جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۸

ظریف: برجام به ما تحمیل نشد

يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 771480
وزیر امور خارجه با بیان اینکه من شهادت می‌دهم که هیچکدام از مذاکره کنندگان، هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند، گفت: نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود، آمریکا قدر قدرت نیست.
ظریف: برجام به ما تحمیل نشد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند نشان دهنده این نیست که ما به آنها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بد مذاکره کردیم بلکه نشان دهنده این است که یک رشته از کشورها در دنیا هستند که به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند.

به نزدیک‌ترین همسایه، دوست و متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد
ظریف گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین‌الملل محل اعتماد کردن نیست. به نزدیک‌ترین همسایه، دوست و متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد. البته ما متحد نداریم.

مذاکره کنندگان ما هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند
وی افزود: من شهادت می‌دهم که هیچکدام از مذاکره کنندگان، هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما ۱۶۰ صفحه سند به نتیجه رساندیم بخاطر بی اعتمادی بود. برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مردم بدانند، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، هیچگاه نباید به خارجی اعتماد کرد، هیچگاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد و همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم.

ظریف تاکید کرد: باید مردم و توان ملی را باور داشته باشیم و نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود، آمریکا قدر قدرت نیست.

برجام را آمریکا به ما تحمیل نکرد
وی افزود: برجام را آمریکا به ما تحمیل نکرد، اگر تحمیل کرده بود، امروز دنبال اضافه کردن موضوعاتی به برجام نبود. این را پذیریم که می‌توانیم با سربلندی تعامل کنیم.

توصیه به وزیر خارجه دولت رئیسی
وزیر امور خارجه گفت: توصیه من به وزیر خارجه آینده این است که همیشه دقیق نگاه کند، دقیق گزارش دهد، دقیق دیدگاه‌های خود را بیان کند ولی در مقام عمل از سیاست کشور دفاع و آن را دنبال کند. وزیر خارجه یک وظیفه مشاور و یک وظیفه مدافع دارد.

ظریف گفت: وظیفه مشاورت و دفاع را نباید با هم مخلوط کرد.

بدعهدی غرب در برجام را برای دبیرکل سازمان ملل نوشته‌ام
وزیر امور خارجه با بیان اینکه رفع تحریم‌ها یکی از نیازهای کشور بود، گفت: بدون اینکه کشور بخواهد چشم‌اش به خارج باشد، وظیفه داریم بعنوان دستگاه سیاست خارجی، بار را از دوش اقتصاد کشور برداریم. تلاش کردیم و در این زمینه موفقیت هایی هم در دوسال اول بود. نتیجه آن هم رشد بی‌سابقه اقتصاد کشور بود.

ظریف گفت: من طی نامه‌ای که دو هفته قبل به دبیرکل سازمان ملل نوشتم، تاریخچه این بدعهدی ها را از تقریبا شهریور سال ۹۵ ثبت کردم. این به صورت یک کتاب ظرف امروز و فردا منتشر خواهد شد. این نشان دهنده این است که ما تلاش خودمان را کردیم.

عوامل بیرون دولت و کشور مانع از تحقق خواسته‌هایمان شد
وی گفت: عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که ما به نتیجه ای که می‌خواهیم برسیم. ما باید در دوران کرونا برای مردم واکسن تهیه می‌کردیم. در واکسن باید به تولید داخل توجه می‌کردیم اما ما بعنوان وزارت خارجه باید برای دسترسی به واکسن خارجی کمک می‌کردیم.

واردات چند ۱۰ میلیون واکسن ظرف ماه‌های آینده
وزیر امور خارجه تاکید کرد: خوشحالیم تاکنون بیش از ۱۰ میلیون واکسن خارجی وارد کشور شده است و ان شالله ظرف چند ماه آینده چند ۱۰ میلیون دیگر وارد خواهد شد و نقیصه واکسیناسیون عمومی رفع خواهد شد.

ظریف گفت: در دیپلماسی اقتصادی و در زمینه افزایش اعتبار ایرانی در خارج از کشور تلاش هایی شده است و من فکر می‌کنم امروز دنیا، به ایرانی به عنوان یک فرد معقول و قابل اعتماد نگاه می‌کند، فردی که در عین حال در برابر ظلم قد خم نمی‌کند.

آمریکایی‌ها را در برجام شکست دادیم
وی ادامه داد: ما آمریکایی‌ها را در برجام شکست دادیم. وقتی خواستند از برجام خارج شوند، علیرغم اینکه قدرت اقتصادی آمریکا توانست فشارهایی را به مردم وادر کند اما سه بار در ظرف دو ماه، آمریکایی‌ها در سازمان ملل شکست خوردند. این بی سابقه است. مردم ما به دنیا ثابت کردند آن کسی که باید رفتارش را تغییر دهد آمریکاست.

بعد از وزارت خارجه به دانشگاه برمی‌گردم
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا برای عضویت در کابینه جدید دعوت شده‌اید؟ گفت: ما دعوت شده‌ایم تا برای کابینه جدید دعا کنیم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بعد از وزارت امور خارجه کجا می‌روید؟ گفت: دانشگاه. کجا بهتر از دانشگاه است؟

دلم می‌خواست بتوانیم سرمایه بیشتری وارد کشور کنیم
وی در پاسخ به این سوال که در دوران وزارت خود چه کاری را می‌خواستید انجام دهید و نشد؟ گفت: دلم می‌خواست بتوانیم سرمایه بیشتری را وارد کشور کنیم. ۸۵ میلیارد دلار پیشنهاد سرمایه گذاری بود. اگر فرصت می‌کردیم که این سرمایه‌ها را جذب کنیم، قطعا تحریم ایران دشوارتر می‌شد.

وزیر امور خارجه گفت: ما از دو طریق می‌توانیم خودمان را نسبت به تحریم واکسینه کنیم. یکی از طریق وابسته کردن دنیا به خودمان و دوم کاهش آثار تحریم است، همانی که رهبر انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومتی از آن یاد کردند. این دو نکته می‌تواند مانع تحریم شود. یک قسمتی از آن در اختیار وزارت امور خارجه نیست.

اعتماد نداشتن به معنی تعامل نکردن نیست
ظریف گفت: ما به هیچ بیگانه‌ای اعتماد نداریم، نه اینکه به غرب اعتماد نداریم، ما به غیر از خدا و مردم به هیچکسی اعتماد نداریم. راه زندگی در دنیا این است. اما اعتماد نداشتن به معنی تعامل نکردن نیست.

رئیسی هرتصمیمی برای برجام بگیرد روی چشم ما جا دارد
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دولت رئیسی تصمیم بگیرد که مذاکرات احیای برجام را ادامه ندهد، افزود: صلاح مملکت خویش خسروان دانند. حضرت آقای رئیسی هرچه تصمیم بگیرند، منتخب مردم هستند و روی چشم ما جا دارند.

وزیر امور خارجه گفت: ایران کشوری است که چندین هزاره باقی مانده و بالنده بوده است و در آینده نیز همین بالندگی را تا ظهور حضرت بقیه الله ادامه خواهد داد.

ظریف تاکید کرد: برجام یک تحول موقتی برای خارج کردن ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد بود. اگر برجام به نفع ما نبود، امروز آنها برای ادامه برجام شرط و شروط نمی‌گذاشتند. آنها احساس می‌کنند که در برجام مغموم شدند، آنها احساس می کنند که باید مسائل منطقه ای و موشکی را به برجام اضافه کنند.

وی ادامه داد: ما می‌گوئیم برجام بدون یک حرف کم و زیاد باید ادامه داشته باشد. آمریکا و اروپا می‌گویند باید مسائل دیگر را به برجام اضافه کنید. زیار نشان می‌دهند که نتوانستند این مسائل را به برجام اضافه کنند.

تاریخچه مذاکرات برجام در ۶ جلد منتشر خواهد شد
وزیر امور خارجه گفت: ان شالله تا آخر هفته موسسه اطلاعات در ۶ جلد تاریخچه مذاکرات برجام را منتشر خواهد کرد و آن وقت مردم خواهند دید که خدمتگزاران و فداکارانشان در وزارت امور خارجه چه کردند.
برچسب ها: ظریف برجام آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
باشه!
محمد
Iran, Islamic Republic of
خوبه همه زوایا رو بررسی کردید....
وگرنه کدوم معاهده هست که طرفهای مقابل تضمین نداده باشند و همه جوانب هم بررسی شده باشد
سید
Iran, Islamic Republic of
این آقا باید از تجربیات گذشته که به به او هم یاد اوری مشد درس گرفته و می دانست که آنها سابقه نقض قطعنامه سازمان ملل دارند چه برسد به توافق نامه .
سید
Iran, Islamic Republic of
....
مجید
Iran, Islamic Republic of
هیچ ماست فروشی نمیگوید ماست من ترش است!...
Iran, Islamic Republic of
اگر مذاکره کنندگان ما هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند پس چرا مذاکره کنندگان، تاکنون با آمریکا گفت وگو، مذاکره، ملاقات،. کردند.
Iran, Islamic Republic of
اعتماد به آمریکا و کشورهای اروپایی روحانی، ظریف و عراقچی فقط 100 درصد مقصر هستند.