پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۱
گزارش کامل//

پایان بررسی کلیات برنامه دولت سیزدهم/ موافقان و مخالفان برنامه‌ و کلیت کابینه چه گفتند؟/ پاسخگویی رئیس جمهور به سوالات و انتقادات نمایندگان/ رئیسی: یک برنامه کوتاه مدت برای حل مشکلات داریم/ برگشتن اعتماد در گرو عمل به وعده‌هاست/ وعده‌های من انتخاباتی نبوده و به آنها اعتقاد دارم/ از ظرفیت بانوان غفلت نخواهیم کرد

شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 773456
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی مجلس آغاز شد.
پایان بررسی کلیات برنامه دولت سیزدهم/ موافقان و مخالفان برنامه‌ و کلیت کابینه چه گفتند؟/ پاسخگویی رئیس جمهور به سوالات و انتقادات نمایندگان/ رئیسی: یک برنامه کوتاه مدت برای حل مشکلات داریم/ برگشتن اعتماد در گرو عمل به وعده‌هاست/ وعده‌های من انتخاباتی نبوده و به آنها اعتقاد دارم/ از ظرفیت بانوان غفلت نخواهیم کرد
گروه سیاسی جهان نيوز: جلسه علنی امروز (شنبه 30 مرداد) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با حضور محمد باقر قالیباف آغاز شد. 
 
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کارهای پارلمان را به شرح ذیل قرائت کرد: 

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی

گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی

بررسی خط‌مشی و اصول‌کلی برنامه دولت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی

بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ترتیب:

1-دکتر حسین باغگلی (آموزش و پرورش)
2 - دکتر عیسی زارع پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)
۳ - حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب (اطلاعات)
۴ - دکتر احسان خاندوزی (امور اقتصادی و دارایی)
۵ - دکتر بهرام عین اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
۶ - دکتر حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
۷ -  دکتر سیدجواد ساداتی نژاد (جهاد کشاورزی)
۸ - دکتر حسین‌امیر عبداللهیان ( امور خارجه)
۹ - دکتر امین‌حسین رحیمی (دادگستری)
۱۰ - امیر سرتیپ ستاد دکتر محمد رضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)
۱۱  - مهندس رستم قاسمی  (راه و شهرسازی)
۱۲  - دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت ،معدن و تجارت)
۱۳ - دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)
۱۴ - دکتر محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)
۱۵ - دکتر احمد وحیدی (کشور)
۱۶  - مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)
۱۷  - مهندس جواد اوجی (نفت)
۱۸  - مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)
۱۹  - دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان)
 
 

پس از بررسی برنامه‌های ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی مجلس، که در قالب حدود ۲۷۰ جلسه با وزرای پیشنهادی صورت گرفت، از امروز (شنبه -۳۰ مرداد) صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در دو نوبت صبح و بعدازظهر خواهد بود.

بر اساس ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی، ابتدا رئیس‌جمهور به مدت ۲.۵ ساعت فرصت خواهد داشت که در صورت ضرورت در صحن علنی مجلس حضور یافته و به دفاع از برنامه‌های دولت و همچنین معرفی وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها بپردازد.
 

در ادامه ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف، در خصوص کلیات برنامه به ارائه دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت. سپس بررسی صلاحیت و برنامه‌های هر یک از وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبا و با ارائه گزارش کمیسیون مربوطه هر وزیر آغاز خواهد شد. پس از آن دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف که هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت خواهند داشت به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص وزیر پیشنهادی مربوطه خواهند پرداخت و وزیر پیشنهادی نیز ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

این روند از امروز دو نوبت صبح و عصر جلسه علنی مجلس ادامه خواهد یافت.

پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ روز به طول بیانجامد، رأی‌گیری کلی برای وزرای پیشنهادی در صحن علنی انجام و نتایج آن در آن جلسه اعلام خواهد شد.
 

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد، گفت: وقت بسیار خوبی را مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گذاشت که باید از رئیس مجلس و نمایندگان تشکر کنم.

وی با اشاره به برنامه‌های کلان دولت سیزدهم ادامه داد: می دانیم فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیار است. کاهش نقش های تصدی گرایانه و افزایش نقش میدان ساز دولت برای بسیج ظرفیت مردمی به خصوص جوانان از دیگر حوزه های مورد تاکید در برنامه دولت است. 

رئیس جمهور با تاکید بر عدالت و پیشرفت گفت: تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که موجب عدالت و پیشرفت شود. عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت است. 

وی در مورد مشکلات کشور بیان داشت: ما یک برنامه فوری با محوریت مشکلات کشور تدوین کرده‌ایم و یک برنامه میان مدت نیز تدوین خواهد شد. اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقا وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در واکسیناسیون عمومی و ارتقا سطح درمان را دولت دنبال می‌کنیم.اولویت بعدی تقویت معیشت مردم و تقویت فضای کسب و کار است.

رئیس جمهور بیان داشت: در کابینه تلاش شده ترکیبی از تجربه و جوان‌گرایی باشد. روش انتخابات همکاران به این شکل بوده که یک فراخوانی در سایت کردیم و مردم و نخبگان افراد بسیاری را معرفی کردند و این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت موثر بود.

وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی غیر از دو وزیری که در این اواخر معرفی شدند بقیه ده‌ها بار نامشان در سایت آمده بود و بعد اسامی به ۹ کارگروه ارسال شد. بعد هم این افراد مصاحبه شدند و سپس خودم هم با عزیزان دیدار داشتم و از مراجعی مانند قوه قضائیه نیز استعلام شدند.

رئیسی اضافه کرد: ما سراغ بسیاری از افراد که نامشان در ذهن شما است رفتیم. برخی از دوستان ترجیحشان در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی. مطلقا در انتخاب افراد سفارش فامیلی و نسب نبوده است. سعی کردیم افراد شایسته را معرفی کنیم. شاخص‌های رهبری برای انتخاب افراد برای شنیدن نیست و ما هم برای انتخاب به آن‌ها توجه کردیم. هرگز رابطه سببی، نسبی، خانوادگی فشار از فرد، جریان و حزبی مطلقا در پیشنهاد و انتخاب وزرا نقش نداشته است. مرا می‌شناسید کسی نیستم که بخواهم با فشار و تحمیل فردی را انتخاب کنم و این در روحیه من نیست. البته پیشنهاد افراد مختلف و دلسوزان را بررسی کردیم. در ارتباط با کار شاید ترکیب را طوری ببینید که هر کدام از یک بخش و جایی هستند که باید بگویم این ترکیب، یک تشکل یا حزب سیاسی نبود که هر کسی در این تشکل بوده، همه را در این کابینه بگذاریم. سعی کردیم افراد شایسته را از بخش‌های مختلف پیگیری و آنان را معرفی کنیم برای همین این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است.

وی در مورد وزیر آموزش و پرورش گفت: مساله فرهنگ، آینده سازان ومعلمان مساله محوری ما است و طرح رتبه‌بندی مورد تاکید ما است. توجه به مساله شورای عالی آموزش و پرورش مهم است، بررسی کنید روسای جمهور قبلی چقدر در این جلسات حضور داشته‌اند، من خودم در این جلسات حداقل در مسائل مهم حضور خواهم داشت.


رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من در آستان قدس از دانشگاه فردوسی خواستم تعدادی از اساتید را در آستان جذب کنیم. آقای باغ گلی جوان تحول‌گرایی است اما برای ایشان خیلی نامه می‌نوشتند و ما بررسی کردیم دیدیم ایشان به درستی دارند کار می‌کنند. حتی تولیت فعلی از تهران گروهی را برای ارزیابی بردند که می‌بینیم تا الان هم دارند کار می‌کنند.

وی در دفاع از آقای باغ‌گلی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ایشان تجربه مدیریت بیش از هفت هزار دانش‌آموز و هزار معلم را دارند. در هر حال تصمیم با مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور در مورد تجربه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: آقای زارع پور توانایی اجرای برنامه‌ةای دولت را دارد.

وی در مورد آقای خطیب گفت: ایشان دانش امنیتی دارند و تجربه سال‌ها حضور در وزارت اطلاعات را دارند. نسبت به جریان مدیریتی در وزارت اطلاعات هم نگاه تحولی داشته باشند و پیشگیری از فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از مردم را دنبال کنند.

رئیس در مورد وزیر پیشنهادی امور اقتصاد ودارایی اظهار داشت: ما یک چهره جوان می‌خواهیم نظام مالیاتی را تصحیح کند. شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. ما چهره جوان فسادستیزی می‌خواهیم. معاون اول را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت گذاشتیم. 

رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان داشت: آقای امیرعبدالهیان علم و دانش دارد و تمام مراحل وزارت خارجه را دنبال کرده است. 

وی در مرد وزارت بهداشت گفت: عزیزان زیادی در این موضوع بررسی شد، مثلا آقای قاضی زاده که اولویت ایشان بهداشت و درمان نبوده است. اما آقای عین‌اللهی چهره شناخته شده‌ای بودند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ آقای عبدالملکی جوان و فساد ستیز بوده است و امین رهبری در تعاون هستند. ایشان دکترای اقتصاد دارند و تجربه مدیریتی دارند. من از بازرسانی که رفتند و عملکرد ایشان را بررسی کردند سوال کردم و گفتند ایشان از مبلغی که دستشان بوده برای ایجد شغل هزینه کرده‌اند. 

وی در مورد وزارت جهاد کشاورزی گفت: دانش و تخصص و شناخت به مساله کشاورزی مهم بود. آقای ساداتی نژاد نسبت به این حوزه تسلط دارد. ما باید جهاد را در وزارت کشاورزی فعال کنیم. در برخی وزارت‌خانه ها یک بخشش فعال است و باید بخش‌های دیگر را فعال کنیم.

رئیسی در مورد وزارت دادگستری گفت: آقای رحیمی آشنا به مسائل قضائی و آشنا به مسائل مجلس و به خاطر حضور در دیوان محاسبات آشنا به دولت است. 
وی در مورد امیر آشتیانی بیان داشت: ایشان هم از افراد خوشنام نیروهای مسلح و ارتش است. 

رئیس جمهور در مورد وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: من وقتی به مجلس آمدم در مورد نام‌هایی که مطرح بود مسائلی را نمایندگان به من گفتند. آقای قاسمی دارای برنامه است. 

وی در مورد وزارت صمت بیان داشت: آقای فاطمی امین را از آستان قدس رضوی می‌شناسم. ایشان وقتی من از آستان می‌خواستم بیایم شرکت‌‌های آستان را در ویترین گذاشتند. 

رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی علوم گفت: ایشان ۷ سال رئیس یک دانشگاه بزرگی بوده است و روحیه بسیجی دارد. 

وی در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ یک موضوع پیشران است. از مجموع بررسی‌ها کسی که دارای دانش و تجربه است آقای اسماعیلی معرفی شد. من با آقای صفارهرندی هم صحبت کردم و ایشان گفتند من آقای اسماعیلی را بهتر می‌دانم. 

رئیسی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر بدانند آزادی را خدا به شما داده و ما تضمین کننده آن هستیم. 

وی در مورد آقای وحیدی برای وزارت کشور تصریح کرد: آقای وحیدی یک چهره راهبردی است. وزارت کشور نخ تسبیح بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور است. 
وی در مورد وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه با چهره آقای ضرغامی آشنا هستید. معرفی فرهنگ ایرانی و اقتصاد گردشگری مهم است. بنظرم یک کار تحولی باید انجام شود. با توانمندی ایشان اینکار دنبال شود. 

رئیس جمهور در مورد وزیر نفت گفت: در درون وزات نفت بررسی شد و چهره‌های خوشنام که در علم و دانش مسئولیت‌هایی داشتند آقای اوجی در تمامی ادوار یک چهره موفقی بوده است. در فروش نفت ما امکان و زمینه به لطف خداوند وجود دارد و نگرانی در این زمنیه نداشته باشید.


 
وی در مورد وزیر پیشنهادی نیرو بیان داشت: ما در این وزارت‌خانه دارای مشکلاتی هستیم و اگر برنامه ششم انجام می‌شد این مشکلات نبود. مدیریت اب در کشور بسیار مهم است و کمبود آب با کمک مردم می‌ـ‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

رئیسی در مورد وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: من جلساتی را با نامدارت ورزشی داشتیم که از من خواستند یک وزیر ورزشی بگذارم. آقای سجادی روی سکو رفته و دانش و علم در این زمینه را هم دارد. بخش جوانان این وزارت‌خانه باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: تا زمانی که روحیه انقلابی، فساد ستیزی و مردم داری در میان وزرا باشد در خدمتشان خواهیم بود. این شرایط را رهبری به من در مراسم تنفیذ تاکید کردند. من این مجموعه را سالم و کارآمد می‌دانم. دوشرط وزیر شدن دارد یک پیشنهاد رئیس جمهو و بعد اعتماد مجلس.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است. بررسی اینکه دولت یا مجلس در رونق تولید و رفع بیکاری موفق بوده‌اند یا نه بگویم مردم همه ما را با هم می‌بینند. ما کمیسیون‌های مجلس را بهترین مشاور می‌دانیم و نشان دهیم در عمل از اصحاب ما می‌تـ‌وانیم باشیم و گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود.

در ادامه این جلسه موافقین و مخالفین کلیات برنامه دولت سیزدهم در دستور کار مجلس قرار گرفت.

حجت‌السلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: برنامه وزرا برنامه خوبی است، اما ترکیب این برنامه‌ها بررسی نشده است؛ آنچه که توقع داشتیم این بود که دولت یک برنامه منسجم ارائه می‌کرد. ما بسیاری از مسائلی را در کشور داریم که فرا وزارتخانه‌ای است، اما در برنامه هر کدام از وزرا که دقت می‌کنیم ردی از این برنامه‌ها نمی‌بینیم.  


این نماینده مجلس ادامه داد: به عنوان مثال ما با معضلی به اسم مسئله دیوانی کشور مواجه هستیم یعنی خیل نیرو‌های شرکتی، قراردادی... شما قرار است کشور را با همین دیوان سالاری اداره کنید. در کدام یک از برنامه وزرا به این مسئله اشاره شده است. متاسفانه در یک اتاق دو الی سه جور نیرو قراردادی وجود دارد. توقع ما این است که رئیس جمهور درباره مسائل فرا وزارتخانه‌ای هم به ما برنامه دهند. به عنوان مثال یک بخسی از صندوق‌های بازنشستگی مربوط وزرات رفاه است، اما همه این صندوق‌ها ذیل وزرات رفاه قرار نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: برنامه رئیس جمهور، کیفی و توصیفی بود و کمی نبود و نکته بعد این است که آیا در انتخاب وزرا سوابق ایثارگری و رزم آوری این عزیزان مطرح شده است و یا نه که مطرح نشده بود.

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: قطعا امروز ایران اسلامی در مقطع حساسی به سر می‌برد، انتظار از دولت جدید رفع دغدغه های مردم است. ثبات اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار و بسط عدالت در جامعه و رفع تبعیض و مبارزه با فساد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی بیان داشت: امروز نیاز به برنامه آنی برای دو مطلب اعم از کنترل کرونا و تثبیت قیمت‌ها و اشتغال داریم که در فرمایش رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.
 
این نماینده مجلس اظهارداشت: به امید خدا اغلب وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها از سوابق و تجارب بالا و علم و درایت کافی برخوردارند. 
 
حسینی بیان داشت: تمرکز زدایی و توجه جدی به استان‌های محروم و توسعه متوازن در آنها، مطالبه جدی از دولت جدید است لذا زیبنده نظام نیست که خوزستان علی رغم دارا بودن ظرفیت‌های بسیار بالا از تنش آب و بیکاری و وعده‌های بر زمین مانده رنج ببرد.الحمدالله وزرای باسابقه و با تجربه در کابینه وجود دارد که مایه افتخار ایران خواهند بود.
 
سید محمد مولوی، نماینده آبادان در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: از آقای رئیسی برای انتخاب آقای مخبر تشکر می‌کنم . رئیس جمهور در انتخاب و جمع‌بندی این کابینه بسیار تلاش کردند. دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل جناب آقای رئیسی دادند که شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم بودیم. در برنامه اعلامی رئیس جمهور دو رویکرد اساسی دنبال شده است، یک معیشت مردم. لذا پرداختن به معیشت مردم در اکثر برنامه‌ها دیده می‌شود و دوم تقویت سرمایه اجتماعی است بنابراین افرادی که معرفی شدند افرادی متخصص و متناسب با برنامهای دولت است.
 
ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: در کابینه دولت سیزدهم از استانی که یازده درصد جمعیت کشور را در برمی‌گیرد و تبعا دارای نیروهای توانمندی است، اثری را نمی‌بینیم. 
 
وی اظهارداشت: بیماری کرونا مربوط به وزرات بهداشت نیست و یک قسمتی از آن مربوط به این وزراتخانه است. باید کل کابینه در مقابله با کرونا به خدمت گرفته شوند.
 
این نماینده مجلس بیان داشت: اگر برای آب سیستان و بلوچستان فکری نشود، مشکلات دو چندان خواهد شد. ابزار توانمندی‌ها در این زمینه باید فراهم شود. متاسفانه برنامه وزرا تکاپوی نیازهای استان را نمی‌کند.
 
علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: ما نگرانیم از وضعیت حال امروز مردم ایران، مردمی که تورم 45 درصدی را تحمل می‌کنند. آقای رئیس جمهور با چه مدلی قرار است تورم مدیریت شود. آیا مدیریت کرونا را به قضا و قدر می‌سپارید و یا علمی برخورد خواهید کرد.
 
وی تاکید کرد: باید برای عدالت استخدامی برنامه کاربردی ارائه شود.
 
این نماینده مجلس اظهارداشت: روستاها در حال حاصر نابود شده است.در زمینه اقتصاد پویا محور برنامه‌ای ارائه نشده است.
 
وی تاکید کرد: آقای رئیس جمهور متاسفانه درباره مافیای خودرو ، دارو ، فولاد و برنج برنامه‌ای ارائه نشده است.
 
عبدالله ایزدپناه، نماینده ایذه و باغملک در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت:دولت در حالی پا به عرصه گذاشته که ما در جنگ اقتصادی قرار داریم. امروز باید آحاد ملت همدل و همراه با دولت مردمی در جهت تحقق مطالبات مردم گام بردارند.
 
وی تاکید کرد: در تمام برنامه‌های وزرای دولت، عدالت به همراه پیشرفت کانون برنامه‌ریزی قرار گرفته است.
 
این نماینده مجلس اظهارداشت: در بررسی برنامه وزرای پیشنهادی نکات برجسته‌ای وجود دارد. عدالت محوری، مبارزه بافساد، اقدام جهادی برای حل مشکلات کشور، بسیج ظرفیت‌های گسترده مردمی، حمایت از مراکز دانش بنیان، نمونه‌هایی از برنامه‌های وزرای دولت است. این برنامه‌ها دلهای ناامید را امیدوار خواهد کرد.
حجت‌السلام علیرضا سلیمی در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: در حوزه جوان‌گرایی یک واهمه‌ای در کشور بود و خوشبختانه کابینه رئیسی نسبت به دولت قبل جوان‌تر است.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: در خط مشی کلی کابینه به نظر می‌رسد ایراد جدی وجود نداشت. ما باید بین برنامه‌ها و خط مشی دولت تفاوت قائل شویم.
 
وی بیان داشت: درست است که برخی امور فراوزارتخانه‌ای است اما رئیس جمهور مباحثی مهمی را در این زمینه مطرح کردند بنابراین شرایط کشور شرایطی نیست که معطل شویم. بروکراسی فسادخیز جز برنامه‌های آقای رئیسی است بنابراین به صورت کلی ما با خط مشی دولت و کلیات این برنامه موافق هستیم.
 
تنفس جلسه
در ادامه ریاست مجلس زنگ تنفس جلسه را پیرو رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نواخت. هم زمان با نواختن زنگ جلسه آیت‌الله رئیسی هم جلسه را ترک کرد و ممکن است در آغاز جلسه به صحن علنی بازگردد.
 
جلال محمودزاده به عنوان مخالفت کلیات برنامه دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس گفت: همه عزیزان اطلاع دارند که کشور داراری مشکلات عدیده‌ای اقتصادی است. زباله‌گردی، کوله‌بری، تکدی‌گری، اختلاف طبقاتی، قبرخوابی حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی دولت‌های گذشته است.
 
وی تاکید کرد: یکی از اشکالاتی که به کابینه وارد است این است که با این کابینه نمی‌توانید به جنگ اقتصادی بروید. این تیم فاقد سوابق اجرایی بوده است.
 
این نماینده مجلس بیان داشت: آقای رئیسی بارها اعلام کردید که دولت شما دولت وفاق ملی است . اما این لیست ارائه شده چه کسی از جناح‌های دیگر را در خود دارد. چرا در کابینه زنان نادیده گرفته شده‌اند؟
 
محمدیاری، نمایند مردم توالش و ماسال در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: در بحث سیاست خارجی، قاطعانه باید مواضع ما مشخص باشد. در بحث یارانه‌ها متاسفانه وضعیت موجود قابل قبول نیست. در بحث منابع طبیعی معضلات زیادی داریم.
 
این نماینده مجلس بیان داشت: استفاده از ظرفیت بانوان در کابینه سیزدهم مشهود نیست.
 
این نماینده مجلس بیان داشت: ما قطعا باید استاندارانی را در جریان امور داشته باشیم که آشنا به کار باشند.
 
لطف‌الله سیاهکلی در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت:در برنامه‌های آیت‌الله رئیسی نکات برجسته‌ای وجود دارد. مردم به سه کلمه عدالت، مبارزه با فساد و رانت توجه دارند و این سه کلمه در برنامه‌های آقای رئیسی با کیفیت وجود دارد.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: در سیاست‌های کابینه، مردمی سازی اقتصاد به طور پررنگ دیده شده است. نگاه بسیار ارزشمند رئیس جمهور به خانواده در برنامه‌ها وجود دارد. یکی دیگر از کارهای خوبی که رئیس جمهور در برنامه‌های دولت به آن توجه دارد، تمرکز زدایی است. به بحث اصلاح ساختار بودجه در برنامه‌های رئیس جمهور توجه شده است. چند کار مهم را رئیس جمهور به صورت فوری در دستور کار قرار داده است و آنهم واکسیناسیون است.
 
معین‌الدین سعیدی در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: آنچه که حیرت آور و تاسف‌بار است عدم استفاده از زنان در کابینه است.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: از دولت انتظار داشتیم در چینش کابینه از ظرفیت جوانان اهل سنت استفاده می کرد. در خصوص تولید واکسن به وعده‌ها عمل نشد. آقای رئیسی با ساختار نامطلوب بانک‌ها قرار است چه کار کنید. وزرا بترسید از آقازاده‌ها! 

حجت‌السلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در موافقت با کلیات کابینه دولت سیزدهم گفت: دولت در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده است. شیوع کرونا، افزایش تورم، افزایش ۱.۵ برابری بدهی‌های دولت و کسری بودجه مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است. برای برون رفت از این وضعیت باید حرکتی شجاعانه و عالمانه انجام داد.

میرتاج الدینی تصریح کرد: دولت رئیسی براساس پاکدستی، فسادستیزی، جوان گرایی، استفاده از نیرو‌های صاحب تجربه و ارزشمند شکل گرفت.

نماینده مردم تبریز گفت: اشتغال زایی، رونق تولید، خودکفایی در تولید کالا‌های اساسی، اصلاح نظام بانکی از برنامه‌های مهم دولت است. دولت باید در راستای حل مشکل حاشیه نشینی، ساخت ۱.۵ میلیون مسکن و مشکل شغل برنامه ریزی دقیقی انجام دهد.  
علیرضا ورناصری در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: علت موافقتم نگاه عدالت محور رئیس جمهور و عملکرد گذشته و برنامه وزرای پیشنهادی اش است.  آقای خاندوزی وعده توجه به نظام بودجه ریزی به خصوص شرکت‌های دولتی را دادند که اکثر مشکلات ما در این حوزه است. آقای قاسمی هم مردم میدان است و آقای محرابیان هم قول رسیدگی به وضعیت خاموشی‌ها را داده که بیش از این کشور دچار خسارت نشود. آقای فاطمی امین و اوجی هم قول گسترش صنایع را دادند.

وی ادامه داد: ما از آقای رئیسی تشکر می‌کنیم که به آقای زارع پور در حوزه ارتباطات اعتماد کردند، اما فراموش نکنیم که سه میلیون دانش آموز به دلیل مشکلات زیرساختی از آموزش محروم هستند که باید با نگاه انقلابی و جهادی به این مناطق توجه شود.

ورناصری خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: آقای رئیس جمهور ما از شما می‌خواهیم که آن کار‌هایی که دیگران شعار دادند را انجام دهید چراکه مردم به ما و شما امید بسته اند.
 
پایان اولین جلسه بررسی کلیات برنامه‌های دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه، زنگ پایان اولین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم رو به صدا درآورد و گفت: از آنجا که به اذان ظهر نزدیک می‌شویم جلسه علنی مجلس متوقف شده و مجددا راس ساعت ۱۴ جلسه علنی جهت ادامه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم برگزار خواهد شد.

پاسخ رئیسی به انتقادات و سوالات
سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس و در جلسه بررسی صلاحیت وزرا ضمن تشکر از نمایندگان و هیات رئیسه و موافقین و مخالفین وزرای پیشنهادی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که غیر از معیشت و کسب و کار در کشور داریم و یکی از مواردی که آسیب دیده است، اعتماد است که باید برگردد و برگشتن اعتماد در گرو عمل به وعده هاست و بنای بنده و دولت آن است که به وعده‌ها عمل کنیم و مجلس مساعدت کند که دولت موفق به عمل به وعده‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه چه در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد انتخابات آنچه گفته بنایش عمل به وعده است و این را هم با ادعا نمی توان اثبات کرد جز اینکه مردم در هر کوی و برزنی ببینند دولت و وزرا به وعد ه هایشان عمل کرده اند،‌ تصریح کرد: من به آنچه عرض کرده ام اعتقاد دارم و کسی تصور کند این وعده برای دوره انتخابات بوده است اینگونه نیست چون در محضر خداوند و ارواح مطهر شهدا هستیم و سخنمان باید بر مبنای عمل باشد.

رئیسی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس بر عدم ارائه برنامه تصریح کرد: آنچه تقدیم مجلس کردم یک برنامه خلاصه چند صفحه ای هست که اجمالا رویکردهای برنامه هست و یک برنامه کوتاه مدت 65 صفحه ای داریم که آنی و کوتاه مدت با محوریت مسائلی چون کرونا،‌بازار سرمایه و کسری بودجه هست. برنامه دولت سیزدهم با 30مسئله کشور که برخی از این مسائل فرابخشی هست پرداخته شده و هم مسئله و هم مشکل روشن شده و هم راهکارهای برون رفت از این مشکل احصا شده است و مسئول مستقیم و مسئولین همکار مشخص شده است و زمانبندی هم شده است. مفصل قضیه به عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده در خدمت عزیزان قرار می گیرد و اگر نقطه نظراتی باشد، نسخه پیش نویس نهایی خواهد شد.

وی به برخی اظهارات درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: ما وقتی به تیم اقتصادی و هماهنگی اشاره کردیم از احدی رفع مسئولیت نمی کند و وزیر و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت همه مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند ولی این جمع همکاری و هماهنگی نیاز دارد و همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارد ولی به دلیل انجام هماهنگی بین تیم اقتصادی و نبودن چند آهنگی در تیم اقتصادی یک هماهنگی در کنار تیم اقتصادی تعریف کردیم.

رئیس جمهور به موضوع بانک‌ها اشاره کرده و خاطرنشان کرد: مسئله بانک ها مهم و محوری هست و باید آن را حل کنیم و ما برای موضوع بانک‌های خصوصی و غیر خصوصی راهکارهایی را بررسی کردیم و تیم اقتصادی نگاه‌هایی دارد و لازمه این است که با همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی به نظر مشترک برسیم تا نظرات به اقدام و عمل تبدیل شود و نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحبنظران اقتصادی اصلاح کنیم.

رئیسی تاکید کرد: بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده خارج شود و جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارتش با یک سری از پیگیری‌های جدی همراه شود و این از ضرورت‌هایی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه بعضا نسبت به شاخص‌های اقتصادی تردید وجود دارد،‌ گفت: باید نسبت به شاخص های اقتصادی بازنگری بکنیم و این شاخص های اقتصادی اول باید اصلاح و بعد راستی آزمایی شود و بعد مورد استناد مجلس و دولت و دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به استفاده از ظرفیت بانوان گفت: حتما این را مورد توجه قرار داده و خواهد داد چون این ظرفیت می تواند در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و تولید نقش آفرین باشد و ما از آن غفلت نکردیم و نخواهیم کرد و حضور بانوان خلاصه در وزرا و کابینه نخواهد شد و از این ظرفیت در جای جای کشور به عنوان زنان نقش آفرین استفاده خواهد شد و ما به این نقش باور داریم.

وی درباره بهره‌گیری از ظرفیت اقوام در کشور تصریح کرد:‌ باید از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده کنیم و ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در اهل سنت وجود دارد. ما نسبت به خانواده فقیر اهل سنت و خانواده شیعه مورد سوال هستیم و چه فرقی می‌کند که یک جوان برومند و کارآمد ولی بیکار در کشور با مدرک فوق لیسانس یا دکترا از این قوم با این گویش یا از آن قوم با‌ آن گویش باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت متعلق به جمهور است و جمهور هم 80 میلیون جمعیت با 80 میلیون جمعیت با گویش های و اقوام مختلف است،‌ گفت: همه اینها آحاد این ملت هستند و ما نسبت به همه اینها و چه کسانی که به این دولت رای داده‌اند و چه ندادند،‌ مسئولیم.

وی با تاکید بر پیگیری حقوق ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور از حقوقی برخوردارند و دولت نسبت به آن‌ها تکلیف دارد و آنان تعلق به این سرزمین دارند و بهترین جایی که این ایرانیان می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند در وطن است و زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را فراهم خواهیم کرد و امنیت و حقوق اساسی و احوال شخصیه ایرانیان خارج از کشور را پیگیری خواهیم کرد.

رئیسی افزود: باید وزارت خارجه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور دنبال کنند تا اینها بدانند حضورشان در کشور و سرمایه گذاری‌شان در کشور بهترین سرمایه گذاری و حضور خواهد بود.

ادامه دارد ...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
این کابینه پیشنهادی از سامانه مردمی ایجاد شده توسط آقای رئیسی بوجود آمده؟
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام

می تونست بسیار قوی تر باشه .

دانشمندان نخبه ی انقلابی داریم که معلوم نیست چه زمانی قراره از وجود اون ها استفاده بشه !
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته. جوانان نخبه دانشگاههای کشور مثل دانشگاه شریف در کنار تیمهای با افراد باتجربه نیاز واقعی تحول در کشور است.
United States
نه تنها دولت ریسی بلکه هر دولتی سرکار بیاید بدون حل مشکل برجام و بهبود روابط ایران با غرب بخصوص امریکا نمی تواند سروسامانی به وضعیت اقتصاد ایران بدهد. ..
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر آقای رئیسی
Iran, Islamic Republic of
ای کاش چندتا آقای رئیسی داشتیم .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
وزرای پیشنهادی خیلی ضعیف هستند انتظار این است که کابینه در هر دوره قوی تر از دوره قبل باشد اما متاسفانه اینگونه نیست
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چرا وزیر زن تعیین نکردید؟ یعنی زن ها وجود ندارند؟ به هر حال