پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۵
آخرین تحولات افغانستان؛

طالبان مدعی تسلط کامل بر پنجشیر شد/ احمد مسعود خواستار قیام علیه طالبان شد / خطیب‌زاده: حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است +فیلم

دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 775183
در ادامه پیشروی‌های شب گذشته طالبان در ولایت پنجشیر، سخنگوی این گروه مدعی شد این ولایت به تسلط کامل طالبان درآمده است.
طالبان مدعی تسلط کامل بر پنجشیر شد/ احمد مسعود خواستار قیام علیه طالبان شد / خطیب‌زاده: حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است +فیلم
به گزارش جهان نيوز، همزمان با ادامه درگیری‌ها در پنجشیر، طالبان مدعی شد بر این ولایت تسلط کامل پیدا کرده است.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در اطلاعیه‌ای از سقوط کامل پنجشیر خبر داد.

وی گفت: آخرین تلاش‌ها برای امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داده و ولایت پنجشیر تحت کنترل کامل طالبان قرار گرفته است.

به گفته طالبان، برخی از رهبران جبهه پنجشیر شکست خورده و مابقی از منطقه متواری شدند.

طالبان در پایان به مردم ولایت پنجشیر اطمینان داده که علیه آنها تبعیضی صورت نخواهد گرفت.

تاکنون منابع جبهه پنجشیر در این باره اظهارنظری نکردند.
 

پیش از این طالبان طی هفته گذشته چندین بار اعلام کرده بود که موفق شده پنجشیر را به طور کامل به تسلط خود در آورد. 

شب گذشته در نتیجه پیشروی‌های طالبان در پنجشیر، برخی منابع از کشته شدن «فهیم دشتی» یکی از فرماندهان ارشد پنجشیر خبر دادند.

همچنین منابع خبری از کشته شدن «قاری فصیح‌الدین» یکی از برجسته‌ترین فرماندهان طالبان در خنج پنجشیر توسط نیروهای مقاومت کشته شد.

در همین حال دفتر «امر الله صالح» معاون رئیس جمهور سابق افغانستان نیز به پایگاه خبری الشرق خبر داد که «احمد مسعود» فرمانده جبهه مدافعان پنجشیر در جایی امن در داخل پنجشیر قرار دارد.

بر اساس ادعای این پایگاه خبری، طالبان سیطره بر مرکز ولایت پنجشیر را کامل کرده و امرالله صالح نیز به تاجیکستان گریخته است. 

این در حالی است که احمد مسعود روز گذشته گفت اگر طالبان نیروهای خود را از پنجشیر و اندراب خارج کنند، جبهه پنجشیر از تحرکات نظامی دست کشیده و با این گروه گفت‌وگو خواهد کرد.

اما ساعتی پس از آن «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان پیشنهاد احمد مسعود برای گفت‌وگو را رد کرد.

وی گفت: «پس از آنکه احمد مسعود پیشنهاد ما برای صلح را رد کرد، دیگر چیزی برای مذاکره باقی نمانده است».

تاکنون اطلاعی از سرنوشت احمد مسعود و امرالله صالح در دست نیست.

از سوی دیگر، برخی منابع طالبان خبر داده‌اند که «احمد مسعود» به‌همراه «امرالله صالح» و جمعی از بزرگان پنجشیر دو روز قبل با دو فروند بالگرد، ولایت پنجشیر را به‌مقصد تاجیکستان ترک کرده‌اند.
 
خطیب‌زاده: حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دخالت نظامی پاکستان در خصوص تحولات افغانستان نیز اظهار داشت: اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تاسف عمیق است. دخالت خارجی را در دست بررسی داریم. تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان مستقل و غیور هستند. موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: هیچ کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان به تعهدات خود پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و ... مایه تاسف است. ایران تمامی مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند. این خواست و اراده مردم است که باید محقق شود نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری.
تذکر جدی می‌دهم که تمامی حقوق قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود. ایران از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند.

خطیب‌زاده گفت: نهادهای بین‌المللی در کنار کشورهای منطقه وظیفه دارند صلح و ثبات را در افغانستان تضمین کنند.با کمک‌ گروه‌های افغانستانی کمک می‌کنیم صلح پایدار در افغانستان برقرار شود. رفتار دولت آتی است که نوع رفتار ایران و کشورهای بین‌المللی و عرصه بین‌المللی را مشخص می‌کند.

وی درباره برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر این‌که ایران تلاشی در خصوص افغانستان انجام نداده است، گفت: ایران آشکار و غیرآشکار تحولات افغانستان را در سطوح مختلف پیگیری کرده است و در سطوح مختلف در تماس هستیم. نماینده ویژه ما با طرف‌های مختلف در افغانستان در تماس بوده است. امیرعبداللهیان با عبدالله عبدالله گفت‌وگو داشته است. طرح ایران برای گفت‌وگوهای فراگیر در افغانستان یک دور برگزار شده و آمادگی داشتیم یک دور دیگر برگزار کنیم. این‌که به راه‌حل مرضی الطرفین برسیم سیاست اصولی ایران بوده است این‌که از برادرکشی اجتناب و حقوق اولیه افغانستان رعایت شود. همه آنها که شاهد هستند به نقش کلیدی ایران اذعان دارند و می‌دانند ایران چه کرده و می‌کند.

خطیب‌زاده گفت: پنجشیر تنها راه‌حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر به هیچ وجه از نظر حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه قابل پذیرش نیست. می‌خواهیم جلوی برادرکشی گرفته شود و هر نوع دخالت خارجی را محکوم و از تمام توان خود استفاده می‌کنیم به دوستانی که خطای راهبردی می‌کنند متوجه شوند جغرافیای افغانستان جغرافیای مردمی است که برای بیرون راندن نیروهای خارجی جنگیده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این‌که در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد تاثیری بر توافقات و تفاهمات ندارد و افزود: قطعا منتظر می‌نشینیم دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد و حق آبه ایران همواره در دستورکار بوده و باز هم خواهد بود.

احمد مسعود خواستار قیام علیه طالبان شد
«احمد مسعود» رهبر جبهه پنجشیر در یک پیام صوتی از مردم خواست که در گوشه گوشه افغانستان علیه طالبان قیام کنند. 

وی در این پیام گفت: ما با استقبال از اعلامیه علمای دین، از طالبان خواسته بودیم جنگ را متوقف کنند و اختلافات از راه گفت‌وگو حل شود.

احمد مسعود خاطر نشان کرد: اما طالبان بر خلاف تصمیم عالمان دین پس از اعلامیه جبهه پنجشیر با تمام قوا حمله کردند و چهره واقعی خود را نشان دادند که هیچی اعتقادی به دین و تصمیم علما و همچنین اتحاد ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه طالبان تغییر نکرده، تاکید کرد: جامعه جهانی و کشورهای همسایه در قبال جنایتی که در افغانستان راه افتاده، سکوت نکنند و چشم مردم افغانستان به رفتار آنان دوخته شده است.

رهبر جبهه پنجشیر در ادامه گفت که نیروهای وی در نقاط مختلف این ولایت حضور داشته و به جنگ علیه طالبان ادامه خواهند داد.

وی تاکید کرد که به زودی سخنگوی جدید برای جبهه پنجشیر اعلام خواهد شد. 


این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که صبح امروز ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان از سقوط کامل پنجشیر خبر داد.

طالبان در بیانیه‌ای در سایت رسمی خود نوشت: با آخرین تلاش‌ها برای امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داده و ولایت پنجشیر تحت کنترل کامل طالبان قرار گرفته است.

به گفته طالبان، برخی از رهبران جبهه پنجشیر شکست خورده و مابقی از منطقه متواری شدند.

طالبان در پایان به مردم ولایت پنجشیر اطمینان داده که علیه آنها تبعیضی صورت نخواهد گرفت.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تاسف باره
با کمک پاکستان شکست دادند احمد مسعود را.
Iran, Islamic Republic of
پرچمشون عین پرچم داعش هست ... فقط پس زمینه ها عوض شده.1
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
مهدی جهان تیغی به همراه احمد مسعود از پنجشیر گریخت
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز جان پس چی شد...مبگفتی که تا حالا کسی بر پنجشیر مسلط نشده......؟!!
Iran, Islamic Republic of
ایران اسلامی بدون فوت وقت به کمک مبارزین احمدمسعود بشتابد،طالبان در صورت ثبات برای ایران مشکل ساز میگردد