پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۹
درباره اولین اقدام ضدفساد زاکانی

راه طولانی، اما طی شدنی طهران تا تطهیر

شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 775659
همین دو ماه پیش بود که مشخص شد شهرداری تهران یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای طراحی لوگوی «تهران ۱۴۰۰» هزینه کرده‌است! یا اینکه کاشف به عمل آمد شهرداری تهران چندصد میلیون تومان به سایت‌های خبری و صفحات شخصی افراد با فالوور زیاد پول داده‌است تا برای شهرداری تبلیغ کنند!
راه طولانی، اما طی شدنی طهران تا تطهیر
گروه سیاسی جهان نيوز:  شهردار تهران در بخشنامه‌ای به همه مدیران شهرداری و شرکت‌های تابعه دستور داده‌است تا اطلاع ثانوی از فروش اموال غیرمنقول و عزل و نصب اشخاص خودداری کنند. پالایش تهران از فساد و آلودگی جنبه‌های مختلف و راه طولانی‌ای دارد، اما شدنی است.

به گزارش جوان، شهرداری‌ها، خصوصاً شهرداری تهران در صدر دستگاه‌هایی است که مردم از آن شکایت دارند. ریشه نارضایتی‌تراشی شهرداری را باید در فساد این دستگاه جست‌وجو کرد. بسیاری از کسانی که کارشان به شهرداری افتاده‌است، اینچنین نقل می‌کنند که در شهرداری کار‌ها غالباً بر مدار رابطه و سفارش می‌چرخد. البته که زیرحوزه‌های شهری و شهرداری فسادخیز است و در این رابطه کسی ان‌قلتی ندارد. با در نظر داشتن همین موارد بود که اعضای جدید شورای شهر در انتخاب شهردار تهران بر فسادستیز بودن وی تأکید داشتند. علیرضا زاکانی پیش از شهردار شدن هم چند پرونده فساد دولتی بزرگ نظیر کرسنت را رسانه‌ای و واکاوی کرده بود.

عزل و نصب و فروش ملک ممنوع
شهردار تهران در بخشنامه‌ای هرگونه واگذاری املاک، اراضی و اموال غیر منقول شهرداری و عزل و نصب را در شهرداری تهران تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده‌است.

علیرضا زاکانی در بخشنامه خود که خطاب به معاونان، مشاوران، شهرداران مناطق بیست و دو‌گانه، مدیران کل ستادی و رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است، نوشته‌است:

«نظر به اهمیت و حساسیت تصمیمات متخذه در هیئت مدیره سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در راستای بهبود عملکرد واحد‌های مذکور ضروری است هرگونه عزل و نصب و جابه‌جایی اعضای هیئت‌های‌مدیره یادشده و مدیران عامل با تأیید اینجانب صورت پذیرد. همچنین به منظور ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری املاک اراضی و اموال غیر‌منقول شهرداری تهران و ایجاد وحدت رویه در این خصوص، تا اطلاع ثانوی از هرگونه واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری خودداری گردد». درست است که شهرداری از ملاکان عمده است و عزل و نصب‌ها و فروش اموال غیرمنقول هم از فسادخیزترین حوزه‌های شهرداری است، اما زدودن آلودگی و فساد در پایتخت منحصر به این حوزه‌ها نیست.

پالایش ساختاری
مرور شکایات مردمی از حوزه‌های مختلف شهری نشان می‌دهد که ایرادات حوزه شهر کجاست. فقط در یک حوزه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها که به ساخت و ساز‌های غیرمجاز مربوط است هم قوه قضائیه از فساد در این رابطه گله‌مند است، هم مردم، هم کارشناسان و هم مدیران شهری دلسوز. از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می‌شود که هزاران میلیارد گردش مالی دارد. آلودگی هوا که جان شهروندان را می‌ستاند، نیازمند اصلاحات فوری است. زیباسازی در شهر، باغات و مجوز‌های ساخت و ساز هم که مشخص است چه ظرفیت بالقوه‌ای برای رانت و فساد دارند.

همین دو ماه پیش بود که مشخص شد شهرداری تهران یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای طراحی لوگوی «تهران ۱۴۰۰» هزینه کرده‌است! یا اینکه کاشف به عمل آمد شهرداری تهران چندصد میلیون تومان به سایت‌های خبری و صفحات شخصی افراد با فالوور زیاد پول داده‌است تا برای شهرداری تبلیغ کنند! البته این‌ها یک ریخت و پاش بسیار کوچک در بین ارقام کلانی است که بررسی هر بخش از آن‌ها چندین گزارش جداگانه می‌طلبد. این رویه‌های ناصواب چندین سال است که در شهرداری باب شده و شوربختانه باید نوشت در مواردی این فسادها، عادی و طبیعی هم فرض می‌شود. اصلاح این روند‌ها نیازمند پالایشی ساختاری و همراهی تشکیلاتی است.

راه طولانی، اما شدنی
زدودن چهره شهر از آلایندگی‌ها، آلودگی‌ها، فساد‌ها و رانت‌ها که در نهایت به بالندگی و پیشرفت منجر شود، راه درازی در پیش دارد. مجموعه مدیریت شهری سابق با شعار شفافیت بر مسند امور نشست، اما بیشترین بازداشتی‌ها از بین مدیران شهری و شهردار‌ها در همین دوره اتفاق افتاد. یا اینکه داعیه مبارزه با شهرفروشی از محوری‌ترین اقدامات اعلام شده در مدیریت قبلی شهر بود، اما آمار‌ها نشان می‌دهد فروش شهر در اقسام جدید در دوره قبلی مدیریت شهری کم نبوده‌است.

با اراده، برنامه، اصلاح ساختار و همراهی مدیران فسادستیز و متخصص می‌توان به طی شدن راه طولانی «تطهیر طهران» امیدوار بود. هر اتفاقی، خوب یا بد، در پایتخت، در کل کشور منتشر می‌شود. «کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام»، شعار آقای زاکانی برای شهردار شدن بود؛ الگو شدن در جهان اسلام از همین مسیر فساد زدایی بدون اغماض، پشت سر گذاشتن فامیل‌بازی و باندگرایی در کنار کار جهادی در پایتخت می‌گذرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فهیم
Iran, Islamic Republic of
اقای شهردار .بهترین مبارزه با فساد بستن راه فساد ااست .بکار گیری مدیران سالم وغیر سفارشی...
Iran, Islamic Republic of
واقعا درست است
Iran, Islamic Republic of
در نهادهای نظارتی شهرداری دقت و تغییرات زیاد در مدیران آن داشته باشید تا کار شهرداری به اصلاح بره همین!!
Iran, Islamic Republic of
خدا بداد آقای زاکانی برسه..
Iran, Islamic Republic of
خدا قوت مرد حق و حقیقت
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از برادر ارزشی آقای دکتر زاکانی به اطلاع می رساند یکی از موضوعاتی که قابل پیگیری می باشد وضعیت بوستان ها و پارک ها می باشد که به دلیل رها شدن امور، در حال از بین رفتن و تخریب هستند.مانند بوستان نوروز که واقعا نسبت به چند سال قبل عوض شده و برخی امکانات آن تخریب شده است.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
برادر گرامی بسیجی و مرد جبهه و جنگ جناب آقای زاکانی درخواست من این است دولت قبل(اصلاح طلبها) نام شهید را از روی تابلو خیابان ها و کوچه های تهران برداشتند و این بی احترامی به شهدا گرتنقدر و خانواده معظم آنها بوده است خواهشمند است دستور نمایید مشخص تابلو ها به صورت کامل به حالت قبل برگردد
United Kingdom
بد نیست رنگ کلمه شهید را قرمز یا پس زمینه تابلو اسامی شهدا را قرمز طراحی کنند.