پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۰
وزیر بهداشت:

۲۱ میلیون دُز واکسن کرونای دپوشده داریم/ ورود ۱۸ میلیون دُز دیگر تا یکشنبه/ امداد غیبی در واردات واکسن را داریم می‌بینیم

پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب: 775469
دکتر عین اللهی گفت: تا پایان این ماه ۴۰ میلیون دوز واکسن و شاید هم تا ۵۰ میلیون دوز در اختیار داریم و از این نظر خیالمان راحت است.
۲۱ میلیون دُز واکسن کرونای دپوشده داریم/ ورود ۱۸ میلیون دُز دیگر تا یکشنبه/ امداد غیبی در واردات واکسن را داریم می‌بینیم
به گزارش جهان نيوز، وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۱ میلیون دوز واکسن دپو داریم که در انبارمان موجود است، گفت: فردا هم ۸ میلیون دوز وارد می‌شود و یکشنبه ۱۰ میلیون دوز وارد می‌شود و تا پایان این ماه ۴۰ میلیون دوز واکسن و شاید هم تا ۵۰ میلیون دوز در اختیار داریم و از این نظر خیالمان راحت است.
 
به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در جلسه بررسی روند اجرای گام پنجم "طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی" که با حضور سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، سردار سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، گفت: امروزه یک وضعیت خاصی در کشور پیدا کردیم که در طول تاریخ مملکت بی سابقه است و آن بحران ناشی از بیماری کرونا است که متاسفانه روزانه شاهد مرگ و میر عزیزانی بیش از ۶۰۰ نفر در کشور هستیم. درواقع هر یک از این افراد خانواده‌هایی دارند که عزادار شدند و صحنه‌هایی که برای کادر سلامت وزارت بهداشت و همه مردم غیرقابل تحمل است.

وی افزود: ما شهدای بسیار گران‌قدری را در این عرصه تقدیم کردیم و به هر حال تلاش شبانه‌روزی کادر بهداشت و درمان قابل تقدیر است. در کشورمان بعد از انقلاب  در عرصه های بهداشتی و درمانی موفقیت‌های بسیاری داشتیم و در منطقه خودمان و در خاورمیانه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و در بسیاری از نقاط حرف اول را می‌زنیم. امروزه ۲۰ هزار هیات علمی در دانشگاه های کشور داریم که دانشمندان بسیار بزرگی هستند و در تمام علوم پزشکی افراد شاخص با رتبه‌های علمی بالایی داریم که خدمت‌گذار مردم هستند و تلاش می‌کنند.

عین‌اللهی با بیان اینکه کرونا در کل جهان ایجاد شده و تلفات زیادی داده است، گفت: همه دانشمندان در تلاشند تا بتوانند بیماری را کنترل کنند. باید توجه کرد که طبق نظر همه دانشمندان جهان، مهمترین مطلبی که می‌تواند این بیماری را کنترل کند، واکسیناسیون است. البته اینطور نیست که با تزریق واکسن از ابتلا به بیماری نجات پیدا کنیم، اما شدت ابتلا به بیماری را کم می‌کنیم و در واقع مرگ و میر را به شدت کاهش می‌دهد. یک نمونه از این موضوع در کشور داریم. در سال گذشته پرسنل سلامت ما واکسیناسیون نشده بودند که تعداد زیادی تلفات داشتیم، اما امسال تقریبا ۹۵ درصد کادر سلامت واکسینه شدند و علی رغم اینکه بیماران زیاد است، اما مشکل خاصی در زمینه ابتلای کادر سلامت وجود ندارد و اگر هم مبتلا شوند، بیماری‌شان خفیف است. این نشان می‌دهد که واکسن یک راه موثر و مفید در کنترل بیماری است.

وی گفت: بر همین اساس در شروع کار دولت با نظر رییس جمهور و معاون اول تلاش وسیعی شد که بتوانیم روی این موضوع کار کنیم و با تلاش شبانه روزی و از کانال‌های مختلف که از وزارت امور خارجه، راه و ... تشکر می‌کنیم، با تلاش جمعی و شبانه‌روزی که انجام شد در مدت کوتاهی شاهد ورود مقدار زیادی واکسن از کشورهای مختلف به داخل هستیم. در حال حاضر نزدیک به ۲۱ میلیون دوز واکسن دپو داریم که در انبارمان موجود است. فردا هم ۸ میلیون دوز وارد می‌شود و یکشنبه ۱۰ میلیون دوز وارد می‌شود و تا پایان این ماه ۴۰ میلیون دوز واکسن و شاید هم تا ۵۰ میلیون دوز در اختیار داریم و از این نظر خیالمان راحت است. از طرفی مراکز تولید واکسن مان مانند برکت، سیناژن، فخرا، پاستور و رازی هم تایید شدند.

عین‌اللهی گفت: اکنون پنج مرکز تولید واکسن داریم که هرکدام با روش‌های مختلف پیشرفته تولید می‌کنند. چند مرکز مانند واکسن نورا هم در صف هست که با تکنولوژی خوبی کار می کند و امیدواریم تا یک ماه آینده بتواند وارد شود. بنابراین برای آینده واکسیناسیون‌مان هم اطمینان قلبی خوبی داریم.

وی با بیان اینکه مرحله اول که ورود واکسن بود، به لطف خدا دیدیم، گفت: واقعا مانند آنچه که در دفاع مقدس می‌دیدیم و به آن امداد غیبی می‌گفتیم، داریم می‌بینیم و امداد الهی بوده که در شرایطی که مردم مشکل دارند، مقدار زیادی واکسن وارد شد و خیالمان راحت است که ادامه خواهد داشت. مرحله دوم که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم، مرحله انجام واکسن و واکسیناسیون است که باید این حجم از واکسن را به سرعت تزریق کرده و واکسیناسیون را به سرعت انجام دهیم. در اینجا پرسنل عزیز و شریف وزارت بهداشت که واقعا بسیار زحمت کشیدند، وارد کار شدند.

عین‌اللهی با بیان اینکه انتظار یک حرکت مردمی را داریم، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون هر حرکت مردمی انجام شده، موفق بوده است. مانند حرکت بسیج که در دفاع مقدس صحنه‌هایی را آفرید که در دنیا بی نظیر بود. در عرصه پزشکی هم بسیج جامعه پزشکی را داشتیم که در همه صحنه‌ها موفق بود. بنابراین ما برای اینکه بتوانیم واکسیناسیون را به نحو احسن انجام دهیم، نیاز به حرکت ها و کمک‌های مردمی داریم و انتظار داریم هرکس هر کمکی می‌تواند به ما انجام دهد مانند در اختیار دادن فضا برای واکسیناسیون یا اینکه نیروهای جوان و عاشق و متدین و حزب‌اللهی وارد شود. البته ما صحنه‌های خوبی طی این مدت دیدیم. به عنوان مثال در سفری که به اهواز داشتم، یک حسینیه معروفی را نشان دادند که به صورت ۲۴ ساعت و با خود نیروهای حسینیه واکسیناسیون انجام می‌داد و این بسیار خوب بود.

وزیر بهداشت با تشکر از رسانه‌ها نیز گفت: درخواست می‌کنم که رسانه‌ها حرکت‌های مردمی را نشان دهند. در این حسینیه فقط یک رابط بهداشت داشتیم و تمام کارها را انجام می‌دادند یا در تبریز یک ورزشگاه بسیار بزرگ را در اختیار قرار داده بودند و دانشجویان علوم پزشکی در همه رشته‌ها واکسن می‌زدند و اصلا صفی وجود نداشت. بسیج هم نقش مهمی بوده و همه جا یار ما بوده است. یادمان نرفته که در سال‌هایی که با سیل مواجه بودیم، نیروهای بسیج چگونه توانستند در بحران کمک کنند. در صحنه‌های مختلف اعم از زلزله و ... کمک کردند و امروز هم بحران کرونا است که ان‌شاءالله نیروهای بسیجی با همکاری نیروهای وزارت بهداشت این حجم از واکسن را که وارد شده، با کمک شما فرماندهان که در همه صحنه‌ها حاضر بودید، کمک کنید. امروز در این زمینه احساس نیاز می‌کنیم و امیدواریم با کمک شما در مدتی کوتاه کار را انجام دهیم.

عین‌اللهی تاکید کرد: زمان برای ما بسیار مهم است. ما حتی برای ورود واکسن در برخی جاها، برای اینکه واکسن یک روز هم زودتر برسد، همه تلاش می‌کردند. الان یک دقیقه هم برایمان ارزش دارد. زیرا در حال حاضر در حال تمام کردن موج پنجم هستیم. تلفاتی که دیده می‌شود، نشان از اتمام موج پنجم است و ان‌شاءالله تا یکی دو هفته دیگر کاهش پیدا خواهد کرد. ما فرصتی داریم که خودمان را برای موج ششم آماده کنیم. این فرصت طلایی که حدود شش تا هفت هفته است، هر روزش برایمان ارزش دارد. از همه خواهش می‌کنم که حتی یک دقیقه را هم از دست ندهند و اگر واکسن می‌آید بلافاصله تزریق را انجام دهند. یک روز هم برایمان ارزش زمانی دارد. تا دیگر به لطف خداوند شاهد این حجم از مرگ و میر نباشیم و واکسیناسیون به سرعت انجام شود.

وی گفت: بنابراین به یک مجاهدت در واکسیناسیون نیاز است و نام آن را مجاهدین واکسیناسیون گذاشته‌ایم. در واقع نوعی جهاد است. امروزه در ایام محرم هستیم و تا اربعین هم فاصله کمی داریم. در این ایام که همه دل‌ها متوجه اباعبدالله  است، ان‌شاءالله در همین ایام محرم که همه به دنبال خیرات و کار خوب هستند، امروز مهمترین کار و جهاد فی سبیل‌الله شرکت در این حماسه ملی واکسیناسیون است که انتظار داریم همه به ما کمک کنند و با پرسنل شریف وزارت بهداشت همراهی کنند تا به سرعت این حجم واکسنی که وارد کشور شده و می شود و تولید هم می شود، تزریق کنیم.

عین‌اللهی گفت: من عاجزانه از روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که تعدد مراکز واکسیناسیون را انجام داده و ساعت‌های واکسیناسیون محدود به یک شیفت نباشد. مردم ما باید برایشان عزت و احترام قائل باشیم. نباید مردم در صف بمانند. امروز باز از صدا و سیما دیدم که مردم در یکی از مراکز تهران در صف طولانی بودند که واقعا باعث شرمندگی ما است. بارها از روسای دانشگاه‌ها خواهش کردم. انتظار داریم که مردم در صف نمانند. توان نیروی انسانی و مردمی که کمک می‌کنند، بیش از این است. بنابراین با تعدد مراکز واکسیناسیون در هرکجا که می‌توانند اقدام کنند. ما هیچ محدودیتی نداریم یک مدرسه، یک پادگان، یک مرکز هلال احمر و ... می‌تواند مرکز واکسیناسیون باشد و هر مرکزی که باشد امکان ایجاد مرکز واکسیناسیون در آن وجود دارد. واکسیناسیون کار پیچیده و سختی نیست. یک ورود اطلاعات نیاز دارد و اینکه بدانند واکسن را چطور تزریق کنند که با آموزش کوتاهی امکان پذیر است.

وی گفت: حتی اگر می‌توانید واکسیناسیون را ۲۴ ساعته کند. چطور در یک بیمارستان ۲۴ ساعته خدمات می‌دهیم. پرسنل ۲۴ ساعته زحمت می‌کشند. در بیمارستان و آی سی یو کار کردن، بسیار از انجام واکسیناسیون سخت‌تر است، اما پرسنل یک ثانیه نمی‌خوابند و زحمت می‌کشند. انتظار داریم که روسای دانشگاه‌ها به این موضوع توجه داشته باشند. این موضوع برایمان شاخص است و ارزشیابی را در این می‌دانیم که مانند دفاع مقدس و زمان جنگ اقدام کنند. چطور در دفاع مقدس دارو مشخص و ارسال می‌کردند، اکنون هم باید این همایش ملی را داشته باشیم. هم رسانه‌ها کمک کنند و مردم را در کمک به واکسیناسیون تهییج کنند و هم از افرادی که مسئولند خواهش می‌کنیم که کمک کنند. من اگر وزیرم، شما اگر رییس دانشگاه هستید، باید شب تا صبح نخوابیم. اکنون که این مرگ و میر را داریم، نباید خواب‌مان ببرد. باید پیشگیری کنیم. پیشگیری هم کار می‌خواهد. انتظار داریم هرچه واکسن به استان‌ها و دانشگاه‌ها می‌فرستیم، سریعا نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند و این زمان طلایی را از دست ندهیم. از همه امکانات استفاده کرده و امیدواریم بسیج و سپاه که همیشه یار  و یاور همه بودند کمک کنند.

عین‌اللهی گفت: مرحله بعد از انجام واکسیناسیون، انجام قرنطینه هوشمند است. ما دنبال این هستیم که مردم برای کسب و کارشان دچار محدودیت نشوند و همه محدودیت ها اعم از محدودیت شبانه، محدودیت رف و آمد و ... از بین برود. وقتی واکسیناسیون انجام شود می‌توانیم راحت زیارت رویم و اقدامات دیگر را انجام دهیم. در این نوع قرنطینه کسانی که واکسیناسیون را انجام داده و کارت واکسن دارند، می‌توانند راحت کارهایشان را انجام دهند.

وی گفت: از فرمانده سپاه و همه کسانی که حضور دارند، تشکر می‌کنم. امیدوارم اگر یک ماه دیگر این جلسه را گذاشتیم با آمار بسیار خوبی مواجه باشیم. ما تا امروز ۳۰ میلیون دوز واکسن تزریق کردیم. اگر در تیر ماه ۵ میلیون بود، اما از تیر ماه تا امروز ۲۵ میلیون دوز تزریق کردیم. انتظار داریم از امروز که ۱۷ شهریور است تا یک ماه دیگر حداقل ۵۰ میلیون دوز و حتی بیشتر تزریق کنیم تا بتوانیم از فجایع احتمالی بعدی پیشگیری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سوال اینجاست چی شد که یک مرتبه سیل واکسن سرازیر شد.
تا پیش از این که نه ارز بود نه میشد پول انتقال داد و...
چی شد که با تغییر دولت یک دفعه سیل واکسن سرازیر شد؟
اگر دولت روحانی قصور و تقصیر داشته باید رسیدگی شود.
دانیال
Iran, Islamic Republic of
تعلل دولت قبل در واردات واکسن و تعویق مجوز واکسن داخلی باید بررسی و پیگیری بشود.
United States
جواب قربانيان اين ترك فعل دولت قبل را كي مي دهد؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی مشخص است.کشورهای تولید کننده واکسن .چون بخش زیادی از جمعیت خودشان را واکسینه کردند.دارند واکسن هایی که اتفاقا در دولت قبل خریداری شده به ما می دهند. غیر از روسیه چون طبق امار فقط 26 درصد جمعیت روسیه دو دز واکسن را زده اند.
Iran, Islamic Republic of
....
پیگیری و یا امداد غیبی
Iran, Islamic Republic of
آقای وزیر ورود واکسن به کشور نشانه امداد غیبیه و یا مبین‌ پیگیری رئیس جمهور ، آقای رئیسی؟؟؟؟؟!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
الآن باید 50 میلیون واکسن برکت هم موجود می بود. اما نیست.چرا؟!!!
Iran, Islamic Republic of
ای کاش امداد غیبی را در تولید واکسن میدیدید.
Netherlands
اینقدر باز و روشن اطلاعات به دشمن ندید ، اسم این کار شفاف سازی یا گردش آزاد خبر نیست . امید بدهید سربسته بگویید ، جایی که شفاف است در مسایل دیگر است، جای دپو را نگویید مقدار را نگویید
Iran, Islamic Republic of
راستی شما بعنوان وزیر کدام نوع واکسن استفاده کرده اید؟