاص پیدا کرد که در این بین کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین بیش‌ترین سهم را با توجه به گستردگی فعالیت‌ها در عراق به خود اختصاص داد؛ به طوری که ۷۰ درصد این سهمیه یعنی ۲۱ هزار نفر متعلق به این کمیته شد.

پس از آن، ستاد بازسازی عتبات به عنوان متولی کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین از اعزام ۵۰۰ موکب فعال خبر داد و در نامه‌ای به موکبداران حضور متوسط ۳۶ نفر از هر موکب را خواستار شد.

پس از این امر در شبکه‌های اجتماعی اخباری از سهمیه نامشخص اربعین دست به دست شد و بسیاری از عاشقان حسینی که به دلیل محدودیت‌ها از حضور در حماسه اربعین حذف شده بودند، خواستار تجدید نظر مسؤولان ایران و عراق شدند و برخی دیگر با یک ضرب و تقسیم ساده از سهمیه ۳ هزار نفری که نامشخص است، گلایه داشتند و مدعی بودند اگر قرار است از ۵۰۰ موکب و از هر موکب هم ۳۶ نفر اعزام شود، ۳ هزار سهمیه باقی می‌ماند!

کاهش ۳هزار نفری سهمیه کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین
برهمین اساس، یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: ابتدا سهمیه ما ۲۱ هزار نفر در ستاد اربعین اعلام شد، اما پس از آن که ما سهمیه را به موکب‌داران اعلام کردیم، ستاد اربعین این تعداد را تقلیل داد؛ به طوری که بر اساس آخرین تصمیم ستاد اربعین، سهمیه خادمان اربعین در قالب موکب‌ها ۱۸ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه همه اعزام‌های ما با برنامه و با روشنگری صورت می‌گیرد، می‌افزاید: بیش از ۲ هزار موکب داریم که انتخاب ۵۰۰ موکب از این بین کار آسانی نیست. با این وجود، ما فراخوانی دادیم و قرار شد از هر موکب به طور میانگین ۳۶ نفر اعزام شوند تا موکب‌داران بتوانند با برنامه‌ریزی اعزام شوند.

الزام تزریق دو دز واکسن کرونا را بردارید
با وجود اینکه اسامی موکب‌داران حسینی مشخص شده و لیست نهایی خادمان موکب‌ها به کیمته اعزام ستاد اربعین اعلام شده است، اما با توجه به الزام تزریق دو دوز واکسن کرونا به طور حتم بسیاری از خادمان اربعین از گردونه اعزام حذف خواهند شد؛ تا جایی که قیصری، مدیر یکی از موکب‌های اربعینی که در عمود ۲۰۲ از زائران حسینی پذیرایی می‌کند، با بیان اینکه در آستانه اربعین حسینی مسؤولان به تزریق دو دوز واکسن کرونا اصرار دارند که در صورت تحقق این امر بسیاری از موکب‌داران که عمدتا جوانان ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند، از گردونه اعزام حذف شده و سهمیه آنها به هدر می‌رود، می‌گوید: هنوز بسیاری از خادمان موکب‌ها در نوبت واکسن قرار نگرفته‌اند و حتی اگر اکنون هم واکسن بزنند، امکان تزریق دو دوز واکسن در این مدت کوتاه وجود ندارد.

سهمیه موکب‌‌ها با الزام واکسن به ۴۰ درصد هم‌نمی‌ر‌سد‌
‌وی ادامه داد: ما از مسؤولان می‌خواهیم برای اعزام خادمان اربعینی تزریق دو دوز واکسن کرونا را حذف کنند و با همان جوابیه منفی آزمایش کرونا زائران بتوانند در حماسه اربعین شرکت کنند؛ در غیر این صورت شاید تعداد خادمان موکب‌ها به ۴۰ درصد سهمیه هم نرسد.

الزام به زدن دو دوز واکسن کرونا موجب نگرانی‌هایی از سوی موکب‌داران هم شده است و بسیاری از آنها به ویژه موکب‌هایی که در شهرستان‌ها مستقر هستند، به این امر اعتراض داشته و خواستار برداشته شدن محدودیت تزریق دو دوز واکسن کرونا هستند؛ تا جایی که برخی از آنها می‌گویند چهار روز است که نوبت واکسیناسیون خادمان اربعین شده و اگر ما چهار روز قبل هم واکسن می‌زدیم به دوز دوم که باید دو تا سه هفته بعد تزریق شود، نمی‌رسیدیم و از قا‌فله خادمان اربعین باز خواهیم ماند.

یدالله زندگانی، مدیر روابط عمومی موکب فاطمه الزهرا (س) نیز با بیان اینکه تزریق دو دوز واکسن موجب شده تا بسیاری از خادمان موکب‌ها نتوانند در راهپیمایی اربعین حضور یابند، می‌گوید: دو سال است که موکب‌داران حسینی در انتظار خدمت به زائران اربعین هستند. اما هر روز که می‌گذرد، سخت‌گیری مسؤولان مربوطه بیش‌تر می‌شود.

یک روز ممنوعیت تردد زمینی و سهمیه خادمان کم می‌شود و روز دیگر تزریق دو دوز واکسن کرونا را سدی برای اعزام عنوان می‌کنند. این امر در حالی است که برای سفر به سایر کشورهای همسایه چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد و یک آزمایش PCR کافی است.

وی با بیان اینکه از مسؤولان می‌خواهیم شرایط اعزام زائران و خادمان اربعین حسینی را آسان کنند، می‌افزاید: همه اعزام‌ها هوایی است و حتی ما نمی‌توانیم تجهیزات خود را از مرز زمینی به عراق ارسال کنیم. حالا هم که با وجود داشتن سهمیه به دلیل اینکه برخی از خادمان دو دوز واکسن کرونا نزده‌اند، در اعزام به مشکل خوردیم. ما که در تهران هستیم هنوز بسیاری از خادمان واکسن نزده‌اند. چه توقعی داریم موکبی که از شهرستان‌‌ها قرار است اعزام شود، دو دوز واکسن زده باشد.

علاوه بر این، برخی دیگر از موکب‌داران که در سال‌های گذشته در مسیر زائران اربعین خدمت می‌کردند، با توجه به بسته بودن مرزها برای انتقال تجهیزات و همچنین نبود امکان حضور میلیونی زوار یرانی به عراق نمی‌روند. به طوری که مسعود دوستی، مسؤول موکب احمد بن موسی شاهچراغ (ع) که در ۸۰۰ کیلومتری حرم امام حسین (ع) موکب برپا می‌کردند، می‌گوید: ظرفیت موکب ما بیش از ۱۰۰ هزار زائر است که امسال با توجه به سهمیه محدود زوار ایران و همچنین بسته بودن مرزها به عراق نمی‌رویم. چرا که خرید محصولات و تغذیه هم در عراق به دلار و دینار است و به طور حتم قیمت محصولاتی که می‌توانیم از ایران خریداری و ارسال کنیم، ارزان‌تر است، اما به دلیل بسته بودن مرزها این امکان وجود ندارد. بنابراین امسال در ایران به زائران حسینی خدمت خواهیم کرد.

سامانه سماح از روز گذشته برای پیش ثبت‌نام اربعین باز شده است و بسیاری از عاشقان حسینی هم با توجه به اهمیت نوبت ثبت‌نام، درصددند تا هر چه زودتر بتوانند در این سامانه پیش‌ثبت‌نام کنند. اسامی خادمان اربعینی که در قالب لیستی از سوی ستاد بازسازی عتبات به کمیته اعزام ارسال شده است، نیازی به ثبت‌نام در سامانه سماح ندارند و فقط از طریق کمیته اعزام افرادی که دو دوز واکسن کرونا نزده‌اند، از گردونه حذف خواهند شد. چرا که به گفته رئیس کمیته اعزام، اسامی افراد برای احراز تزریق دو دوز واکسن کرونا به وزارت بهداشت ارسال خواهد شد و سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت باید اسامی نهایی را با توجه به شرط تزریق دو دوز واکسن کرونا تأیید کند.

به گزارش فارس، سهمیه ایران در اربعین هنوز نهایی نشده و ستاد اربعین هم با توجه به سهمیه ۳۰ هزار نفری اولیه و پس از آن ۳۰ هزار نفری که از سوی نخست وزیر عراق ابلاغ شده است، در حال برنامه‌ریزی است. البته بر اساس مذاکرات مسؤولان دولت ایران و عراق قرار است این سهمیه باز هم افزایش یابد که هنوز تعداد قطعی مشخص نشده است. اکنون بیش از ۶۰ درصد خادمان موکب‌های اربعینی که از هفته گذشته اسامی خود را برای اعزام بر اساس ضوابط اعلام شده اعلام کردند، با الزام تزریق دو دوز واکسن کرونا از گردونه اعزام حذف خواهند شد.


کد مطلب: 776003

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/776003/۶۰-درصد-موکب-داران-واکسینه-نشده-اند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com