شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

رک؛ محل گردهمایی تجهیزات شبکه

چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 775388
رک؛ محل گردهمایی تجهیزات شبکه
اگر در حال جمع‌آوری و راه‌اندازی یک شبکه هستید، احتمالا واژه‌ی رک را شنیده‌اید. شاید برای شما سوال پیش آمده است که رک چیست ؟ رک محفظه‌ای فلزی است که تجهیزات شبکه درون آن قرار می‌گیرند. رک مزایای زیادی در راه‌اندازی سرور یا شبکه دارد و وجود آن تا حدی ضروری است. با ما همراه باشید تا به سوال شما پاسخ دهیم.

رک شبکه چیست ؟
همان‌طور که گفته شد، رک محفظه‌ای از جنس فلزات محکم است که از تجهیزات داخل خود در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند. از مزیت‌های دیگر رک می‌توان به امنیت بیشتر، مدیریت آسان‌تر و نصب و تعمیرات بهتر اشاره کرد. به‌طور کلی رک ها به دو نوع اصلی تقسیم‌ می‌شوند: رک سرور و رک شبکه. رک سرور اندازه‌ی بزرگ‌تر و تهویه‌ی بهتری دارد؛ اما در این مقاله قصد داریم در مورد رک شبکه صحبت کنیم. رک شبکه پذیرای تجهیزات شبکه ‌است و با استانداردهای این تجهیزات همخوانی دارد. مثلا یکی از مشخصات رک ، یونیت نام دارد که واحد اندازه‌گیری ارتفاع آن محسوب می‌شود. اندازه‌ی تجهیزات شبکه نیز، ضریبی از واحد یونیت است که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی داخل رک جای داد.

رک شبکه به تجهیزات شبکه نظم می‌بخشد و این نظم مدیریت شبکه را آسان‌تر می‌کند.

رک شبکه چه انواعی دارد ؟
رک شبکه خود به دو نوع اصلی تقسیم‌ می‌شود: رک ایستاده و رک دیواری. البته رک های شبکه‌ دیگر هم وجود دارند. به‌عنوان مثال رک Outdoor و رک لابراتواری که رک لابراتواری جزء رک های ایستاده محسوب می‌شود.

رک ایستاده
رک های ایستاده ابعاد و اندازه‌ی بزرگی دارند. از این نوع رک در سرورهای بزرگ و شبکه‌های وسیع استفاده می‌شود. رک ایستاده می‌تواند اندازه‌ای بین 12 یونیت الی 47 یونیت داشته باشد. تهویه در رک های ایستاده به کمک چند فن در پنل‌های بالایی و پایینی صورت می‌گیرد. عمق رک های ایستاده در مدل‌های مختلف، 60، 80 یا 100 سانتی‌متر است، البته استثناء‌هایی هم وجود دارد. رک ایستاده در انواع رک شبکه معروف است. این رک می‌تواند حجم زیادی از تجهیزات شبکه و سرور را درون خود جای دهد و وزن بالای آن‌ها را تحمل کند. رک ایستاده فضای زیادی را اشغال کرده و به خنک‌کننده‌های مناسب احتیاج دارد.

رک دیواری
رک دیواری برخلاف رک ایستاده ابعاد و اندازه‌ی کوچکی دارد. رک های دیواری برای افرادی که با کمبود فضا مواجه‌اند، مناسب است. از این نوع رک می‌توان در شبکه‌های محلی و کوچک استفاده کرد. یک نوع رک دیواری خاص نیز با نام DVR وجود دارد که در زمینه‌ی سرورها و تجهیزات دوربین مداربسته کاربرد دارد. اندازه‌ی رک های دیواری می‌تواند 4، 5، 6، 7، 9 یا 12 یونیتی باشد. عمق این نوع رک نیز حداکثر 60 سانتی‌متر است. رک های دیواری را می‌توان روی دیوار یا روی زمین قرار داد. رک دیواری می‌تواند پایه‌ای برای تحمل وزن بیشتر داشته باشد.
 

رک Outdoor
رک به‌طور عادی در برابر عوامل مخرب محیطی مقاومت بالایی دارد اما یک نوع رک وجود دارد که می‌توان از آن در محیط‌های بیرونی استفاده کرد. این نوع رک بسیار محکم بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط بد آب‌و‌هوایی و عوامل مخرب دیگر نشان می‌دهد. به این نوع رک، رک Outdoor می‌گویند. رک های Outdoor معمولا گواهی IP65 دارند.

رک لابراتواری
رک لابراتواری یک نوع رک ایستاده است که در مراکز مخابراتی و تلویزیونی استفاده می‌شود. رک های لابراتواری با 2 ستون یا 4 ستون تولید می‌شوند. همچنین رک های لابراتواری به چرخ مجهزند و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را جابه‌جا کرد.

متعلقات رک چه کمکی به مدیریت بهتر شبکه می‌کنند؟
هر رک با یک‌سری متعلقات تولید می‌شود. این متعلقات به روند کار رک کمک کرده و عملکرد آن را تا حد زیادی بالا می‌برند. وجود اکثر این تجهیزات ضروری بوده و همچنین مدیریت شبکه را راحت‌تر می‌کنند. در ادامه متعلقات رک شبکه را بررسی می‌کنیم.

پاور ماژول
پاور ماژول وظیفه‌ی توزیع جریان برق در رک را بر عهده دارد. اما کاربرد پاور ماژول چیست ؟ این قطعه‌ی 1 یونیتی تعداد زیادی پورت برق ایجاد کرده و به تجهیزات اکتیو و سرور رک برق‌رسانی می‌کند. انواع پاور ماژول در رک های دیواری بین 3 تا 5 پورت و در رک های ایستاده می‌تواند تا 24 پورت هم داشته باشد.

سینی رک
سینی رک مسئولیت نگهداری تجهیزات شبکه و سرور را بر عهده دارد. سینی رک توانایی تحمل وزن بالای سخت‌افزارها و تجهیزات را داشته و باعث نظم بیشتر شبکه و مدیریت بهتر می‌شود. سینی رک در دو نوع ثابت و متحرک تولید می‌شود که مدل متحرک آن به‌صورت کشویی تجهیزات مورد نظر را برای دسترسی بهتر به بیرون رک هدایت می‌کند.

فن رک
تجهیزات شبکه و سرور داخل رک گرمای زیادی تولید می‌کنند. این گرما ممکن است به سخت‌افزارها و تجهیزات دیگر آسیب بزند. فن رک برای فضای داخل رک تهویه‌ی مناسبی ایجاد کرده و باعث خنک شدن تجهیزات می‌شود. به‌طور کلی دو نوع فن رک در بازار موجود است: فن رک بلبرینگی و فن رک بوشی که فن رک بلبرینگی کیفیت بالاتری دارد.

کیس رک مونت
اگر برای شما سوال پیش آمده که کیس رکمونت چیست باید گفت که کیس رک مونت کامپیوتر رک محسوب می‌شود. این قطعه به‌راحتی داخل رک قرار گرفته و می‌تواند به‌عنوان سرور عمل کند. بسته به نوع و سخت‌افزارهای آن می‌توان از آن برای مدیریت بهتر شبکه و... استفاده کرد. کیس رک مونت را می‌توان خارج رک نیز قرار داد.
 

قفل رک
تجهیزات شبکه و سرور گران‌قیمت‌اند و ارزش بالایی دارند، پس ممکن است در معرض دزدی یا خراب‌کاری افراد سودجو قرار بگیرند. رک تا حدودی امنیت این قطعات را تضمین می‌کند اما به کمک قفل رک این امنیت بیشتر شده و خیال کاربر را راحت می‌کند.

بلانک پنل
بلانک پنل قطعه‌ای فلزی‌ است که فضاهای خالی بین تجهیزات مختلف را پر می‌کند. این قطعه باعث نظم و زیبایی بیشتر فضای داخل رک شده و تنوع بالایی دارد. بلانک پنل در اندازه‌های 1 یونیت، 2 یونیت، 3 یونیت و... موجود است.

درب رک
رک ها می‌توانند درب‌هایی با جنس‌های مختلف داشته باشند. به‌عنوان مثال، درب‌های مشبکی برای رک وجود دارند که هوا را از خود عبور می‌دهند و باعث ایجاد تهویه‌ی بهتر می‌شوند. یا درب‌های شیشه‌‌‌‌ای که دید بهتری از فضای داخل رک ارائه می‌دهند.

چرخ رک
رک های ایستاده وزن زیادی دارند و جابه‌جا کردن آن‌ها کار بسیار سختی است. اما چرخ رک این کار را ساده می‌کند. چرخ‌های رک توانایی تحمل وزن زیاد رک و اجزای داخل آن را دارند. همچنین چرخ‌های رک به قفل مجهز شده‌اند تا از حرکت‌های اضافی جلوگیری شود.

لایت پنل
لایت پنل‌ها قطعات 1 یونیتی هستند که به چند ال ای دی مجهز شده‌اند. لایت پنل وظیفه‌ی نوردهی به فضای داخل رک را بر عهده دارد. در زمان راه‌اندازی یا تعمیر تجهیزات شبکه، لایت پنل کمک‌کننده است.

چه برندهایی به تولید رک شبکه مشغول هستند؟
برندهای زیادی در این حوزه کار می‌کنند اما بهترین برندها در بازار ایران، آماد سیستم، پایا سیستم، اچ پی آسیا و اچ پی ای هستند. از بهترین محصولات این برندها می‌توان به رک دیواری و رک DVR پایا سیستم، رک های Outdoor اچ پی ای و رک های ایستاده‌ی پایا سیستم و اچ پی آسیا اشاره کرد.

حرف آخر
رک محل جمع شدن تجهیزات شبکه محسوب می‌شود این محفظه‌ی فلزی به نحو احسن از سرور و تجهیزات شبکه محافظت می‌کند. در این مقاله سعی کردیم به سوال رک چیست ؟ پاسخ بدهیم و انواع رک مختلف و متعلقاتشان را بررسی کنیم. ممنون که در این مقاله با ما همراه بودید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *