سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۲

گزینه مورد اعتماد رئیس جمهور برای تحول در تعلیم و تربیت/ سوابق «حسین باغگلی» از معلمی تا بنیاد فرهنگی رضوی

پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 772681
باغگلی با پیاده‌سازی الگوی «مدرسه محور» در مدیریت مدارس رضوی توانست تا یکی از مهم‌ترین راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تمرکززدایی و زمینه‌سازی برای خلاقیت‌های آموزشی، تربیتی و مدیریتی را در عمل اجرایی کند.
گزینه مورد اعتماد رئیسی برای تعلیم و تربیت
به گزارش جهان نيوز، دکتر حسین باغگلی متولد ۱۳۵۷ و دارای دکترای علوم تربیتی ‌‏در گرایش فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد و هم اکنون عضو هیئت علمی این دانشگاه است. ‏
 
وی که تمامی مقاطع تحصیلی خود را در مدارس دولتی شهر مشهد به پایان رسانده، دارای دیپلم فنی و حرفه ای در رشته الکتروتکنیک، کارشناس علوم تربیتی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه فردوسی ‏مشهد است. باغگلی کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی با گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه فردوسی مشهد گرفته است.‏
 
باغگلی معلمی را از ابتدای دوران دانشجویی خود آغاز کرده و در تمام سال‌های اشتغال به امور علمی و اجرایی، ارتباط خود با فضای تدریس و حضور میدانی در مدارس را ترک نکرده است. علاوه بر این، حضور در کارگروه‌های مختلف طراحی برنامه‌ها و الگوهای آموزشی و تربیتی مدارس مختلف نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد. طراحی مدل بومی آموزشی و تربیتی و راهبری مدیریتی پیش‌دبستان و دبستان الگو با تیکه بر مدل زیست اجتماعی، مشاوره تخصصی در طراحی برنامه‌های آموزشی تربیتی در مدارس و عضویت در کارگروه مدارس تحول‌خواه مشهد ‏مقدس بخشی از این فعالیت‌ها را شامل می‌شود.
 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نقش مهمی در مطالعات پشتیبان سند بنیادین آموزش و پرورش داشته و از این جهت تسلط خوبی بر محتوای سند دارد. تدریس در دانشگاه فرهنگیان باعث شده تا باغگلی با مسائل و مطالبات دانشجومعلمان درگیر بوده و شناخت مناسبی از نقاط قوت و ضعف این دانشگاه به عنوان محل اصلی تامین نیروی انسانی نظام تعلیم و تربیت داشته باشد. او همچنین عضو رسمی انجمن فلسفه تعلیم و ‏تربیت ایران است و با انجام پژوهش‌های متعدد علمی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، انتشار مقالات متعدد علمی و ‏پژوهشی و طراحی و همکاری در برگزاری کنفرانس علمی «تربیت در ادیان توحیدی» به عنوان یکی از صاحب‌نظران این حوزه شناخته می‌شود. 
 
باغگلی در سال 97 با اعتماد دکتر سیدابراهیم رئیسی، سکان مهم‌ترین بخش فعالیت‌های آستان قدس رضوی را برعهده می‌گیرد. بنیاد فرهنگی آستان قدس رضوی که مدیریت مجموعه مدارس عام‌المنفعه امام رضا(ع) با ۱۹ مدرسه و بیش از ۷ هزار دانش‌آموز را برعهده دارد، با حمایت تولیت وقت به او سپرده می‌شود. تمرکز عمده این مدارس فعالیت در مناطق مختلف شهر ‏مشهد و برخی دیگر از شهرهای خراسان رضوی به ویژه در مناطق محروم و کم‌بضاعت است.
 
فعالیت این مدارس به شکل عام‌المنفعه بوده و اکثریت ‏کادر این مدارس را معلمان و کارمندان رسمی آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند. تنوع مدارس امام رضا(ع) در تمام مقاطع تحصیلی دخترانه و پسرانه، گستردگی جغرافیایی این مدارس و ارتباط با بدنه رسمی و غیررسمی آموزش و پرورش از جمله نقاط مهم مدیریت این مجموعه فرهنگی و تربیتی است. باغگلی با بهره‌گیری از ظرفیت داوطلبان خدمت به آستان قدس رضوی در حوزه تعلیم و تربیت، شبکه گسترده و توانمندی از «خادمان تربیتی» شکل داده که بخش مهمی از فعالیت‌های مدارس امام رضا(ع) به ویژه در ابعاد فرهنگی و تربیتی از این طریق سازماندهی می‌شود.‏ 
 
باغگلی با پیاده‌سازی الگوی «مدرسه محور» در مدیریت مدارس رضوی توانست تا یکی از مهم‌ترین راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تمرکززدایی و زمینه‌سازی برای خلاقیت‌های آموزشی، تربیتی و مدیریتی را در عمل اجرایی کند. تفویض اختیارات مدیریتی متناسب با شرایط بومی مدارس و در نظر گرفتن اقتضائات جنسیتی و محلی مدارس امام رضا(ع) موجب رشد قابل توجه شاخص‌های آموزشی، تربیتی و مدیریتی این مدارس شد.
 
در دوران مدیریتی وی با هدف بهره‌وری حداکثری امکانات آستان قدس رضوی، موقوفه بزرگ باغ خوردین به محلی برای توسعه خدمات فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان تبدیل شد و با حضور دکتر رئیسی این ظرفیت عظیم تحت عنوان «پردیس تربیتی توانا» در مسیر خدمت‌رسانی آموزشی و تربیتی به فعالان تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان قرار گرفت. «مرکز نوآوری‌های تربیتی» که وظیفه حمایت از ایده‌ها و فعالیت‌های نوین آموزشی و تربیتی را برعهده داشته نیز از دیگر اقداماتی است که در پردیس توانا صورت گرفته است.
 
با شیوع ویروس کرونا و ایجاد اختلال در مسیر تربیت و آموزش در مدارس، با راه‌اندازی سامانه «سیب» بالغ بر بیست هزار دقیقه محتوای آموزشی و تربیتی را جهت جبران کمبودهای آموزش مجازی و تلویزیونی طراحی و اجرا نمود. این سامانه با هدف برقراری عدالت آموزشی و دسترسی آسان اقشار محروم و بی‌بضاعت به محتوای با کیفیت علمی و تربیتی طراحی شده و در سطح گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.
 
وزیر پیشنهادی همچنین سابقه فعالیت‌های تربیتی در سطح بین‌المللی با رویکرد شبکه‌سازی فعالان آموزش و پرورش کشورهای دیگر را نیز در کارنامه دارد. برقراری ارتباط سازنده میان نقش‌آفرینان فضای تربیت بین‌الملل و مدارس اسلامی در کشورهای مختلف، رئوس اقدامات وی در این حوزه را تشکیل می‌دهد.
 
از دیگر فعالیت های دکتر باغگلی عضویت در‏هیئت مدیره موسسه جوانان آستان قدس رضوی، عضویت در هیات اندیشه‌ورز کودک و ‏نوجوان حرم مطهر، عضویت در هیات امنای فرهنگسرای کودک و ایمنی شهرداری مشهد، ‏عضویت در هیئت‌امنای فرهنگسرای کودک و آینده شهرداری مشهد و عضویت در هیات اندیشه‌ورز اداره کل ‏امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی اشاره کرد. وی همچنین عضو متخصص کارگروه پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و دبیر شورای ‏علمی جشنواره ملی فعالیت‌های دینی و قرآن معلمان ابتدایی دانشگاه فرهنگیان است.‏
 
پس از بررسی‌های متعدد صورت گرفته در مسیر انتخاب وزاری دولت سیزدهم، در نهایت دکتر حسین باغگلی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.
مرجع : رجانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زهرا موسوی
Iran, Islamic Republic of
با توجه به سوابق وزیر پیشنهادی ایشان البته میتواند در سطح چند استان فردی توانمند برای اجرای طرحهای مدرسه محور باشد اما در وزراتخانه ایشان با حجم بالایی از روابط ‌‌‌وضوابط سلیقه های متفاوت روبرو است که متاسفانه در این همه گیری کرونا تا ایشان بخواهد جا بگیرد دوره اول ریاست جمهوری تمام شده وبعدی باید بیاید
Iran, Islamic Republic of
مورد قبول جامعه فرهنگی نیست