کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روند نزولی کرونا در ۲۱ استان

18 شهريور 1400 ساعت 10:54

در حال حاضر ۱۰۰۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون با ۵۱۸۰ تیم واکسیناتور در سراسر کشور فعال هستند که نیمی از آنها را بسیج راه اندازی کرده یا در آنها مشارکت دارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، علیرضا رییسی،معاون بهداشت وزیر بهداشت  اظهار داشت: در استان تهران ۱۲۷ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون فعال است که در این پایگاه ها ۸۲۲ ایستگاه تزریق واکسن وجود دارد که بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها با مشارکت بسیج در گام پنجم طرح شهید سلیمانی که از ۱۷ فروردین ماه در کشور آغاز شده، در حال انجام است.
 
وی افزود: بر اساس هدف گذاری باید تا پایان مهرماه توان واکسیناسیون در کشور را دو برابر کنیم. دیروز و پریروز رکوردهای تازه ای در تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور ثبت شد البته هدف گذاری نهایی ما تزریق روزانه ۱.۶ میلیون تا دو میلیون دُز است تا با تسریع واکسیناسیون و تقویت تعداد پایگاه ها، شاهد حفظ حرمت مردم نیز باشیم. 
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: تعداد پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در کشور باید از ۱۰۰۸ مرکز به حداقل دو هزار مرکز برسد و تعداد تیم های واکسیناتور نیز  باید دو برابر شود. اگر در دو شیفت در تمام پایگاه های واکسیناسیون، واکسن تزریق شود، می توانیم به حداقل تزریق ۱.۶ میلیون دُز واکسن در کشور برسیم و با این روند می توان در طول یکماه به بیش از ۴۵ میلیون نفر، واکسن تزریق کرد؛ اگر چنین سرعتی در تزریق واکسن داشته باشیم، تا پایان مهرماه تمام دز اولی ها و تا نیمه آبان ماه علاوه بر لگه گیری تزریق دُز اول می توانیم دُز دوم را نیز تزریق کنیم.
 
وی با بیان اینکه در کل کشور از پیک پنجم بیماری عبور کرده ایم، گفت: ۲۱ استان کشور کاملا سیر نزولی دارند،  ۸ استان از قله بیماری عبور کرده اند و در ۳ استان نیز روند افزایشی بیماری، متوقف شده است. تا دو هفته آینده تعداد بستری‌های روزانه که حدود سه هزار و ۷۰۰ بیمار در روز است به کمتر از سه هزار مورد می رسد و تا ۴ هفته اینده به کف پیک می رسیم.
 
رییسی ادامه داد: در این شرایط نیاز به کمک بسیج داریم که در فرصت ۶ تا ۸ هفته آینده که در سیر نزولی بیماری هستیم، حداکثر توان مان را برای ایمن سازی جامعه با واکسن کرونا به کار گیریم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: پیش بینی می شود پیک بعدی کرونا در کشور در آبان ماه باشد که در صورت واکسیناسیون عمومی اگر حتی تعداد مبتلایان نیز افزایش داشته باشد اما دیگر  شاهد مرگ و میر بالای بیماران نخواهیم بود. هدف اول ما از واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر بیماران و هدف دوم ما، اجرای قرنطینه هوشمند است.
 
وی یادآور شد: امروز تقاهم نامه ای با سپاه پاسداران امضا می کنیم که در محورهای افزایش پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون و نیروی انسانی، تقویت امنیت، خدمات و لجستیک واکسیناسیون، همکاریها تقویت خواهد شد. 
 
 رییسی خاطرنشان کرد: تعداد مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور باید دو برابر شود و سهم سازمان بسیج در این افزایش را ۵۰۰ پایگاه جدید در نظر گرفته ایم تا ازدحام مراجعان به مراکز واکسیناسیون کاهش یابد و دیگر شاهد صف واکسن نباشیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت متذکر شد:در تهران باید روزانه ۳۲۰ هزار دُز واکسن کرونا تزریق کنیم که سهم پایگاه های واکسیناسیوت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۸۰ هزار دُز و دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی هر کدام ۱۲۰ هزار دُز خواهد بود.

وی اضافه کرد: تعداد پایگاه های واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی تهران باید از ۳۶ به ۵۷ مرکز، دانشگاه علوم پزشکی ایران از ۴۲ به ۷۰ و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۸۷ به ۱۱۹ مرکز برسد و به عبارت دیگر از ۱۱۹ پایگاه موجود باید به ۲۱۴ پایگاه برسیم. 
 
وی گفت: تعداد ایستگاه های تزریق واکسن در استان تهران باید از ۷۱۱ و به یک هزار و ۲۸۰ ایستگاه برسد البته بر اساس تجارب ما در ماه های گذشته اگر در هر تیم واکسیناتور، ۲ نفر ثبت کننده اطلاعات و یک نفر تزریق کننده واکسن باشند، سرعت واکسیناسیون ۲.۵ برابر افزایش پیدا می کند. 
 
وی افزود: کار نیروی ثبت کننده اطلاعات واکسیناسیون دشوار و تخصصی نیست و با ۳۰ تا ۶۰ دقیقه آموزش می توان این نیروها را آماده کرد‌. در تهران به ۵ هزار و ۱۲۰ نیروی ثبت کننده اطلاعات و دو هزار و ۵۶۰ نیروی تزریق کننده واکسن نیاز داریم تا تعداد واکسن تزریق شده روزانه در تهران به ۳۲۰ هزار و ماهیانه به بیش از ۱۰ میلیون دُز برسد.
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در استان تهران ۱۵.۵ میلیون دُز واکسن در نوبت اول و دوم باید تزریق شود که اگر روزانه ۳۲۰ هزار دُز واکسن تزریق کنیم، ۴۰ روز آینده می توانیم شاهد پایان واکسیناسیون جمعیت استان تهران باشیم.
 
 رییسی گفت: خوشبختانه در حال حاضر ۸۸ درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال در ایران واکسن کرونا تزریق کرده اند اما ۷۰ درصد از بستری ها و مرگ و میر بیماران بالای ۷۰ سال مربوط به ۱۲ درصدی است که واکسن تزریق نکرده اند.

وی ابراز داشت: بنابراین از روسای دانشگاه های علوم پزشکی می خواهیم که با استفاده از توان مراقبین سلامت و بهورزان، این افراد را به تزریق واکسن کرونا ترغیب کنند چون در مرحله بعد و تا یکی دوماه آینده، استفاده از بسیاری از خدمات منوط به داشتن کارت واکسن خواهد بود.


کد مطلب: 775510

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775510/روند-نزولی-کرونا-۲۱-استان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com