جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

وحیدی: باید کشور را استان‌ محور اداره کنیم

دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 774502
کشور ما هم‌اکنون به‌صورت وزارتخانه‌محور اداره می‌شود و یک نظر وجود دارد که کشور را استان‌محور اداره کنیم و امکانات در استان‌ها بسیج شود و وزارتخانه‌ها بر این مسئله نظارت و پشتیبانی کنند.
وحیدی: باید کشور را استان‌ محور اداره کنیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، احمد وحیدی وزیر کشور امشب(هفتم شهریورماه) با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه‌ی یک ضمن گرامیداشت شهادت شهیدان رجایی و باهنر، در پاسخ به سوالی درباره سفر روز جمعه‌ی رئیس‌جمهور به خوزستان اظهار داشت: استان خوزستان ابعاد مهم و فراوانی دارد و منطقه‌ای است که بر گردن همه ملت ما دِین دارد، البته مشکلاتی در آن منطقه وجود دارد که برغم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، هنوز باقی مانده فلذا آیت‌الله رئیسی در نظر داشتند که اولین سفرشان به این منطقه باشد تا به مسائل مردم رسیدگی شود.

وی افزود: ریاست محترم جمهور به‌صورت سرزده بین مردم حضور یافتند و از پروژه‌های آب‌رسانی و بازدید کرده و در بین عشایر و شیوخ آن منطقه حاضر شدند. در این سفر تصمیمات مهمی درباره مسائل آب و فاضلاب و روان‌آب‌ها، توسعه صنایع، خرید تضمینی محصولات کشاورزان، الگوی کشت و سایر موضوعات اتخاذ شد.

وزیر کشور بیان کرد: حکمرانی عمومی با این وزارتخانه است و نقش تجمیع‌کننده را دارد؛ وزارت کشور بین کارکردهای مختلف دولت در هر سطحی از مناطق و یا استان‌ها یکپارچه‌سازی می‌کند و بسیج‌کننده‌ی ظرفیت‌های کشور، میدان‌داری و موتور محرک بودن نیز توسط این وزارتخانه انجام می‌گیرد.

وحیدی گفت: وزارت کشور باید در جایگاه اصلی خود بنشیند و ما ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی را در نظر داریم؛ بعضا برخی خلاءها پر نمی‌شود و در این زمینه به مشکل بر می‌خوریم. جریان حکمرانی چندلایه و چندجانبه است و باید هنجارهای حکمرانی را بین مردم شکل بدهیم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های بخشی، استانی و ملی داریم و اگر این‌ها در تعادل نباشد مزاحمت بین اجزا ایجاد می‌کند؛ مثلا برخی صنایع که مصرف زیاد آب دارند آن منطقه دچار بحران آب شده و زمانی که این کار انجام می‌گرفت، این مسئله در نظر گرفته نشده بود. این تعادل عدالت و توازنه منطقه‌ای ایجاد می‌کند و این مسئله مورد تأکید بوده است.

وزیر کشور اظهار داشت: کشور ما هم‌اکنون به‌صورت وزارتخانه‌محور اداره می‌شود و یک نظر وجود دارد که کشور را استان‌محور اداره کنیم و امکانات در استان‌ها بسیج شود و وزارتخانه‌ها بر این مسئله نظارت و پشتیبانی کنند؛ بنده قائل بر این نگاهم و استان‌ها برای توسعه و رشد در نظر گرفته بشوند.

وحیدی گفت: الان اختیارات استانداران و فرمانداران کم است و باید اختیارات کافی را داشته باشد و این مسئله باید به‌خوبی تعریف شده و تا حد امکان نیز بودجه‌ها استانی نوشته بشود.

وی در ادامه سخنان خود درباره انتخاب استانداران و شاخص‌های آن تصریح کرد: امام خمینی(ره) در وصیتنامه‌شان به شاخص‌های استانداران پرداخته‌اند و این نشان از عمق بینش ایشان دارد؛ حضرت امام هم‌چنین به وزرای کشور توصیه کرده‌اند و ویژگی‌های مورد نیاز را بیان کرده‌اند و این خصوصیات توسط مقام معظم رهبری نیز بیان شده است. مثلا در حال حاضر مسائل اقتصادی از موضوعات مهم کشور است و حتما یک استاندار باید در این زمینه آگاهی داشته باشد؛ تدین، پاکدستی، مبارزه با فساد، اهل خدمت بودن از دیگر شاخص‌های یک مسئول و مدیر خواهد بود.

وزیر کشور بیان کرد: مدیرانی که هم‌اکنون سرکار هستند باید تا آخرین لحظات، خدمت خود را با تمام توان انجام دهند و ما بر این مسئله تأکید داریم. این فرهنگ انقلابی و اسلامی ماست که مدیران تا آخرین لحظه به خدمت بپردازند. در انتخاب مسئولین از مشاوره‌ی معتمدین استفاده می‌کنیم تا به بهترین‌ها برسیم؛ معیار انتخاب شایسته‌سالاری و بهترین‌هاست. ما مدیر را برای مردم و انجام وظیفه انتخاب می‌کنیم و مدیر پروازی توهین به استان و شهرستان است.

وحیدی درباره مسئله کرونا و مسئولیت خود به‌عنوان مسئول قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تصمیمات برای نتیجه‌بخش بودن محدودیت‌ها تصریح کرد:

محدودیت‌ها باید به صورت هوشمند انجام بگیرد و شرایط در مناطق مختلف متفاوت است و در حال کار روی پلت فرم مدیریت هوشمند هستیم تا با شناخت مشکل در هر منطقه، برای حل آن نسخه بدهیم و این را از طریق دادن از اختیارات به استانداران انجام خواهیم داد و هم‌چنین باید قرارگاه‌های استانی تقویت شوند تا به رصد و اقدامات لازمه بپردازند.

وی ادامه داد: در این‌صورت می‌توان به‌گونه‌ای عمل کنیم که به مردم و کسبه فشار وارد نشود و هم اینکه محدودیت‌ها اثربخش باشد تا شرایط بهتر بشود.

وزیر کشور در ادامه این برنامه تلویزیونی درباره آسیب‌های اجتماعی گفت: توجه به این موضوع مهم خواست رهبر معظم انقلاب، مردم و یک ضرورت است؛ در این زمینه باید به ریشه‌ها و بسترهای شکل‌گیری این آسیب‌ها بپردازیم. مثلا حاشیه‌نشینی حاصل کارکردهای غلط و یا ناکارکردی‌های نظام اداری ماست؛ وقتی منابع به‌موقع و با شکل مناسب توزیع نشود و توازنه منطقه‌ای رخ ندهد، حاشینه‌نشینی شکل می‌گیرد.

وحیدی درباره تمهیدات این وزارتخانه برای مبارزه با قاچاق اظهار داشت: در این زمینه باید نگاه سیستمی داشت و برخورد جزئی در یک نقطه‌ی خاص مشکل را حل نمی‌کند و یعنی نگاه از مبداء تا مصرف؛ با این‌کار و با سامانه‌های لازم و هماهنگ کردن آن‌ها می‌توانیم به‌خوبی عمل کنیم.

وی افزود: می‌توان بر قاچاق فائق آمد و تولید را دچار مشکل می‌کند و باید به‌صورت دقیق و عالمانه با آن برخورد کرد؛ اگر مرزها و اقتصاد مرزی ما به‌خوبی طراحی بشود، می‌تواند جزو شکوفاترین نقاط برای فعالیت اقتصادی باشد. چرا مردم مجبور شوند به کارهایی مانند کوله‌بری روی بیاورند و باید این عزیزان مشغول فعالیت‌های مفید اقتصاد بشود.

وزیر کشور درباره امنیت مرزهای کشور گفت: امنیت مرزهای ما با حضور نیروهای مسلح و نیروی انتظامی بسیار عالی است و مشکل امنیتی نداریم؛ البته دشمن تلاش دارد که این را به‌هم بزند اما استحکام نیروهای مسلح و ناجا در مرزها این تلاش‌ها را بی‌حاصل کرده است. گاهی در مرزهای غربی و یا شرقی گروه‌های تروریستی اقدامات تروریستی بعضا انجام داده‌اند ولی تلاش شده که امنیت مرز تأمین شود و به‌صورت مستمر ادامه دارد.

وحیدی هم چنین درباره مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: ما رابطه عمیق تاریخی، دینی و فرهنگی با افغانستان عزیز داریم؛ از دولتمردان افغانستان می‌خواهیم که با این پدیده برخورد کنند و این مسئله نیازمند یک دیپلماسی فعال است. البته باید با باندهای بزرگ مواد مخدر برخورد شود و این باندها علیه بشریت جنایت می‌کنند؛ این اقدامات بعد از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان بسیار تشدید شد و متهم اصلی این کار نیز خود آمریکایی‌ها هستند و باید فعالیت‌های اطلاعاتی خود را همراه با دیپلماسی فعال‌تر کنیم. در مرزهای ما کنترل انجام گرفته و مبارزه می‌شود و در این عرصه نیز شهدای فراوانی داده‌ایم.

وی گفت: مسئله اصلی‌تر در مبارزه با مواد مخدر این است که باید تقاضا را در کشور کاهش دهیم و این یک بحث فرهنگی، اجتماعی و بعضا اقتصادی است و گاهی کسانی دچار این می‌شوند که مشکلات اجتماعی دارند و این پدیده دارای ابعاد مختلف است و نقش خانواده‌ها برای کنترل بسیار موثر است.

وزیر کشور درباره تمهیدات برای حمایت از نیروی انتظامی گفت: ما قدردان این عزیزان هستیم که واقعا مجاهدت می‌کنند و باید به اقتدار این نیرو ارج بنهیم و کسی نباید این اقتدار را خدشه‌دار کند. هدف ناجا تأمین امنیت مردم است و وقتی اقدامی می‌کند باید مورد تبعیت قرار بگیرد؛ پرسنل این نیرو جهادی و انقلابی هستند و ما باید حمایت‌های لازمه را از این عزیزان داشته باشیم. نیروی انتظامی نماد قدرت داخلی ما در کشور است و باید از بهترین امکانات و تجهیزات برخوردار باشد و این تلاش‌ها ادامه داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
جناب وحیدی... نظریه ی فدرالی ( استان محوری ) برای ایران بسیار خطرناک است... نکن این کار را....