کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونگی انتخاب اصغر همت برای بازی در امام علی

19 شهريور 1400 ساعت 16:37

بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون تأکید کرد من معمولاً در نقش‌هایم جای خودم صحبت می‌کنم اما در سریال «هزاردستان» استاد جلال مقامی به خوبی جای من صحبت کردند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، اصغر همت میهمان بخش نوستالژی «سریالیست» بود. بخشی که به سریال «هزاردستان» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی و «امام علی (ع)» ساخته داود میرباقری اختصاص داشت. این هنرمند پیشکسوت در «هزاردستان» نقش حسن سرباز و در سریال «امام علی (ع)» نقش مروان حکم را ایفا کرده است.

وی در ابتدای این برنامه با اشاره به تصویر یکی از نقش‌آفرینی‌های خود در تئاتر که روی نمایشگر استودیو دیده می‌شد، گفت: این تصویر مربوط به نمایش «ملودی شهر بارانی» از آثار زنده‌یاد اکبر رادی  به کارگردانی هادی مرزبان است. من در زمان اجرای این نمایش 54 ساله بودم و باید نقش یک مرد 27 ساله را بازی می‌کردم. 

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه با اشاره به شرایط سخت اهالی تئاتر برای فعالیت در دوران کرونا و تعطیلی پیاپی سالن‌های اجرا افزود: تئاتر ما پیش از این هم هیچ‌گاه اوضاع خوبی نداشت و با  آمدن کرونا این مشکلات چند برابر شد. امیدوارم که این ویروس ویرانگر به زودی از بین برود و شرایطی به وجود بیاید که جبران خسارت‌های این ایام فراهم شده و تئاتر به جایگاه اصلی‌اش برسد و مردم و مسئولان قدر آن را بیشتر بدانند. 

همت درباره حضور در سریال «هزاردستان» اظهار کرد: سال 1358 و در ابتدای تولید سریال «هزاردستان» من از طرف آقای فرخ نجاری دستیار زنده‌یاد علی حاتمی به محل تصویربرداری سریال در کاخ گلستان دعوت شدم. درباره نقش «حسن سرباز» با من صحبت کردند، اما کار عقب افتاد و حدود پنج شش سال خبری نبود تا این که دوباره من را خواستند. البته گویا آقای حاتمی تردید داشتند که این نقش را به من بسپارند چون من دیگر حدوداً 33 ساله بودم در حالی که حسن سرباز 19 ساله بود، اما وقتی من را دیدند با تعجب گفتند تو که اصلاً تغییر نکردی و کار را شروع کردیم.

وی افزود: حسن سرباز در سریال «هزاردستان» یکی از سربازانی بود که در ارتش از هم‌ پاشیده رضاشاه در زمان حمله ارتش شوری و روسیه  همراه سربازان دیگر به تهران برگشته بود و احساس سرشکستگی می‌کرد. البته حضور این شخصیت و سید مرتضی سماورساز (حسین گیل) در سریال خیلی پررنگ‌تر بود و در ادامه به عنوان یک تک‌تیرانداز ماهر نقش محوری پیدا می‌کرد، اما سریال «هزاردستان» به نوعی ابتر ماند درحالی که با ورود این شخصیت، تازه داستان‌های جدیدی شروع می‌شد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: من معمولاً در نقش‌هایم جای خودم صحبت می‌کنم اما در سریال «هزاردستان» استاد جلال مقامی به خوبی  جای من صحبت کردند که جا دارد از ایشان هم یادی کرده باشیم. 

وی آشنایی خود با داود میرباقری را هم مربوط به سال 1358 دانست و افزود: آقای میرباقری با این که دانشجوی رشته‌ای غیر از تئاتر بود اما در کلاس‌های تئاتر فعالانه شرکت داشت. قرار بود کاری به نام «ایوان مدائن» را روی صحنه ببرد که متنش یادآور کارهای بهرام بیضایی بود. من به خاطر این‌که در یک کار تلویزیونی مشغول بودم فرصت بازی در این کار را پیدا نکردم اما گفتار متن این نمایش با صدای من اجرا شد. 

اصغر همت عنوان کرد: این ماجرا گذشت تا این که سالها بعد یک روز آقای فراهانی من را جلوی تئاتر شهر دید و گفت که اسمم را در فهرست بازیگران مدنظر برای سریال امام علی (ع) دیده و بزودی من را خبر می‌کنند راستش من سابقه ذهنی خوبی درباره تولید سریال‌های مذهبی نداشتم و فکر کردم این سریال هم مثل کارهای دیگری است که در این حوزه ساخته شده‌اند اما وقتی که متن را خواندم که بسیار هم مفصل بود، دیدم چه کار باکیفیت و پرمحتوایی است.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون تأکید کرد: ابتدا قرار بود من نقش «حرث» یکی از برادران قطام را بازی کنم، اما یک روز که با آقای میرباقری صحبت می‌کردم گفتم این نقش انتظارات من را برآورده نمی‌کند و به اصطلاح من را قلقلک نمی‌دهد. یک هفته بعد خود ایشان به من زنگ زد و گفت که نقش «مروان حکم» را برایم در نظر گرفته است.

وی گفت: از آنجایی که من از اولین بازیگران اصلی بودم که باید جلوی دوربین می‌رفت، کمتر از 2 ماه وقت داشتم و در این مدت تحقیقات زیادی روی این شخصیت انجام دادم.

کتاب‌های زیادی خواندم و یادداشت‌برداری کردم. فراز و فرودهای این شخصیت و دودمان قریش و بنی‌امیه و بنی‌هاشم را کاملاً بررسی کرده و  موارد لازم را در یک دفتر که شاید 100 برگ بود یادداشت کردم. 

 همت افزود: تاریخ صدراسلام به ویژه در سال‌های بعد از رحلت پیامبر(ص) و دوران خلافت امام علی (ع) خیلی جالب است و آقای میرباقری هم روی دراماتیک‌ترین بخش‌های تاریخ اسلام دست گذاشت. خدارا شکر این سریال هم در زمان پخش و هم در این سال‌های طولانی که از پخش آن می‌گذرد با توفیق مواجه شد و هر بار که پخش می‌شود همچنان تازگی دارد.


کد مطلب: 775601

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775601/چگونگی-انتخاب-اصغر-همت-بازی-امام-علی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com