جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

حشمت غنی: برادرم مطمئنا به افغانستان باز می‌گردد؛ پنجشیر خواهان جنگ نیست

شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 773579
برادر رئیس‌جمهور فراری افغانستان با اشاره به بازگشت او به کشور، تصریح کرد که طالبان دارای راهبرد امنیتی ویژه‌ای است اما باید برای مبارزه با فقر و گرسنگی و برقراری روابط با جهان و همسایگان تلاش کند.
اشرف غنی به افغانستان باز می‌گردد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «حشمت غنی» برادر «اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری افغانستان در مصاحبه با یک شبکه لبنانی گفت که برادرش به کشورش باز خواهد گشت.

وی دیروز (جمعه - ۲۰ آگوست)، در گفت‌وگو با شبکه المیادین، تصریح کرد: «آمریکایی‌ها به صورت ناگهانی از [افغانستان] خارج نشدند بلکه از زمان "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این موضوع برنامه‌ریزی شده بود. دولت آمریکا نمی‌خواست این تصمیم را به دلیل خطر آن برای امنیت نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کند. اما تمام شخصیت‌های ذی‌ربط می‌دانستند که آن‌ها در این زمان خارج خواهند شد».

غنی گفت: بر اساس آن‌چه ما شنیدیم، مذاکرات ادامه خواهد یافت و نتایج متعددی خواهد داشت. ساکنان پنجشیر خواهان جنگ نیستند بلکه به دنبال عزت و کرامت هستند. آن‌ها نمی‌توانند جنگی علیه طالبان تحمیل کنند. من با آن‌ها صحبت کردم، آن‌ها دنبال امنیت خودشان و خانواده‌هایشان هستند. فکر نمی‌کنم تعداد زیادی به آن‌ها برای جنگ ملحق شوند.

وی در خصوص سقوط شماری از شهروندان افغان از هواپیماهای آمریکایی، تصریح کرد: «از ۲۰ سال پیش می‌گویم آمریکایی‌ها و ناتو و کشورهای غربی فواید مالی تحت عنوان‌های مختلف مثل حقوق‌ها با اسامی مختلف رسانه‌ و حقوق زنان برای افغان‌ها داشته‌اند، اما در حقیقت این مسأله توهین به وجهه افغان‌ها و جامعه افغانی بوده است».

برادر رئیس‌جمهور فراری افغانستان گفت: «طالبان دارای راهبرد امنیتی ویژه‌ای است، اما باید برای مبارزه با فقر و گرسنگی و برقراری روابط با جهان و همسایگان تلاش کند. اگر در مبارزه با تروریسم و گرسنگی و حمایت از واحد پول افغانستان و جلوگیری از سقوط آن در مقابل دلار موفق شدند، اوضاع بهتر خواهد شد اما در غیر این صورت جنگ گرسنگی و قحطی روی خواهد داد که با سلاح و تدابیر امنیتی حل نمی‌شود. مردم در وهله نخست غذا و زندگی باعزت می‌خواهند».

وی در خصوص بازگشت برادرش به افغانستان گفت که قطعا او به کشور بازخواهد گشت به ویژه که در سنی است که نمی‌تواند خارج از کشور زندگی کند. لذا باید با مردم افغانستان روبرو شود و موضعش را در خصوص اتهامات وارده در خصوص گرفتن پول و انتقال آن به خارج از کشور، توضیح دهد.

حشمت غنی در عین حال افزود: «من به او توصیه نمی‌کنم در این روزها بازگردد.. از او تشکر می‌کنم که مرتکب حماقتی مثل معاونش امر الله صالح نشد و جنگ را علیه افغان‌ها راه نینداخت».

این شخصیت سیاسی افغان در ادامه در حصوص آینده کشورش گفت: «من از نبود امنیت نمی‌ترسم بلکه از فقر و گرسنگی می‌ترسم که احتمالا کشور را فراگیرد. به ویژه این‌که حساب‌های افغانستان از سوی صندوق بین المللی پول بلوکه شده و تمام سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل بسته شده‌اند. این نشانه خوبی نیست. دولت مواد غذایی را وارد نکرده و این موضوع و تعامل مستقیم با نیازهای بازار را به تجار واگذار کرده است. تجار نیز اکنون درحال خروج از افغانستان هستند. این به آن معناست که اقتصاد ظرف چند روز فروپاشیده خواهد شد. من از تجار می‌خواهم از افغانستان خارج نشوند. اگر فرزندان و خانواده‌هایشان را خارج می‌کنند، وجود خود آن‌ها مهم است و باید به مردمشان رحم کنند. زیرا زندگی مردم افغانستان منوط به باقی ماندن آن‌هاست».

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پس از ورود طالبان به کابل به کشور امارات فرار کرد. وی پس از فرار در ویدئویی درباره این اقدام خود گفت: «من در امارات متحده عربی هستم. مسوولان امنیتی به من خبر داده بودند که توطئه جانی در کمینم بوده است و جنگجویان طالبان در اطراف دروازه های ارگ بودند. یا باید می‌ماندم یا باید می‌رفتم.نمایندگان بین المللی به من گفته بودند که اگر نروی، اوضاع خراب می‌شود و افغانستان مانند سوریه و یمن می‌شود. من مجبور شدم از کشور خارج شوم‌».

حشمت غنی احمدزی، برادر اشرف غنی نیز امروز (شنبه - ۲۱ آگوست) در حضور «خلیل‌الرحمن حقانی» عضو شبکه حقانی و مسئول تامین منابع مالی عملیات نظامی و انتحاری طالبان به این گروه، پیوست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...