سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
در نشست خبری مطرح شد

طهرانچی: در کابینه دولت سیزدهم حضور نخواهم داشت/ افزایش ۲۰ درصدی شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید

يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 772296
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
طهرانچی: در کابینه دولت سیزدهم نخواهم بود
به گزارش جهان نيوز، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در نشست خبری که امروز برگزار شد درباره آخرین وضعیت راه اندازی مراکز واکسیناسیون در دانشگاه آزاد و اینکه واکسیناسیون اساتید، کارمندان و دانشجویان در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: تا این لحظه ۷۷ مرکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد در استان‌های مختلف راه اندازی شده است. اما ما با یک مشکل جدی برخورد کردیم و آن اینکه هنوز به مراکز واکسیناسیون ما کد اختصاص نداده اند، اما ما به صورت هماهنگ کار را با دانشگاه علوم پزشکی پیش بردیم.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه اسامی کارکنان و هیات علمی دانشگاه آزاد به وزارت بهداشت اعلام شده و در سامانه وزارت بهداشت بارگذاری شده است، گفت: واکسیناسیون کارکنان و اعضای هیات علمی در فاز اول تا ۱۰ روز آینده به اتمام می‌رسد. امیدواریم که در تعامل با وزارت بهداشت و استقرار دولت جدید این مراکز پر تلاش‌تر کار کنند.

طهرانچی رسالت کمک به جو اجتماعی در انجام واکسیناسیون در کنار سرعت واکیناسیون را با اهمیت دانست و افزود: براساس آماری که داریم در برخی شهر‌ها و نقاط سعی می‌کنند در مردم عدم رغبت در انجام واکسیناسیون ایجاد کنند؛ این در حالی است که کشور وقتی می‌توانند بیمه شود که تعداد زیادی از مردم واکسن بزنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کنار کمیته‌های توسعه مراکز واکسیناسیون، تاکید کرده ام کارگروه‌های فرهنگی اجتماعی راه اندازی شوند که با شناسایی موانع رغبت در واکسیناسیون که بالاخص در فضای مجازی وجود دارد، به رسالت خود عمل کنیم؛ این اقدام حرکتی است که تاکنون ندیده ام در جایی از کشور به آن توجه شده باشد.

طهرانچی در خصوص میزان افزایش شهریه برای سال جدید گفت: متاسفانه در پایان دولت دوازدهم، اتفاقات عجیبی درباره افزایش‌های قیمت بدون پشتوانه قانونی رخ داد. اتفاق‌هایی هم افتاده که در حال حاضر اموزش عالی ما را با چالش عدالت در درون آموزش عالی مواجه کرده است. به طور مثال با اجرای طرح همسان سازی، در حال حاضر درصد وسیعی از اساتید یک حقوق دیگری می‌گیرند که این اقدامات نشان داد پشتوانه فکری دقیقی وجود ندارد.

طهرانچی بیان کرد: از یک طرف سه سال تورم بالای ۲۵ درصد را شاهد بودیم و از طرف دیگر کارکنان مجموعه دانشگاه آزاد احساس تفاوت آنچنانی با نظام دولتی داشته و دارند. با توجه به وجود تورم بالا و افزایش هزینه‌ها در سبد خانواده، امکان اینکه خانواده‌ها بتوانند شهریه زیادی بپردازند وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین با اتفاقاتی که در دولت افتاده، از طرفی دانشجویان و هم خانواده‌ها دچار مشکل هستند و از سوی دیگر خانواده دانشگاه آزاد احساس تبعیض دارد. در حال حاضر شاهد هستیم بین کارمندان ستادی وزارت علوم و بقیه کارکنان تفاوتی وجود دارد و اعضای هیات علمی پژوهشگاه‌ها درباره تبعیض گسترده انتقاداتی را مطرح کرده اند. این وضعیت نشان می‌دهد بی تدبیری، تبعیض گسترده‌ای را به وجود آورده است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه سقف مجاز افزایش شهریه دانشگاه آزاد را وزارت علوم تعیین می‌کند، گفت: ما دو دسته دانشجو داریم؛ نخست دانشجویان سال‌های قبل که سنت ما این است که شهریه ثابت این دانشجویان بدون تغییر باقی بماند. ۴۰ درصد شهریه را شهریه ثبات تشکیل می‌دهد و ۶۰ درصد شهریه متغیر. من فکر می‌کنم شهریه متغیر دانشجویان سال‌های قبل سرجمع، کمتر از ۲۰ درصد مسلما افزایش خواهد داشت.

طهرانچی در ادامه تصریح کرد: درباره دانشجویان جدید نیز هنوز هیات امنای مرکزی تشکیل نشده، اما ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش شهریه خواهند داشت و سقف وزارت علوم برای افزایش شهریه ۲۵ درصد است. ما رشته به رشته و دانشگاه به دانشگاه مراعات می‌کنیم و تلاش می‌کنیم سبد هزینه خانواده و هم هزینه‌های سازمان را در نظر بگیریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا در کابینه دولت سیزدهم رایزنی با وی صورت گرفته است، گفت: ما در حال حاضر در دانشگاه آزاد هستیم و برنامه تحول ۵ ساله این دانشگاه را تدوین و اجرا خواهیم کرد و هیچ سمتی در دولت سیزدهم نخواهم داشت و برای دولت سیزدهم آرزوی موفقیت می‌کنم.
مرجع : خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *