پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱

دیپلماتی که جان کری خواستار اخراج وی بود!

شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 772807
حسین امیرعبداللهیان از دپیلمات‌ها برجسته وزارت امور خارجه است که مطابق پیش بینی ها از سوی سید ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی دولت سیزدهم جهت کسب رای اعتماد نمایندگان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
دیپلماتی که جان کری خواستار اخراج وی بود!
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، ظهر امروز و با انتشار اسامی تقریبا غیر رسمی وزرای کابینه نهم ابهامات در مورد وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم نیز پایان یافت و حالا ان حسین امیر عبدالهیان است که تنها یک قدم از تایید بهارستان تا تثبیت در میدان مشق فاصله دارد.

*فرزند اخلاق مدار؛وزارت خارجه
امیر عبداللهیان را بیش از هرچیز می‌توان فرزند اخلاق مدار خود وزارت خارجه دانست امیر عبدالهیان را بعد از شهید رکن آباد میتوان به عنوان "برجسته‌ترین دیپلمات مقاومت" دانست.
 
*از علوم آزمایشگاهی تا دپپلماتی در وزارت خارجه
دریکی از خاطراتش نقل می‌کند که اپس از دیپلم ابتدا در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه شهد بهشتی پذیرفته میشود.

تا اینکه بعد از مدتی خبر پذیرش دانشکده روابط بین المللی به او می‌رسد ودر سال ۱۳۶۶ وارد دانشکده روابط بین الملل می‌شود.

در سال ۱۳۷۱ و در سن ۲۸ سالگی بعنوان کارشناس سیاسی «اداره اول خلیج فارس» به استخدام وزارت امور خارجه درمی آید.

۵ سال بعد در سال ۱۳۷۶ با در دست داشتن فوق لیسانس روابط بین الملل و در ۳۳ سالگی به عنوان معاون سفارت ایران در بغداد انتخاب می‌شود.

امیر عبدالهیان ۴ سال بعد در سال ۱۳۸۰ از بغداد به تهران می‌آید، چون به سمت معاونت اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه منسوب می‌شود.

او از سال ۱۳۸۲ به مدت سه سال معاون دستیار ویژه امور عراق بود و در سال‌های ۸۶ تا ۸۹ در دولت احمدی نژاد نماینده و سفیر کشورمان در بحرین بود و سپس در سال ۸۹ به مدت یکسال به عنوان مدیرکل حوزه خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه انتخاب شد.

*از کارشناسی تا معاونت عربی- آفریقایی
وی در زمان وزارت علی اکبر صالحی در سال ۹۰ به عنوان معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه منصوب شد و با روی کارآمدن حسن روحانی در سال ۹۲ و ریاست محمد جواد ظریف بر وزارت خارجه همچنان در این پست ابقا شد تا اینکه در خرداد ۹۵ از این پست عزل و حسین جابری انصاری جایگزین او شد. ظریف به جای پست معاونت پیشنهاد سفیری در عمان را به امیر عبدالهیان داد که البته او به نشانه اعتراض به این عزل

نه تنها راهی مسقط نشد بلکه به نشانه اعتراض از وزارت خارجه نیز خارج شد.

در ان زمان حرف و حدیث‌هایی وجود داشت که عزل امیر عبدالهیان به درخواست وزیر خارجه وقت آمریکا یعنی "جان کری" انجام شده بود ادعایی که البته هیچ گاه ثابت نشد.

*از وزارت خارجه تا بهارستان
امیر عبدالهیان پس از ترک وزارت خارجه عازم بهارستان شد و به عنوان دستیار ویژه رئیس مجلس وقت یعنی علی لاریجانی و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی منصوب شد. البته در کنار ان پست ظریف او را به عنوان مشاور خود نیز انتخاب کرد.

امیر عبدالهیان را از آنجا میتوان برجسته‌ترین دیپلمات مقاومت دانست که ارتباط بسیار نزدیکی با حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان دارد او در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود:اولین ملاقات من بصورت مستقیم با «حسن نصرالله» در سال ۱۳۸۹ بود و بعد از آن تقریبا هم چند ماه یکبار ایشان را می‌بینم.
 
میانگین جلساتی که با هم داریم بین ۳/۵ تا ۶ ساعت است و جالب است وقتی با ایشان ساعت سه بامداد صحبت می‌کنید چنان سرحال هستند که انگار ساعت ۶ صبح است و نماز خود را خوانده و صبحانه را میل کرده و انرژی لازم برای صحبت کردن را دارد.
 
*ماجرای آشنایی و ازدواج آقای وزیر
از زندگی شخصی او نیز م توان به ازدواج او در سال ۷۳ اشاره کرد ازدواجی که ثمره ان یک پسر و یک دختر است. وی در نقل خاطرات خود و چگونگی آشنایی با همسرش می‌گوید: من بچه جنوب شهر تهران در محله ۱۷ شهریور، ضلع جنوب مهرآباد می‌باشم که نزدیک‌ترین محله به آنجا یافت آباد و شاد آباد است.
محله ما آن زمان درمانگاه نداشت که من با همکاری جمعی از دوستان بسیجی و جبهه رفته جمع شدیم و یک درمانگاه تاسیس کردیم.

یکی از پزشکان آن درمانگاه که الان باجناق من هستند باعث آشنایی من و خانمم شد و ما باهم ازدواج کردیم.
 
وزیرخارجه پیشنهادی تالیفاتی نیز در حوزه بن الملل دارد که جدید ترن آن سال گذشته تحت عنوان "صبح شام، روایتی از بحران سوریه " است که شامل خاطرات این دیپلمات ارشد ایرانی در مورد تحولات سوریه و دیدار‌ها و رایزنی‌های او با مقامات مختلف جهان در مورد این بحران بزرگ منطقه‌ای است که طی روز‌های اخر به چاپ ششم رسید. دیگر کتاب‌ها و انتشارات او به شرح زیر است:
 

دیگر کتاب‌ها و انتشارات او به شرح زیر است:
«استراتژی مهار دوگانه آمریکا»
«دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید»
«ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی»
درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امورخارجه
درج مقالات علمی – تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران و..

از امتیازات مثبت امیر عبدالهیان در مقایسه با ظریف می‌توان به تسلط او به زبان عربی اشاره کرد.


*و این بار امیر عبدالهیان ازمجلس تا وزارت خارجه
حسین امیر عبدالهیان که به نظر می‌رسد گزینه اول و آخر ابراهیم رئیسی برای تصدی پست وزارت خارجه است. گرچه تجربه موفقی در مسائل مربوط به محور مقاومت داشته است اما حضور کم رنگ او در حوزه های مربوط به غرب و اروپا یکی از موضوعاتی است که تحلیلگران مسائل سیاست خارجی را در خصوص تعامل او با اروپا به ویژه مساله مذاکرات وین با ابهام مواجه کرده است ،گرچه امیر عبدالهیان در دیدار اخیر خود با نماینده اتحادیه اروپا در حاشیه مراسم تحلیف ریاست جمهوری حمایت تلویحی ایران را از مذاکرات پیش رو اعلام کرده است؛حال باید دید با نظر تکمیلی بهارستان او کار خود را به عنوان وزیر خارجه جوان و تازه نفس  رسما آغاز خواهد کرد یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید
Iran, Islamic Republic of
امید واریم این دیپلمات اخلاق محور ،متدین ،انقلابی ،متواضع ،قاطع و صریح اللهجه در برابر بیگانگان و اهل مشورت و آگاه به زیر و بم مسائل سیاست خارجی و امنیت بین الملل ملی در این جایگاه مهم دفاع از منابع ملی قرار گیرد.