جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۵

«ملا برادر»؛ رئیس جمهور احتمالی طالبان در افغانستان کیست؟ +سابقه

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 773116
حال که طالبان بر افغانستان مسلط شده است این سوال پیش می‌آید: رئیس جمهور آینده افغانستان کیست؟
رئیس جمهور احتمالی طالبان در افغانستان کیست؟
به گزارش جهان نيوز، با پیشروی غافلگیرکننده طالبان و محاصره کابل، «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق افغانستان استعفای خود را اعلام کرد و از کشور گریخت. هنوز اطلاع دقیقی از محل حضور او وجود ندارد ولی گزارشاتی موجود است که خبر از حضور وی در ازبکستان می‌دهد. خروج «اشرف غنی» راه را برای ورود فرماندهان طالبان به پایتخت هموار کرد. اکنون کاخ ریاست جمهوری افغانستان در کنترل نیروهای طالبان است.

حال طالبان بر افغانستان مسلط شده است این سوال پیش می‌آید: رئیس جمهور آینده افغانستان کیست؟

یکی از جدّی ترین گزینه‌های طالبان «ملا عبدالغنی برادر» است. ملا برادر از بنیانگذاران جنبش طالبان و از فرماندهان ارشد این گروه است. ملا برادر در لیست اشخاص احتمالی برای گرفتن سکّان هدایت افغانستان از بقیه پیش است. 
 
حضور مودبانه! پمپئو (وزیر خارجه وقت آمریکا) در کنار ملابرادر (معاون سیاسی طالبان) | قطر - شهریور ۱۳۹۹
 
 
ملا عبدالغنی برادر کیست؟
عبدالغنی برادر (شهره به ملا برادر) در ولایت قندهار افغانستان متولد شده. این ولایت زادگاه جنبش طالبان است. با حمله شوروی در پایان دهه ۷۰ میلادی به افغانستان، سبک زندگی ملا برادر نیز تغییر کرد و تبدیل به یک جنگجو شد. اعتقاد بر این است که شانه به شانه ملاعمر - اولین رئیس طالبان علیه نیروهای شوروی در دهه ۸۰ میلادی جنگیده است. پس از عقب نشینی نیرو‌های روس از افغانستان جنگ داخلی در این کشور شکل گرفت. نیرو‌هایی که با شوروی جنگیده و روس‌ها را مجبور به خروج از افغانستان کرده بودند، به ستیز با یکدیگر پرداختند. ملاعمر و ملا برادر همزمان با شعله‌ور شدن جنگ داخلی بنیان طالبان را در دهه ۹۰ گذاشتند.

ملاعمر - موسس طالبان در جریان دهه ۹۰ میلادی
 
اینگونه گفته می‌شود که ملا برادر پس از فروپاشی دولت طالبان در سال ۲۰۰۱ در میان بخش کوچکی از نیرو‌های خود تایید کرده طی نامه‌ای دولت جدید حامد کرزی در افغانستان را به رسمیت شناخته است.

ملا برادر در سال ۲۰۱۰ در نزدیکی کراچی توسط نیرو‌های امنیتی پاکستان دستگیر شد و تا سال ۲۰۱۸ در بازداشت قرار داشت. ملا برادر پس از آزادی از بازداشت نیرو‌های امنیتی پاکستان به قطر منتقل شد.

ملا برادر پس از آزادی به عنوان رئیس دفتر سیاسی/دیپلماتیک طالبان در دوحه قطر تعیین شد. او همچنین ناظر بر انعقاد توافق عقب نشینی نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان بود. توافقی که ترامپ با طالبان امضاء کرد و طبق آن قرار شد آمریکا در سال ۲۰۲۱ خاک افغانستان را ترک و نیز طالبان را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کند.

در کنار ملا برادر از کسانی نظیر «هبت الله آخوندزاده» - رئیس فعلی طالبان، «سراج الدین حقّانی» - از اعضای شبکه حقّانی پاکستان و «ملا یعقوب» یاد می‌شود که طالبان افغانستان را اداره می‌کنند. احتمالاً این اسامی از گزینه‌های ریاست جمهوری افغانستان نیز هستند.

در آخر امّا، طالبان مشعوف از فتح برق آسای افغانستان است و درصدد اعلام رسمی امارت خود بر این کشور در کاخ ریاست جمهوری کابل می‌باشد. مذاکره کنندگان طالبان خواستان انتقال آرام قدرت در افغانستان و تسلیم بی قید و شرط پایتخت طی روزهای آتی هستند. در همین حال، نیروهای طالبان وارد کابل شده‌اند امّا اعلام کرده‌اند که تنها به دلیل حفظ امنیت پایتخت دست به این کار زدند. جهان با وحشت درحال تماشای آخرین آزمایش آمریکا بر روی یک ملّت است؛ مردمانی که نگران در انتظار آینده مبهم خویش نشسته‌اند.
مرجع : خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینها حالا چند دسته می شوند حکمت یار هم سهم می خواهد و احتمال در گیری است ...
Iran, Islamic Republic of
دیگر جمهوریتی وجود ندارد که رییس جمهور لازم باشد.
Iran, Islamic Republic of
طالبانی های کثیف ..آدمکش و عصررحجری
عظیم
Iran, Islamic Republic of
این بار سوم هست که طالبان گرفت و ب غیراز ظلم.بی رحمی کاری نکردن خانه مردوم ویران کرد
Iran, Islamic Republic of
رابطه ما با حکومت طالبان باید خیلی صمیمی نشود و در حد یک کشور عادی رفتار کنیم توام با کنترل رفتار آن ها