پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۱

آب کم است، نباید صنعت اتمی داشته باشیم!

دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 771567
قضاوت درباره صحبت‌های درویش مبنی بر اینکه چون دچار کم‌آبی هستیم پس نباید صنعت هسته‌ای و ایضا فولاد و پتروشیمی و سیمان داشته باشیم! را به قضاوت مردم واگذار می‌کنیم.
آب کم است، نباید صنعت اتمی داشته باشیم!
به گزارش جهان نيوز، محمد درویش، از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان که در بحث محیط زیست فعال است، به تازگی در مصاحبه با شفقنا پیرامون بحث آب در ایران گفته است:

بارندگی در ایران به طور متوسط یک سوم میانگین جهانی است و تبخیر آن دو تا سه برابر بیشتر از میانگین جهانی است. ما در عرض ۲۵ تا ۴۰ درجه نیمکره شمالی قرار گرفته ایم و این عرض کمربند خشک جهان است، بنابراین باید نوعی از سیاست توسعه را اعلام می کردیم که کمترین وابستگی به آب وجود داشت و اقتصاد کشور به آب وابسته نبود؛ مثل کاری که امارات انجام داد. در این کشور چه بارندگی باشد و چه نباشد تغییری در اقتصاد این کشور بوجود نمی آید چون روی بارندگی حسابی باز نکرده اند و خردمندی این بود که با توجه به آگاهی از واقعیت به این سمت می‌رفتیم و اجازه نمی‌دادیم کار به اینجا بکشد. اما ما به بهانه افزایش صادرات غیرنفتی به سمت وابستگی به آب و خاک رفتیم. اراضی کشاورزی را افزایش دادیم و این نه تنها به معنی تامین مایحتاج کشور بود بلکه ادعای صادرات آب مجازی کردیم. محصولات کشاورزی چون پسته و سیب و… صادر شد این یک خطای راهبردی بود که مرتبا مرتکب شدیم.

او می‌افزاید:  "اشتباه دیگر احداث صنایع آب بر بود؛ یعنی صنعت سیمان و پتروشیمی و فولاد و اتم. صنعت فولاد هفت برابر سایر صنایع آب می برد. اتم هفت برابر فولاد آب می برد و ما به سراغ صنایعی رفتیم که با واقعیت های اقلیمی کشور ما در تضاد بود. خطای دیگر این بود که چنین صنایعی را به جای احداث در حاشیه دریا در قلب کشور و در مناطق کویری مستقر کردیم. حتی نیروگاه نطنز و فوردو به جای احداث در صنایع جنوبی به جایی رفت که فکر می کردیم امنیت دارد. در حالیکه در دنیای امروز هر نقطه ای را می توانند بزنند. در طول ۱۴ سال گذشته تنها ۷۴ میلیارد متر مکعب یعنی به اندازه سه دریاچه ارومیه بیش از آنچه آب ورودی داشته باشیم از سفره های زیرزمینی آب برداشت کرده ایم و این سبب شده ایران رکورد فرو نشست زمین را از آن خود کند و بالاترین نرخ فرسایش خاک را داشته باشیم. امروز ایران یکی از ۵ کشور اول دنیا در شتاب بیابان‌زایی است."

*ما قضاوت درباره صحبت‌های درویش مبنی بر اینکه چون دچار کم‌آبی هستیم پس نباید صنعت هسته‌ای و ایضا فولاد و پتروشیمی و سیمان داشته باشیم! را به قضاوت مردم واگذار می‌کنیم.

درویش که از حامیان خانم معصومه ابتکار است؛ سوابقی در اظهارات سیاه‌نمایانه نیز دارد.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رحیم
Iran, Islamic Republic of
سلام
جانمایی صنایع صحیح و کار درستی نبوده است. ولی کشور به تمام صنایع و ... نیاز دارد و پتانسیل آنرا هم دارد.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً برپایی تأسیسات آب شیرین کن که یکی از اجزای صنعت هسته ای است به توسعه و بهبود وضعیت آب خدمت می کند.
Iran, Islamic Republic of
جهان تو نظرات تخصصی که هیچ تجربه و سوادی نداری دستکاری نکن.
Iran, Islamic Republic of
پس چیکار کنیم؟ فقط حرف بزنیم تا 8 سالمون تموم بشه.
Iran, Islamic Republic of
درحالیکه اب انتقالی از کارون به اصفهان حدود ۴ درصد کارون است و سی ساله انتقال جدید و تونلی نزده شده این اب کفاف مهاجران را نمیدهد اصرار عجیبی داشت خشکی اخیر کرخه را که به کارون و اصفهان ربط ندارد به اصفهان ربط دهد.
Iran, Islamic Republic of
کلا این اقا تخصص اب ندارد.
وارونگی
Iran, Islamic Republic of
چرا اینا همه چی رو وارونه می بینن؟
فناوری هسته ای بهترین فناوری برای تولید آب شرب است و بسیاری از کشورها به وسیله همین فناوری به آب مورد نیازشون دست پیدا کردن
محمد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بهتر است به خوانندگان واگذار نکنید.
اگر جواب مستند و علمی هست ارائه کنید و اگر حرفشان درست است قبول کنید.
Iran, Islamic Republic of
اینها حرف های فنی و کارشناسی است و درست است. ....!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
خوبه باز مصرف آب خوردن هشتاد میلون جمعیت را حساب نکرده و گرنه میگفت باید جمعیت نصف بشه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
درویش جون نیروگاه اتمی با آب آشامیدنی لوله کشی خنک نمیشه ها! کنار خلیج فارسه. تازه ازش میشه بصورت هیبرید آب شیرین هم استخراج کرد.