پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید +عکس

يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 772258
در این گزارش قصد داریم شما را با ده نمونه از طولانی‌ترین پل‌های جهان از پل‌های معلق گرفته تا پل‌های کابلی آشنا کنیم.
طولانی‌ترین پل‌های جهان را بشناسید +عکس
به گزارش جهان نيوز، جهانی که در آن زندگی می‌کنیم پر از دستاورد‌هایی از بشر است که ما را شگفت زده می‌کنند و در این بین سازه‌هایی وجود دارند که نقاط مختلف جهان را به هم پیوند می‌دهند. این ساز‌های دست بشر چیزی نیست جز پل‌ها.

محدوده‌ای از آب را در نظر بگیرید که برای عبور و مرور از آن، هر چقدر هم که طولانی باشد، نیاز به تاسیس جاده باشد. مهندسان عمران برای رویارویی با این چالش آماده هستند تا پل‌هایی را برای رفع نیاز و مناسب موقعیت مورد نظر طراحی کنند؛ از پل‌هایی با طراحی‌های پیچیده گرفته تا پل‌های ساده. این گذرگاه احتیاج به ساخت یک جزیره مصنوعی دارد که از طریق آن باید یک تونل حفر شود، مانند پل کابلی اورسوند در اروپا (سوئد) به طول ۸.۰۴ کیلومتر، که یک پل دو طرفه جاده‌ای و ریلی می‌باشد که هم مناسب رفت و آمد ماشینی است و هم مناسب برای عبور ریل راه آهن، که ارتباط مسیر‌های آن از دو طرف توسط یک پل و یک تونل برقرار شده است یا یک سازه چوبی ساده، همانند آنکه در منطقه هارتلند کانادا ساخته شده است.

۱. پل هنگ کنگ- ژوهای-ماکائو
پل هنگ کنگ-ژوهای-ماکائو طولانی‌ترین پل فولادی با طرح پل-تونل سیستم است که سه منطقه در هنگ کنگ، ژو‌های و ماکائو را به هم متصل می‌کند و در سال ۲۰۱۸ افتتاح شده است. این پل ۵۴ کیلومتری شامل سه پل کابلی است که به یک تونل زیردریایی و دو جزیره مصنوعی متصل شده‌اند. این پل از طولانی‌ترین گذرگاه‌های دریایی در جهان است. استفاده خصوصی از پل به ۱۰۰۰۰ نفر از کسانی که پروانه دارند محدود می‌شود و اکثر مسافران با شاتل‌های عمومی ۲۴ ساعته از پل عبور می‌کنند.


۲. پل دهولا- سادیا
پل ۹.۱۵ کیلومتری دهولا -سادیا واقع در شمال شرقی هند، طولانی‌ترین پل روی آب این کشور است. این سازه که با طرح ستونی ساخته شده است، استان‌های اسام و آرونچال پرادش را به قسمت دیگر رودخانه لوهیت متصل می‌کند. ساخت پل دهولا- سادیا در ماه می‌سال ۲۰۱۷ به اتمام رسید و برای تحمل وزن تانک‌ها و سایر ماشین آلات نظامی سنگین که از روی آن عبور می‌کنند، به قدر کافی مقاوم ساخته شده است.
 

۳. پل شناور اورگرین
پل شناور اورگرین در ارتفاع ۲.۳۵ کیلومتری واقع در سیاتل ایالت واشینگتون است که طویل‌ترین پل شناور (پلی که روی بلوکه‌های بهم پیوسته بتونی ساخته شده) در جهان است. پل شش بانده اور گرین که در سال ۲۰۱۶ کامل شده، جایگزینی برای پل شناور قبلی به همین نام است که در سال ۱۹۶۳ ساخته شده بود و به واسطه عدم مقاومت آن در برابر زلزله و دیگر اتفاقات آب وهوایی قابل استفاده نبود. علاوه بر افزودن استاندارد‌های امنیتی در پل جدید، قسمت مخصوص عابرین پیاده و خط ویژه عبور دوچرخه روی آن تعبیه شده که افراد را از ماندن در ترافیک جاده‌ای نجات می‌دهد.


۴. پل هارتلند
طویل‌ترین پل سر پوشیده در دنیا پل هارتلند است که شهر هارتلند را به سامرویل در نیوبرونزیک کانادا متصل می‌کند. این پل ۳۹۰ متری در سال ۱۹۰۱ بازگشایی شد و از سال ۱۹۸۰ در لیست مکان‌های ملی تاریخی کانادا ثبت شده است. اگرچه در ابتدای ساخت، این پل سرپوشیده نبود، اما در طی عملیات بازسازی که در سال ۱۹۲۱ روی آن انجام شد، سقف چوبی نیز برای پل تعبیه گردید.


۵. پل میان گذر دریاچه پونچاترین
طولانی‌ترین پل دنباله‌داری که روی آب ساخته شده پل بتنی دریاچه پونچاترین در ایالت لوئیزیانای آمریکا است. ۳۹ کیلومتر از طول این پل که بین شهر‌های متایری و مندویل قرار دارد در سال ۱۹۵۶ به بهره برداری رسید، اما قسمت‌های شمالی سازه سیزده سال بعد در ماه می ۱۹۶۹ کامل و بازگشایی شد. زمانی که در سال ۲۰۱۱، نام پل تازه تاسیس خلیج جیائوژو در چین عنوان طولانی‌ترین پل روی آب جهان را در کتاب رکورد‌های گینس از آن خود کرد، جنجال بسیاری برپا شد چرا که این عنوان متعلق به پل دریاچه پونچاترین بود. این اختلاف زمانی حل شد که عنوان “طولانی‌ترین پل دنباله دار روی آب” به گذرگاه دریاچه پونچاترین داده شد و عنوان طولانی‌ترین پل رو آبی به پل خلیج چین تعلق گرفت.
 

۶. پل اورسوند
پل اورسوند به طول ۸ کیلومتر، که بین دانمارک و سوئد قرار گرفته است را طولانی‌ترین پل ریلی_جاده‌ای اروپا می‌دانند. این پل در جولای سال ۲۰۰۰ بازگشایی شد. پل اورسوند، از مناطق ساحلی در سوئد، مستقیما به یک جزیره مصنوعی در تنگه اورسوند بنام پبر و بعد از طریق تونل زیر زمینی، به جزیره آماگار در دانمارک متصل می‌شود. نتیجه چهار سال تلاش مهندسان این شد که روزانه هزاران ماشین از طریق آن رفت و آمد کنند.


۷. پل راسکی
پل راسکی که طولانی‌ترین پل کابلی دنیا به طول ۴ کیلومتر است بر روی قسمت شرقی تنگه بوسفر روسیه امتداد پیدا کرده است. پلی کابلی به پل‌هایی گفته می‌شود که از طریق رشته‌های کابل به شاغول‌های پل متصل شده‌اند. این پل چهار بانده در سال ۲۰۱۲ به بهره برداری رسید و ارتفاع برج‌های آن به فراتر از ۳۰۰ متر می‌رسد. نکته خارق العاده‌ای که درباره این پل وجود دارد این است که دهانه مرکزی پل (قوس بین برج ها) ۱۱۰۳ متر طول دارد.


۸. پل ریو_نیتروی
پل رئیس جمهور کوستا سیلوا که معمولا به نام پل ریو_نیتروی در برزیل شناخته می‌شود، طولانی‌ترین پل در سراسر آمریکای لاتین با طول ۱۳۳۹۰ متر است. این سازه هشت بانده در سال ۱۹۷۴ به بهره برداری رسیده و شهر‌های ریو دوژانیرو و نیتروی را از فراز خلیج گوانابارا بهم وصل می‌کند. ترافیک روزانه این پل ۱۴۰، ۰۰۰ وسیله نقلیه اعلام شده است.


۹. پل واسکو دو گاما
پل واسکو دو گاما در شمال شهر لیبسون پرتغال، طولانی‌ترین پل به طول ۱۲.۳۴۵ کیلومتر در اتحادیه اروپا است. سال ۱۹۹۸، در نمایشگاه جهانی که در پرتغال با موضوع (اقیانوس‌ها، میراثی برای آینده) برگزار شد این پل نیز افتتاح شد و بعد از ۵۰۰ امین سالگرد کشف راه آبی بین هند و اروپا به این نام خوانده شد. پیش بینی شده که این پل شش بانده تا ۱۲۰ سال آینده پا برجا باقی بماند و در برابر باد‌های پرقدرتی که ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت سرعت دارند، مقاومت کند.


۱۰. پل آکاشی کای کیو
این پل در ژاپن با گذشتن از روی تنگه آکاشی، شهر کوبه در هونشو را به ایوایا در جزیره آواجی متصل می‌کند و بزرگترین دهانه مرکزی را در بین پل‌های معلق دنیا در اختیار خود دارد. دهانه مرکزی این پل به طول ۱۹۹۱ متر است و در کل پل به طول ۳۹۱۱ متر امتداد دارد. این پل در سال ۱۹۹۸، با هزینه ۳.۶ میلیون دلار و طی مدت ده سال ساخته شد. به دلیل وجود طوفان‌های قدرتمند و زیادی که در تنگه آکاشی اتفاق می‌افتاد، این پل با هدف جلوگیری از تصادفات کشتی‌ها در این تنگه ساخته شده است.

مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *