کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به پیامدهای اقتصاد لیبرال در دولت روحانی

چه کسی وضعیت مسکن را «مزخرف» کرد؟

22 شهريور 1400 ساعت 10:25

بررسی‌ها نشان می‌دهد بی کفایتی و بی برنامگی دولت روحانیباعث شده تا مسکن اصلی‌ترین بخش هزینه سبد خانواده‌ها را در برگیرد و کمر اقتصاد خانوارها را خم کند.


به گزارش جهان نیوز، «مزخرف» واژه‌ای است که آخوندی وزیر مسکن دولت روحانی برای طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم عنوان کرد. واژه‌ای که اگر دیروز یک توصیف کذب و لیبرالی از وضعیت پروژه مسکن‌سازی توسط دولت بود امروز به واقعیتی تلخ از زندگی بخشی از مردم جامعه تبدیل شده است. پشت‌بام خوابی و اجاره اشتراکی خانه توسط دو خانواده بخشی از این زندگی است که زاییده سیاست‌های «مزخرف» دولت پیشین بوده است. 

 
بر اساس گزارش رجانیوز، طبق آمار رسمی مرکز آمار، میانگین تعداد واحد های مسکونی ساخته شده در دولت تدبیر در هفت سال گذشته بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد بوده است. در دولت های یازدهم و دوازدهم تقریباً دو نیم میلیون واحد مسکن احداث شده که بنابه گزارش نود اقتصادی، این تعداد مسکن نیز کاملاً توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاری غیر دولتی ساخته شده، و دولت آقای روحانی کوچکترین نقشی در بهره برداری از این دو و نیم میلیون واحد ندارد.
 
آخرین گزارش بانک مرکزی از آخرین تحولات حوزه مسکن در انتهای سال 99 نشان داد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران از 30 میلیون تومان عبور کرد. ده برابر شدن قیمت مسکن در دولت روحانی در حالی است که پیامدهای این افسارگسیختگی و بی برنامگی در حوزه مسکن پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری بر زندگی مردم داشته است. 
 
با افزایش هزینه مسکن در سبد خانوارها مردم یا به مناطق پایین‌تر و ضعیف‌تر کوچ کرده‌اند و یا خانه‌های کوچک‌تر را انتخاب کرده‌اند. با افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها، کشور با پدیده‌هایی چون اجاره اتاق خواب، اجاره انباری در برج های مسکونی، پدیده سرایدار های جوان، اجاره مغازه ها برای شب خوابی کارگران، پشت بام خوابی و اجاره منزل به چند خانوار روبرو شده است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد مسکن اصلی‌ترین بخش هزینه سبد خانواده‌ها را در برمیگیرد و کمر اقتصاد خانوارها را خم کرده است. پایان سال گذشته مرکز آمار متوسط درآمد شهری را 74.6 میلیون تومان و متوسط هزینه شهری را 62.1 میلیون تومان برآورد کرده است. آن طور که مشاهده می‌شود مسکن بیشترین سهم را از خانوار شهری در کل هزینه دارد  و پس از آن سوخت و روشنایی قراردارند.  در ردیف‌های بعدی و با فاصله اقلام خوراکی و دخانی،‌حمل و نقل و بهداشت درمان بوده است.
 
 
این وضعیت در حالی است که در دولت اول روحانی طرح مسکن اجتماعی به عنوان طرح حمایتی از اقشار ضعیف و جایگزین مسکن مهر از سوی آخوندی مطرح شد اما هیچ گاه عملیاتی نشد و این بی برنامگی و عمل نکردن به وعده‌ها منجر به وضعیت غیرقابل تحمل این روزهای بازار مسکن شده است.
 
این اتفاق تلخ و وعده دروغین مسکن اجتماعی نیز همچون بسیاری از شعارهای توخالی دولت روحانی سرمایه‌های اقتصادی مردم و سرمایه اجتماعی مهم دولت یعنی اعتماد را سوزاند. به نظر می‌رسد این ترک فعل آشکار که کمتر کسی را از تبعات مخرب خود در امان گذاشته باید به سرعت توسط دستگاه‌های مسئول رسیدگی شود.


کد مطلب: 775910

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775910/کسی-وضعیت-مسکن-مزخرف

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com