جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بازدید ازمسجد شیخ لطف الله اصفهان با تهیه بلیط چارتری

سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 775342
هنگام ورود به داخل مسجد چیزی شبیه به چرخش انجام می شود و زاویه 45 درجه را می بینید این چرخش بخاطر ورودی مسجد به سمت شرق میدان است.
بازدید ازمسجد شیخ لطف الله اصفهان با تهیه بلیط چارتری
مسجد شیخ لطف الله اصفهان یکی از جاذبه های زیبای اصفهان می باشد .که باهنر کاشی کاری کاهی زیبا و استفاده از رنگ های زیادی باعث شده تا گردشگران زیادی را به خودش جذب کند.این مسجد را که ارزش جهانی دارد خبرگزاری معتبر اسپوتنیک به عنوان عجایب هفت گانه ناشناخته معرفی می کند.شما تنها با خرید بلیط چارتری اصفهان می  توانید مسجد شیخ لطف الله که زیباترین گنبد جهان و طرح های جذاب و پارامتریک را دارد تماشا کنید.
 
علت نام گذاری مسجد
مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان قرار دارد و در زمان صفویه احداث شده است.این شاهکار زیبا و معماری ان توسط محمدرضا اصفهانی که 17 سال طول کشید ساخته شد.این مسجد را به اسم یکی از علمای بزرگ عصر صفوی به نام شیخ لطف الله ، جبل عاملی گذاشته اند.یکی از جاهای معروف این مسجد تصویر طاووسی است که زیر گنبد مسجد با کاربرد خطای دید درست شده است که با حرکت کردن فرد تغییر شکل می دهد.کاشی کاری های محراب این مسجد بسیار ظریف است و روی 2 لوح داخل محراب متن (عمل فقیر حقیر محتاج بر رحمت خدا محمدرضا ابن استاد حسین بنای اصفهان) نوشته شده است.
 
این مسجد روبه روی عمارت عالی قاپو واقع شده است.شاه عباس اول به روحانی شیعه علاقه خاصی داشتند و از این رو شیخ لطف اله جبل عاملی که از لبنان به ایران و به شهر اصفهان رفته بود دستور ساخت مسجد خاص خودشان را رو به روی کاخ عالی قاپو دادند و با خانواده خود در انجا ساکن شدند و در مدرسه ی مجاور مسجد شیخ که در حال حاضر اثری از ان به جا نمانده است مشغول تدریس کردن باشند.شاید بخاطر همین جهانگردان اروپایی دوران صفوی هربنایی رابا جزئیات بررسی کرده و کمتر کسی راجب ان مطلب نوشته و تنها (پیترودولاواله) از این مسجد نوشته است.کتیبه ها و خطوط داخل مسجد از دو هنرمند خطاط به نام شاه عباس یعنی علیرضا عباسی و خوشنویس گمنام ، باقر بنا است که زیبایی خاصی به این اثر بخشیده است.

همچنین گل کاری های میدان ازادی را از مسجد شیخ لطف الله الهام گرفته اند.معمار این اثر حسین امانت است که به جای طرح دایره ای گنبد ، از رخ بیضی برای میدان ازادی استفاده کرده است.
 
یکی دیگر از عجایب این مسجد این است که راه زیرزمینی برای دیدار شاه با شخص شیخ لطف الله و برعکس بین کاخ عالی قاپو و مسجد وجود دارد که اکنون به دلالیل نامعلومی بسته است.این مسجد یک اثری است که ثبت ملی شده است.کافی است بلیط چارتری ارزان خود را از سایت اس چارتر خریداری کنید تا از سفر به اصفهان لذت ببرید.
 
چرا این مسجد مناره ندارد؟
وقتی به این مسجد می روید شاید سوالی ذهنتان را مشغول کرده باشد که چرا مناره ندارد؟از زمان های گذشته تا الان مناره های هر مسجد نشان دهنده این است که یک نشانه و چراغ برای کسایی بوده است که راه مسجد را به انان نشان دهد .اما این مسجد نه مناره  و نه درب ورودی دارد.

این مسجد به علت خصوصی بودن و استفاده ان برای درباریان، افراد عادی حق نماز خواندن در این مسجد را نداشتند و به همین دلیل برای ان مناره نساختند و همین دلیل باعث می شود تا این مسجد متمایز با سایر مسجد ها باشد.
 
ویژگی منحصر بفرد مسجد شیخ لطف الله
هنگام ورود به داخل مسجد چیزی شبیه به چرخش انجام می شود و زاویه 45 درجه را می بینید این چرخش بخاطر ورودی مسجد به سمت شرق میدان است.اگر بنای این مسجد را به همین سبک می ساختند جهت یابی قبله توسط افراد به مشکل می خورد برای همین معمار خلاق این مسجد یک راهرو از ابتدای ورودی به سمت چپ و یکی از سمت راست طراحی کرده است.با این طراحی مشکل حل شده است و مسجد درست رو به روی قبله است همچنین داشتن گنبد باعث شده تا مسجد در مکان درست باشد و از بیرون هم ، هیچ مشکلی نداشته باشد.برای دیدن این مسجد زیبا کافی است بلیط چارتر هواپیما اصفهان گرفته و از نزدیک ان را تماشا کنید.
 
چگونه به مسجد شیخ لطف الله برویم؟
 با استفاده از اتوبوس می توانید سوار مسیرهای میدان امام حسین –هشت بهشت ترمینال خوراسگان بشوید و در ایستگاه میدان پیاده شوید.همچنین با مترو میتوانید بعد از طی کردن مسیر 10 دقیقه ای به مسجد برسید.

اگر بخواهید با تاکسی یا وسیله شخصی به این مسجد بروید باید از خیابان استانداری به سمت میدان نقش جهان بروید.

ساعت بازدید این مسجد از 9 صبح تا اذان ظهر و از ساعت 2 تا 6 می باشد.همچنین اگر بخواهید به این مسجد بروید می توانید پرواز چارتری را از سایت اس چارتر تهیه کنید.
 





برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *