جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رئیسی باید سراغ «برجام جدید» برود!

سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 773878
طبعا نمی‌توان انتظار داشت که بازگشت به برجام بنا به متنی که در سال 2015 حول آن توافق شده بود به رفع کامل کلیه تحریم‌های موجود و فعال علیه کشور منجر شود.
رئیسی باید سراغ «برجام جدید» برود!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «قاسم محبعلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت: «کشور ما در حال حاضر درگیر سلسله‌ای از بحران‌های حاد و مزمن است که حل‌وفصل آنها عموما با رویکردهای جاری و سنتی سیاست و خصوصا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گره خورده است. حادترین و بحرانی‌ترین موضوعات در حال حاضر دو موضوع سلامت و معیشت مردم است که عبور از آنها یا حداقل کاهش آنها به نحو بسیار بارزی به مناسبات خارجی و معضل رفع تحریم‌های بین‌المللی و به ویژه امریکایی مرتبط است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «طبعا نمی‌توان انتظار داشت که بازگشت به برجام بنا به متنی که در سال 2015 حول آن توافق شده بود به رفع کامل کلیه تحریم‌های موجود و فعال علیه کشور منجر شود...طرفین نیازمند آن هستند برای حل‌وفصل کامل این مناقشه و عادی شدن آن از دیدگاه جامعه بین‌المللی مجددا وارد مرحله‌ای تازه از مذاکرات و گفت‌وگوهای جدید شوند که تنها به برنامه هسته‌ای محدود نخواهد شد».

نویسنده یادداشت مذکور در ادامه تصریح کرد: «باید پذیرفت که تضادی جدی بین ادامه این مناقشه و توسعه اقتصادی کشور شکل گرفته و تجربه نشان داده است تا وقتی برند ایران، برندی امنیتی باشد، امکان جذب سرمایه و تکنولوژی به‌روز و همکاری با کشورها و شرکت‌هایی که می‌توانند در امر حل معضلات متعدد کشور در بخش‌های نفت و گاز، برق و دیگر بخش‌های صنعتی موثر باشند میسر نخواهد بود».

همچنین «علی جنتی» فعال اصلاح طلب و وزیر- مستعفی(و به عبارتی برکنارشده) - ارشاد در دولت روحانی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «با توجه به انبوه مشکلات اقتصادی در کشور و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن‌ که بخشی از آن ساختاری بوده و بخشی دیگر به دلیل اعمال سیاست‌های نادرست در طول چهار دهه گذشته انباشته شده و در حال حاضر کشور از رکود تولید، تورم افسار گسیخته، رکود کسب و کار، بیکاری، و نارضایتی عمومی ناشی از مشکلات معیشتی رنج می‌برد...لذا مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدام در سیاست خارجی برای کاهش مشکلات موجود تعیین تکلیف برجام و FATF است که امروزه اقتصاد کشور گروگان تعیین تکلیف آنها است».

جنتی در ادامه نوشت: «بدیهی‌ است بدون انجام توافق با غرب هیچ کشوری وارد همکاری جدید با ایران نخواهد شد و کشور همچنان جولانگاه دلالان و کاسبان تحریم خواهد بود...ایران نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای جدای از نظام بین‌الملل به حیات خود ادامه دهد و استمرار وضعیت کنونی نتیجه‌ای جز اتلاف منابع و از دست رفتن فرصت‌های توسعه و تعمیق مشکلات داخلی و تحمیل هزینه‌های کلان به کشور دستاورد دیگری نخواهد داشت».

جریان اصلاح طلب در حوزه سیاست خارجی، مسائل را وارونه نمایش داده و صورت مسئله را پاک می کند.

این طیف طوری وانمود می کند که گویی از سال 92 تاکنون آقایان رئیسی یا قالیباف یا جلیلی قوه مجریه را در اختیار داشته و اصلا شخصی به نام روحانی رئیس جمهور نبوده و ظریف هم اصلا وزیر خارجه این مملکت نبوده است.

طیف اصلاح طلب یا دچار آلزایمر شده و یا مردم را احمق فرض کرده است. چرا که در دولت روحانی، رئیس جمهور آمریکا فردی مودب و باهوش خطاب شد و امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نامیده شد و روسای جمهوری ایران و آمریکا تلفنی صحبت کردند و وزرای خارجه دو کشور علاوه بر دیدارهای مکرر، با هم پیاده روی کردند.

نتیجه چه شد؛ دولت اوباما در اقدامی بی سابقه نماینده دولت روحانی در سازمان ملل را تروریست! نامید و از حضور وی در سازمان ملل ممانعت ایجاد کرد. دولت اوباما تحریم ویزا را امضا کرد. در پسابرجام تحریم کاتسا 2017 تصویب شد. آلمان در پسابرجام از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف امتناع کرد.

فرانسه در پسابرجام از حضور ایران در نمایشگاه بین المللی در این کشور ممانعت ایجاد کرد و تنها 48 ساعت پس از سفر ظریف به این کشور، میتینگ منافقین در پاریس را برگزار کرد.

در دولت روحانی که با شعار تنش زدایی و تعامل با جهان و بستن با کدخدا روی کار آمد و تاکید کرد که اروپا پست ماست، از دلار 3 هزارتومانی رسیدیم به دلار 32 هزارتومانی.

در دولت روحانی 95 درصد دستورات FATF اجرا شد اما این اقدامات نقد نه تنها به گشایش در امور بانکی منجر نشد بلکه به التهاب بازار ارز دامن زد. جریان اصلاح طلب اصرار دارد که ایران در FATF مسیر کره شمالی را بپیماید.

ایران از 41 دستور این سازمان، 2 دستور را اجرا نکرده است. پالرمو و سی اف تی. مدیران FATF صراحتا اعلام کرده اند که اگر ایران این 2 دستور را هم اجرا کند، هیچ تضمینی برای گشایش در امور بانکی وجود ندارد.

پیش از این کره شمالی این دو دستور را اجرا کرد و اف ای تی اف اعلام کرد که این کشور باید در مرحله بعد سراغ مسائل موشکی و نظامی برود.

راه حل گشایش در امور اقتصادی و معیشت مردم، بی اعتمادی به دشمن، اعتماد به جوانان مومن و انقلابی و متخصص، تلاش برای رونق تولید و اهتمام در اجرای اقتصاد مقاومتی در کنار بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه است.
برچسب ها: رئیسی برجام تحریم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *