شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱
روایت از پنجشنبه خونین فرودگاه کابل

آمریکا‌یی‌ها به اجساد غیرنظامیان هم شلیک می‌کردند

سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 774662
یک رسانه روسی با فرستادن خبرنگار خود به بیمارستان کابل، گزارشی تکان دهنده درباره تیراندازی نظامیان آمریکایی به غیرنظامیان در فرودگاه کابل منتشر کرد.
آمریکایی‌ها به مردم افغان تیراندازی می‌کردند
به گزارش جهان نيوز، خبرنگار شبکه راشاتودی مستقر در پایتخت افغانستان بعد از انفجارهای تروریستی روز پنجشنبه هفته گذشته در نزدیکی فرودگاه کابل به سراغ بازماندگان این حمله تروریستی در بیمارستان رفت.

در این گزارش که «مُراد گازدیف» خبرنگار ارشد راشاتودی آنرا تهیه کرده است، شاهدان عینی و بازماندگان افغانستانی، روایت تلخی از تیراندازی نظامیان آمریکایی به مردم غیرنظامی حاضر در فرودگاه کابل ارائه دادند.

راشاتودی در صفحه اینترنتی خود در این باره خبر داد: «در شرایط دوزخ‌گونه و غوغای پس از بمب گذاری انتحاری در فرودگاه کابل، شاهدان به مراد گازدیف از راشاتودی گفتند که با شروع تیراندازی جان خود را از دست دادند. یک زن زخمی گفت که نیروهای آمریکایی هنگام فرار غیرنظامیان اقدام به تیراندازی به آنها کردند».
 
 
در این گزارش آمده است: «مراد گازدیف در گزارش دوشنبه (دیروز) خود جزئیات هولناکی را از شاهدان عینی شنید. برخی می‌گویند قبل از اینکه ببینند تیرها از کجا می‌آید، جان خود را از دست دادند».

یک شاهد عینی و بازمانده افغانستانی به این رسانه گفت: «من پس از انفجار دویدم و بسیاری دیگر نیز دویدند. من ندیدم چه کسی تیراندازی می‌کند. من به خیابان دویدم و هم صدای تیراندازی و هم صدای انفجار را شنیدم».

«رحمانا اکبری» که گردن و گوشش در این انفجار زخمی شده است، به راشاتودی گفت: «آمریکایی‌ها برای محافظت از خود آتش گشودند زیرا آنها از (احتمال) انفجار دیگری می‌ترسیدند».

به گفته او، برادرش به شدت زخمی شد و اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بیمارستان کابل بستری است.
این زن افغانستانی و شاهد عینی به خبرنگار شبکه راشاتودی گفت: «من مطمئن نیستم که آیا برادرم مورد اصابت گلوله آمریکایی قرار گرفته است یا تکه‌ای از یک ماده منفجره (عامل انتحاری). آمریکایی‌ها آن طرف بودند، من خودم درست پایین‌تر از محل انفجار، در کنار کانال (خندق) بودم».

به گفته یکی دیگر از شاهدان عینی، «آمریکایی ها تصور می‌کردند تعداد بیشتری از بمب گذاران انتحاری حضور دارند، بنابراین شروع به تیراندازی به سوی جمعیت وحشت‌زده کردند.

در ادامه گزارش راشاتودی آمده است: «بازماندگان و قربانیان حمله انتحاری فرودگاه کابل به ما می‌گویند که تنها بخشی از کشته‌شدگان در اثر انفجار جان باختند و بیشتر آنها در اثر رگبار و تیراندازی کشته شدند. آنها (نظامیان آمریکایی) حتی پس از فرار همه از مقابل فرودگاه یا افتادن آنها روی زمین، به تیراندازی ادامه می‌دادند حتی به اجساد. مردم برای فرار به داخل کانال می‌پریدند».

یک پزشک افغانستانی بیمارستان کابل در مورد یک مرد متوفی به این رسانه گفت که در بدن این فرد 5 گلوله و ترکش وجود داشت.
 
 
راشاتودی ادامه داد: «یکی از بیمارانی که به بیمارستان محلی آورده شده بود، علاوه بر جراحات متعدد ترکش، حداقل چهار زخم گلوله داشت و پزشکان نتوانستند او را نجات دهند».

یکی دیگر از خبرنگاران شبکه راشاتودی مستقر در آمریکا از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) خواست در مورد گزارش‌ها درباره تیراندازی نیروهای آمریکایی به سمت مردم غیرنظامی در فرودگاه کابل اظهارنظر کند.

پیش از این ارتش آمریکا اعلام کرد که «هنوز در حال تحقیق است». طبق گزارش راشاتودی، «تحقیق ارتش آمریکا ممکن است سال‌ها طول بکشد».

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون دوشنبه (روز گذشته) درباره تیراندازی به غیرنظامیان افغانستانی در فرودگاه پایتخت این کشور به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم آن را تأیید کنیم و مطمئناً نمی‌توانیم آن را نیز تکذیب کنیم».

طبق گزارش راشاتودی، در بمبگذاری و انفجارهای  ۲۶ آگوست (چهارم شهریور) در نزدیکی فرودگاه کابل، جان ۱۴ نظامی آمریکایی و دست‌کم ۱۷۰ غیرنظامی افغانستانی را گرفت، ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند و تخمین زده می‌شود که شمار کشته‌ها به ۲۰۰ نفر افزایش یابد.

گزارش راشاتودی چند ساعت قبل از اعلام خروج نظامیان و اتباع آمریکایی از افغانستان بعد از ۲۰ سال جنگ اشغالگرانه واشنگتن در این کشور پخش شد.

طبق اعلام جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا «ماموریت و حضور نظامی 20 ساله ایالات متحده در افغانستان پایان یافت». آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هم در یک سخنرانی خبر داد که سفارت واشنگتن در کابل تعلیق شده و به دوحه قطر منتقل شده است.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Bulgaria
مگر کسی به جنایات وآدمکشی تروریستهای آمریکایی شک دارد ؟!