جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۵

عضو جدید میز ایران در وزارت خارجه آمریکا کیست؟

دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۷
کد مطلب: 774573
سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در اراضی اشغالی فلسطین به میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که «رابرت مالی» ریاست آن را به عهده دارد پیوسته است.
عضو جدید میز ایران در وزارت خارجه آمریکا
به گزارش جهان نيوز، منابع خبری روز گذشته گزارش دادند «دان شاپیرو»، سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در اراضی اشغالی فلسطین به میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که «رابرت مالی» ریاست آن را به عهده دارد پیوسته است.

«دان شاییرو» در دو سال اول دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما»، در تیم شورای امنیت ملی کاخ سفید مشاور کاخ سفید بود. اوباما سپس اوت ۲۰۱۱ او را به عنوان سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی معرفی کرد و او تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ در این سمت حضور داشت. شاپیرو در یک خانواده یهودی به دنیا آمد و به زبان‌های عبری و عربی مسلط است.

به گزارش فارس، شاپیرو با بسیاری از مقام‌های فعلی رژیم صهیونیستی از جمله بنت، «نفتالی بنت»، وزیر خارجه و «بنی گانتز»، وزیر جنگ این رژیم آشنایی نزدیک دارد. او بعد از به پایان رسیدن مسئولیتش در دوران اوباما همراه با خانواده‌اش در فلسطین اشغالی زندگی کرد و یکی از اعضای «اندیشکده مطالعات امنیت ملی» در تل‌آویو بوده است.

یک مقام آمریکایی به «والا نیوز» گفته مأموریت شاپیرو هماهنگ‌سازی مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران با رژیم صهیونیستی است.

این انتصاب چند روز بعد سفر «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای گفت‌وگو با مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران صورت گرفت.

پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» در گزارشی نوشته بود بنت در این دیدار، راهبردی موسوم به «مرگ با هزاران جراحت» را به عنوان نقشه‌راه راهبرد مشترک واشنگتن-تل‌آویو علیه تهران مطرح کرده است.

این راهبرد -به نوشته آکسیوس- بر مقابله با ایران از طریق ترکیبی از اقدامات کوچک در جبهه‌های متعدد نظامی و دیپلماتیک به جای صورت دادن حمله شدید و گسترده به ایران را در برمی‌گیرد.

پیش از این سفر، منابع خبری مدعی شده بودند نفتالی بنت، بازبینی سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال ایران را به پایان رسانده و قرار است در دیدارش با جو بایدن، طرح جدیدی به او برای همکاری با واشنگتن در مقابل ایران ارائه کند. 

با آنکه نفتالی بنت و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هر دو جزو سیاستمداران تندرو افراطی در قبال ایران محسوب می‌شوند، نخست‌وزیر جدید قصد دارد سیاست‌های تل‌آویو را به مسیر جدیدی هدایت کند.

بحث اصلی در حاضر حاضر این است که آیا وضعیت فعلی- که توافقی در مذاکرات برجام حاصل نشده و ایران در حال پیشبرد سریع برنامه هسته‌ای خود است- به نفع اسرائیل است یا حالتی که آمریکا و ایران هر دو برجام را به طور کامل اجرا کنند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشته مأموریت شاپیرو، با توجه به شکل‌گیری درک جدیدی در واشنگتن و تل‌آویو در خصوص لزوم همکاری دو طرف اهمیت ویژه‌ای دارد. در طرح جدید تل‌آویو، که شاپیرو نقش هماهنگ کننده مسائل مربوط به نفوذ منطقه‌ای ایران را با رژیم صهیونیستی بر عهده خواهد داشت.

شاپیرو، طی ماه‌های گذشته به صورت پاره‌وقت به میز ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره مسائل مختلف مربوط به سیاست‌های ایران مشاوره می‌داده است. منابع صهیونیستی گفته‌‌ادن او قبل از دیدار بایدن و بنت، در چند جلسه مربوط به ایران در کاخ سفید شرکت کرده و به آنها مشورت داده است.

روزنامه جروزالم‌پست نوشته دان شاپیرو نیمی از وقتش را در فلسطین اشغالی و نیم دیگر را در واشنگتن خواهد گذراند و یکی از اصلی‌ترین وظایفش گفت‌وگو با کارکنان دفتر نخست‌وزیری، وزارت خارجه و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در خصوص ایران خواهد بود.

شاپیرو خودش را از طرفداران برجام معرفی می‌کند اما بیشتر از آن، از لزوم توجه به نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در خصوص این توافق سخن گفته است. او ماه دسامبر در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بود از برجام حمایت می‌کند اما نگرانی‌های اسرائیل را هم درک می‌کند و لازم است واشنگتن و تل‌آویو به جای تقابل‌جویی و مناقشه‌های علنی، وارد گفت‌وگوهایی صمیمی شده و به راهبردی مشترک برسند. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته دعوت از «دان شاپیرو» برای فعالیت به عنوان یکی از مقام‌های میز ایران در راستای وعده رابرت مالی برای در نظر گرفتن دیدگاه‌های متنوع و مختلف کارشناسان در خصوص ایران است.

تحلیلگران می‌گویند شاپیرو دیدگاه‌های تندتری نسبت به سایر مقام‌های آمریکا در خصوص موضوع ایران دارد و دیدگاه‌های او به مواضع اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره ایران نزدیک است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به روزنامه جروزالم‌پست گفت: «با توجه به تجارب شاپیرو در منطقه، او به ما برای در  نظر گرفتن تبعات منطقه‌ای مذاکرات با ایران کمک خواهد کرد و از لحاظ هماهنگ‌سازی‌ها با اسرائیل هم کمک بزرگی برای ما خواهد بود. او این حوزه را می‌شناسد. مردم منطقه از او شناخت دارند و او دیدگاه‌هایی دارد که باعث هم‌افزایی در میان ما خواهد شد.»

انتصاب او به این سمت، همچنین از بعد تلاش‌های آمریکا برای گنجاندن مسائل منطقه‌ای در مذاکرات هسته‌ای نیز قابل توجه است. در ماه‌های گذشته، این تلاش‌های آمریکا یکی از دلایل به بن‌بست رسیدن مذاکرات برجام در وین بوده است.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

این مسئله چندی پیش توسط مقام معظم رهبری هم بیان شد و ایشان در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آمریکا گفته هیچ تضمینی به ایران نمی‎دهد/ هیچ مشکل نیست ما هم با آمریکا مذاکره نمی کنیم
.
Iran, Islamic Republic of
نبردهای نظامی در تاریخ آمریکا و این چهل ساله جنگ های نیابتی آمریکا علیه ایران در کل منطقه نشون داده آمریکا واقعا توان نبرد نظامی رو نداره....
Iran, Islamic Republic of
سیاست‌های بایدن باج خواهی سیاسی و غیرانسانی است
Iran, Islamic Republic of
دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد/ پس مذاکرات وین غلط و اشتباه است. ..
United States
یک گاو دیگه به گله گاوها اضافه شد. با هم در چرا کردن حال کنید.