کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پاسخ به یک سوال؛

چرا به‌ محض رفتن روحانی واردات واکسن سرعت گرفت؟/ پشت پرده بازی سیاسی دولت روحانی با سلامت مردم

21 شهريور 1400 ساعت 8:06

چه در اواخر دولت روحانی و چه اکنون که در اوائل دولت رئیسی هستیم ایران در شدیدترین نوع تحریم‌هاست و راه‌های گردش و حصول ارز بسته شده است.


گروه سیاسی جهان نیوز: در حالی که واردات و تزریق واکسن طی دو هفته پس از تشکیل دولت آقای رئيسی، افزایش چشمگیری داشته، یک روزنامه اصلاح‌طلب مدعی شد: این تفاوت مربوط به بی‌عرضگی دولت روحانی نبوده، بلکه به خاطر دست‌های پشت‌پرده بوده است.

به گزارش کیهان، تزریق واکسن در چند روز اخیر به نسبت روزهای آخر دولت روحانی دو برابر شده و به بالای یک میلیون و یکصد هزار دُز در روز رسیده است. همچنین ثبت‌نام هم از 130 هزار دُز به بالای 500 هزار رسید. از سوی دیگر در حالی که مجموعا طی 7 ماه در دولت روحانی 26/6 میلیون واکسن به کشور وارد شده بود، در دو هفته فعالیت آقای رئيسی، بیش از 18 میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

روزنامه آفتاب یزد در واکنش به این اتفاق مثبت و غیرقابل انکار می‌نویسد: «چرا به‌ محض پایان دولت روحانی و شروع دولت رئیسی روند واردات واکسن خارجی سرعت زیادی گرفت؟

پاسخ‌های احتمالی؛

یک: دولت قبلی بی‌عرضه بود و علی‌رغم ادعاهایی که در زمینه دیپلماسی داشت نمی‌توانست از طرق مختلف واکسن به اندازه مکفی وارد کشور کند؟

دو: دولت روحانی عرضه داشت ولی مانع‌تراشی‌های داخلی مانع واردات می‌شد. در واقع گروه‌ها و افرادی منتظر بودند تا روحانی برود سپس دست از خرابکاری و سنگ‌اندازی برداشته تا هم روحانی بیش از پیش منفور شود و هم در عین حال رئیس دولت جدید محبوبیت کسب کند.

به نظر نمی‌رسد پاسخ به سوال مذکور غیر از دو مورد فوق باشد. چه در اواخر دولت روحانی و چه اکنون که در اوائل دولت رئیسی هستیم ایران در شدیدترین نوع تحریم‌هاست و راه‌های گردش و حصول ارز بسته شده است. از طرف دیگر در فاصله میان پایان دولت قبل و تشکیل دولت فعلی هیچ تحول مثبت دیپلماتیک که رخ نداده بلکه شرایط از هر نظر سخت‌تر نیز شده است.

فلذا به سادگی می‌توان به این نتیجه رسید حال که در خارج از مرزهای ایران تحول جدید و جدی رخ نداده پس باید دلیل تسریع واردات واکسن کرونا را در داخل مرزهای کشور جست‌وجو کرد.

البته در مورد تحولات داخلی نیز باید این موضوع را لحاظ کرد که به نظر نمی‌رسد از نظر کیفی تفاوت عجیب و غریبی میان مدیران فعلی و قبلی وجود دارد. پس شاید بتوان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که همان دست‌هایی که دولت قبل را پس می‌زد همان دست‌ها در حال هل دادن دولت جدید است.این دست‌ها تمایل نداشت دولت قبلی به موفقیتی ولو حتی اگر جان انسان‌ها در میان بود برسد اما حالا تلاش می‌کند به هرشکلی دولت جدید متفاوت از دولت قبلی نشان داده شود».

درباره این تحلیل روزنامه زنجیره‌ای گفتنی است، اولا؛ باقی ماندن تحریم‌ها حتی در حد کارشکنی علیه واردات دارو و واکسن، به خودی خود، سند شرمندگی دولت روحانی است که مدعی بود هم تحریم‌ها لغو شده‌اند؛ و حال آنکه حتی درباره کشورهای تحریم‌شده از سوی سازمان ملل (و نه آمریکا) دارو و غذا استثناست؛ اما با برجام که مورد حمایت قطعنامه شورای امنیت است، تحریم‌ها حتی به غذا و دارو رسید.

ثانیا؛ عمده واکسن‌هایی که اخیر وارد شده، چینی است و دولت روحانی می‌توانست با پیگیری جدی دیپلماتیک، این موضوع را تسهیل کند. اما متاسفانه انگیزه جدی در دولت قبل برای این کار وجود نداشت؛ این واقعیت را می‌توان از نداشتن سفیر در پکن به مدت پنج ماه متوجه شد. پیش از این همه خبرهایی منتشر شده که با پیگیری علی لاریجانی، چین سال گذشته آماده بوده از همان واکسنی که به مردم خود تزریق می‌کند، به میزان 18 میلیون دُز هم به ایران بدهد، اما دولت روحانی در این زمینه کوتاهی و کاهلی کرده وگرنه هیچ مخالفتی در میان نبوده است. بنابراین برخلاف ادعای روزنامه آفتاب یزد،‌ نمی‌توان تردیدی درباره این واقعیت داشت که در زمینه واردات واکسن در دولت روحانی کوتاهی و بی‌کفایتی صورت گرفته است.


افشای پشت پرده بازی سیاسی دولت روحانی با سلامت مردم
در همین باره رجانیوز نوشت: دی ماه سال گذشته بود که یک موضع‌گیری عجیب فضای رسانه‌ای کشور را متحول کرد: عدم واردات واکسن به دلیل نپیوستن به FATF است. این سخنی بود که مستقیما توسط علی ربیعی و علی مطهری و به طور غیرمستقیم توسط حسن روحانی اعلام شد. این جملات اسم رمز عملیات حامیان دولت برای هشتگ «واکسن بخرید» بود. بی‌بی‌سی تیتر می‌زند «واکسن کرونا در ایران؛ آیا فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف مانع است؟» و رسانه سعودی ایران‌اینترنشنال از «مشکل خرید واکسن کرونا» می‌نویسد. 
 
با اینکه هیچ منعی برای واردات واکسن از کشورهای غیرمتخاصم وجود ندارد، دولت دوازدهم هیچ اقدام موثری برای واردات انجام نداده و ترجیح می‌دهد این پیام را به ایران و جهان منتقل کند که من اصراری برای واکسیناسیون مردم ندارم. پروژه‌های ساخت واکسن دولتی عموما با کندی پیش می‌رود و دولت با تصمیمات عجیب کرونایی از قبیل آزادی سفر در عید نوروز اوضاع را بد و برتر می‌کند.
 
دولت سیزدهم سر کار آمده است و واکسیناسیون عمومی را در دستور کار قرار داده است. رکورد واردات شکسته شده و محموله‌های چندین میلیونی به طور روزانه وارد کشور می‌شود. سقف یک میلیون تزریق در روز شکسه شده و هدف‌گذاری برای رسیده به دو میلیون تزریق از سوی رئیس‌جمهور جدید اعلام می‌شود. بی‌بی‌سی روزهای اول تیتر می‌زند که «واکسیناسیون گسترده با واکسن ضعیف چه اثراتی دارد؟» تا بلکه موج فزاینده و پرسرعت واکسیناسیون را به کندی بکشاند و از سوی دیگر حامیان دولت قبل واردات واکسن فعلی را دستاورد حسن روحانی می‌خوانند!
 
اما دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟ در ابتدای امر به نظر می‌رسد تدبیر یا تصمیم پیچیده‌ای باعث چنین سرعتی در واردات و واکسیناسیون شده است اما حقیقت چیزی جز یک تماس ساده تلفنی نیست! تماس رئیس جمهور ایران با شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین. رئیس هلال احمر در گفتگویی با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای تزریق ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تا بهمن ماه، اعلام کرده که موج واردات واکسن در هفته‌های اخیر حاصل گفتگوی تلفنی آیت‌الله رئیسی با رئیس جمهور چین بوده است. اقدامی که گویا پیش از این برای حسن روحانی بسیار سخت می‌آمده و اساسا دغدغه‌ای برای حل این مشکل وجود نداشته است.
 
بی‌عملی و ناتوانی دولت دوازدهم در مدیریت کرونا از جمله اموری است که خسارت‌های فراوان روحی، جانی و اقتصادی برای مردم ایران داشته است. بهانه‌های واهی و فرافکنی سوءمدیریت‌ها به مسائلی چون FATF و تحریم، هیچ هدفی جز فریب افکار عمومی نداشته و ترک فعل و سهل‌انگاری در این زمینه نیازمند ورود جدی دستگاه قضایی است.


بیشتر بخوانید:
رئیسی چگونه لذت رفتن روحانی را دوچندان کرد؟


کد مطلب: 775739

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775739/چرا-به-محض-رفتن-روحانی-واردات-واکسن-سرعت-گرفت-پشت-پرده-بازی-سیاسی-دولت-سلامت-مردم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com