جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

افرادی که زندگی خود را قمار می‌کنند

يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 775111
برخی از معتادان متجاهر در سطح شهر اقدام به قمار کرده و از این رو چهره شهر را زشت و زننده کرده‌اند.
افرادی که زندگی خود را قمار می‌کنند
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، چند سالی است که طرح‌های بسیاری در حوزه جمع آوری معتادان متجاهر در سطح پایتخت از سوی نیروی انتظامی اجرا شده که به دنبال اجرای این طرح‌ها تعداد قابل توجهی از معتادان متجاهر از سطح کوچه و خیابان‌های شهر جمع آوری و تحویل مراکز و کمپ‌های بازپروری شدند.
 
مدتی بود که دیگر از حضور چشمگیر و گروهی معتادان متجاهر در سطح شهر خبری نبود، اما با گشت و گذار در سطح شهر باز هم حضور این افراد در معابر به وضوح مشاهده می‌شود.

معتادانی که با حضور دسته جمعی در برخی از معابر و پارک‌ها اقدام به قمار و دیگر فعالیت‌های مجرمانه می‌کنند، موضوعی که به اینجا ختم نشده و بدتر از آن حضور زنان معتاد در بین مردان است که آن‌ها هم در حال انجام قمار هستند.

افرادی که به جای پول از سیگار و انواع موادمخدر در قمار‌های خود استفاده می‌کنند و به اصطلاح خود بازنده باید به جای پول نقد این اقلام را به عنوان شیتیل به فرد بنده بدهد.

صحنه‌های زشتی که در حضور کودکان و بانوان در حال رقم خوردن است و اگر این موارد بیش از حد مقابل کودکان تکرار شوند، مشخص نیست که کودکی که هر روز از مقابل این افراد عبور کرده و با دقت به اعمال معتادان نگاه می‌کند، چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود.

اعزام بیش از ۲  نیم و میلیون معتاد به مراکز ترک اعتیاد
اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره حضور معتادان متجاهر در سطح جامعه اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد معتادان متجاهر جمع آوری شده‌اند، اما از منظر مردم اینکه قبلا ۱۰۰ نفر معتاد در خیابان بودند و امروز ۲۰ نفر هستند تفاوت چندانی ندارد. ۴۲۰۰ نفر در سال ۹۷ در مراکز مربوطه نگهداری می‌شدند، اما اکنون ۱۶ هزار نفر نگهداری می‌شوند.

وی افزود: موضوع ظرفیت نگهداری معتادان با راه اندازی اردوگاه‌ها حل شد و ما دیگر نباید جمع آوری آن‌ها را به صورت طرحی و دوره‌ای انجام دهیم. این موضوع باید دائمی و مستمر شود و آیین نامه اجرای مستمر را کمیته درمان تصویب و به ستاد ارسال کند تا طرح مقطعی نداشته باشیم.

مومنی تصریح کرد: از تعداد ۲ میلیون دستگیری سالانه ۵۰۰ هزار نفر به سمت مراکز ماده ۱۶ هدایت می‌شوند. حضور معتادان در معابر باعث شده است که مردم قضاوت خوبی نسبت به فعالیت‌ها نداشته باشد.

وی افزود: در حوزه پیشگیری هم همینطور، بعید است در کوتاه مدت اتفاقی بیفتد، اما ما باید بررسی‌های خود را انجام دهیم. در ۵ سال گذشته افغانستان افزایش زیادی در تولید مواد صنعتی داشته است و اگر این نوع مواد جایگزین شود مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد. موارد آموزش به خانواده‌ها و برنامه‌های آموزشی و پیشگیری باید بررسی شده و ادامه داده شود علاوه بر این‌ها باید در حوزه قاچاق، ترانزیت و مصرف مواد در ایران باید آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: کمیته اطلاعات، کمیته مقابله و کمیته درمان باید سند تدوین شده را بیاورند تابتوانیم دست آور‌دهای بزرگ خود را به اتمام برسانیم، معتقدیم ۷۰ درصد سازمان دهی شده، اما تا ۱۰۰ در صد نشود نتیجه لازم را نخواهد داشت. امیدواریم پیش نویس هر ۳ دستور کار که مورد بحث قرار گرفت پیش از نشست بعدی ارسال شود.

پشت گوش انداختن وظایف توسط سازمان ها در قبال بازپروری معتادان متجاهر
بدیهی است که نیروی انتظامی به عنوان متولی اصلی جمع آوری معتادان متجاهر از سطح معابر و از سوی دیگر سازمان بهزیستی به عنوان نهاد مسئول در امر بازپروری این افراد، باید نسبت به انجام وظایفشان بی درنگ اقدام کنند تا شاهد گسترش آمد و شد معتادان در سطح شهر نباشیم.

اینکه معضلی به نام حضور معتادان متجاهر در سطح شهر همواره به چشم می‌آید، دستاورد کم کاری یک یا چند سازمان متولی امر در این حوزه است؛ اگر نهاد‌های مسئول نسبت به انجام وظایف خود احساس تکلیف کنند و برای همیشه به این ناهنجاری اجتماعی پایان بدهند، دیگر شاهد پرسه زنی معتادان در کوچه و پس کوچه‌های شهر نخواهیم بود.

مثلث شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی ودر راس این سازمان‌ها ستاد کل مبارزه با موادمخدر نهاد ریاست جمهوری باید طی یک برنامه ریزی بلند مدت نسبت به ساخت کمپ ها، جمع آوری و بازپروری معتادان متجاهر اقدام کنند تا برای همیشه این موضوع برطرف شود وهر ساله این چالش تکراری مطرح و برای آن برنامه ریزی کوتاه مدت صورت نگیرد.
برچسب ها: معتاد زندگی قمار
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر انگلیس
Iran, Islamic Republic of
عامل شیوع اعتیاد در کشورهای چین، هند، ایران و غیره، انگلیسی بودند. .