پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

VAR به ورزشگاه آزادی می‌آید؟

يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 772972
در صورت میزبانی تیم ملی در تهران، کنفدراسیون فوتبال آسیا تجهیزات مربوط به سیستم VAR (کمک داور ویدویی) را برای هر بازی در ورزشگاه آزادی نصب خواهد کرد.
VAR به ورزشگاه آزادی می‌آید؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، هنوز تکلیف میزبانی تیم ملی در انتخابی جام جهانی مشخص نیست ولی احتمال می‌رود با توجه به اهمیت این موضوع، صداوسیما اسناد و مدارک لازم برای پرداخت حق پخش تلویزیونی را در اختیار فیفا و AFC  قرار دهد و به این ترتیب تیم ملی تا فروردین ۱۴۰۰، پنج دیدار خانگی خود را در ورزشگاه آزادی برگزار کند.

تا پیش از این، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در مسیر میزبانی، نبود زیرساخت لازم برای استفاده از VAR در ایران بود اما با رایزنی‌های انجام شده، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا این اطمینان را داده‌اند که اگر سایر مشکلات حل شود، تجهیزات مورد نیاز برای هر بازی، وارد تهران می‌شود.

این مدل از سیستم VAR دارای قابلیت جا به جایی است و تیمی از شرکت سازنده، مطابق آنچه در قطر انجام داده بودند، ظرف چندین ساعت دوربین‌ها و دستگاه‌های ارتباطی را وصل و آماده بهره‌برداری توسط داوران می‌کنند. البته این سیستم ماندگار نیست و مجددا بعد از اتمام مسابقات از تهران خارج خواهد شد.

اکنون نهادهای بین‌المللی برای افزایش دقت در مسابقات، این اطمینان را به کشورها داده‌اند که در صورت نبود زیرساخت، خودشان سیستم VAR را تامین خواهند کرد؛ به طوری که سوریه و عراق هم با وجود از دست دادن میزبانی و همینطور لبنان با وجود نبود تجهیزات لازم، می‌توانند در ورزشگاه‌های نه چندان پیشرفته از VAR استفاده کنند.

در حال حاضر فقط موافقت صداوسیما با فیفا و AFC باقی مانده تا میزبانی به ایران برسد و سیستم VAR برای نخستین بار از زمان بهره‌برداری در فوتبال جهان به ایران برسد.

از طرفی در ایران هم تلاش‌ها برای اجرای این تکنولوژی آغاز و چندین جلسه با حضور مدیران فدراسیون فوتبال برگزار شده است. مطابق اعلام فدراسیون فوتبال، حداقل زمان تقریبی برای اجرای این سیستم در ورزشگاه‌های ایرانی حدود ۱۵ تا ۱۸ ماه است که در حال حاضر در مرحله نخست اجرای این سیستم در ایران به سر می‌برند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *