سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

چرا بورس شفاف‌ترین بازار کشور است؟

شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۰۱
کد مطلب: 774909
یکی از اصل‌ها و مشخصات اولیه مهم در بورس، شفافیت است.
چرا بورس شفاف‌ترین بازار کشور است؟
به گزارش جهان نيوز، علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،با مقایسه شفافیت بورس با بازار‌های موازی در حوزه‌ای مختلف بیان کرد: یکی از اصل‌ها و مشخصات اولیه مهم در بورس، شفافیت است. بورس یک بازار منسجم و ساختار یافته است که اطلاعات آن در معرض عموم قرار می‌گیرد و قیمت‌ها در سمت عرضه و تقاضا برای عموم مشخص و افشا می‌شود. بورس شفاف‌ترین بازار در بین دیگر بازار‌ها به ویژه در حوزه عرضه و تقاضا است. در بازار‌های دیگر از مبنای معاملات، قیمت گذاری، میزان عرضه و تقاضا به طور مشخص اطلاعاتی وجود ندارد یا در اطلاعات موجود نواقصی وجود دارد، اما در بورس تمام موارد به اطلاع سهامداران می‌رسد و در تابلوی بورس به نمایش عموم گذاشته می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: زمینه دیگری که می‌توان بورس و بازار‌های موازی را با یکدیگر مقایسه نمود، مبحث مالیات است. سهامداران بورس چند نوع مالیات می‌پردازند. یکی مالیاتی است که از خود شرکت‌ها کسر می‌شود بنابراین سودی که به سهامداران پرداخت می‌شود سودی است که از آن مالیات کسر شده است. بحث دیگر مالیات فروش سهم در بورس است که این موضوع نیز کاملا تبیین شده است و سهامدران به طور دقیق و شفاف آن را می‌پردازند.

تاجبر در ادامه افزود: بحث مالیات در بورس کاملا شفاف است، اما در سایر بازار‌های تا به امروز موضوع مالیات مشخص نبوده است. قانونی در حال تصویب در شورای نگهبان تحت عنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه است که می‌تواند در حد بسیار زیادی در حوزه مالیات در زمینه بازار‌های دیگر کمک کند. یعنی در خرید و فروش کوتاه مدت ارز، سکه، مسکن و کالا مالیات‌هایی وضع می‌شود که به شفاف شدن موضوع مالیات در این بازار‌ها کمک می‌کند. اما تاکنون نسبت شفافیت بازار‌های موازی به بورس، بسیار کم است و واقعا قابل مقایسه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: مورد بعدی که قابل ذکر است مشخص بودن اطلاعات و انتشار آن است. در بورس تمام اطلاعات با شفافیت کامل در صورت‌های مالی شرکت‌ها به طور کل مشخص است و به اطلاع عموم می‌رسد، اما در بازار‌های موازی دیگر، چنین موضوعی با این درصد از شفافیت هرگز وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کلی از این تیتر شما خندیدم . جک خوبی بود