کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«داستان شیائومی»؛ با تولید گوشی، جهان را در جیبت بگذار!

10 مرداد 1400 ساعت 9:14


«کم، زیاد است!»؛ اگر بخواهیم در جهان فناوریْ یک مصداق برای این شعار مینی‌مالیست‌ها پیدا کنیم، مسلما باید به مقر شرکت شیائومی در قلب پکن سفر کنیم! شرکتی که انگار استراتژی فروش و قیمت گوشی شیائومی را به دست «ژوگه لیانگ»، استراتژیست و حکیم چین کهنْ سپرده است که از کمترین فرصت‌ها بیشترین سودها را می‌ساخت! بله همان «سود کم و فروش زیاد» خودمان که باعث شده است قیمت گوشی‌های شیائومی از سایر رقبایش کمتر شود و این اژدهای شرق دور، قلمرویش را از دل ارتش سامسونگ و ال‌جی در خاک کره عبور دهد و آن را به مرزهای اروپا و تا بیخ گوش اپلْ در خاک آمریکا، برساند!  
 


 
ماجرای شرکت شیائومی یا اپل شرق
این شرکت که در سال 2010 متولد شده است، «سادگی» را به جانِ کار خود در تمام بخش‌ها تبدیل کرده است! طراحی گوشی آنها درست مثل تکه‌سنگ‌های صیقل‌خوردۀ رودخانۀ یانگ‌تسه، ساده و بدون اضافه‌کاری است؛ همزمانْ توسعۀ آنها آنقدر ساده و بی‌سر‌و‌صدا بود که وقتی در سال 2018 تخت سلطنت چندین سالۀ سامسونگ در هند را کله‌پا کردند، شرکتِ مبهوتِ کره‌ای نمی‌توانست باور کند که حالا این شیائومی است که «پرفروش‌ترین برند گوشی هوشمند» را به خودش اختصاص داده است؛ از طرف دیگر به‌خاطر رابط کاربری‌ و طراحی‌های ساده‌شان، اسم‌و‌رسم‌ها و ستایش‌هایی مثل «اپل شرق» نصیبشان شد. شاید اگر استیو جابز که پدر طراحی‌های بهینه‌سازی‌شده است، امروز زنده می‌بود، نمی‌توانست به‌جا بودن این لقب را رد کند.

این چینی‌های ساکتْ با آرامش شرقی خود، توسعه و فروششان را هم با اصول و استراتژی‌های سادۀ فروش پیش بردند و با کاهش حاشیۀ سود و افزایش فروش، خواستند دست‌ها و چشم‌های اکثریت را به خود خیره کنند تا این‌که فقط با زبان اقلیت، ستایش شوند. شاید همین قدرتِ اکثریت بود که باعث شد وزارت دفاع آمریکا تحریم شیائومی توسط دولت ترامپ را لغو و از موضع خود دربارۀ وابستگی شیائومی به دولت چین عقب‌نشینی کند. بله! همین‌قدر ساده، آنها قرار است آمریکا را هم تسخیر کنند!
 

 
قیمت گوشی شیائومی
همین استراتژی‌ها و قیمت گوشی شیائومی بوده که آنها را به رکوردداران فروش تبدیل کرده است؛ همین‌قدر بگوییم که در سال 2015 آنها توانستند در یک پلتفرمْ در عرض 24 ساعت 2112010 گوشی را بفروشند. «لی‌ جون، مدیر عامل شیائومی» همچنین در پاسخ به این سوال که «چرا قیمت گوشی شیائومی نسبت به سایر کمپانی‌ها کمتر است؟» گفته بود: «علاوه بر گوشی، سایر محصولات سخت‌افزاری شیائومی با حاشیۀ سود 5 درصد به فروش می‌رسد». خودتان بهتر می‌دانید که این سود کم، یعنی فروش تعداد گوشی بیشترْ که البته قرار نیست قیمت آنها هر سال نسبت به سال قبل بیشتر شود. شاید بگویید این کار غیرممکن است اما چینی‌ها این را بهتر از ما می‌دانند و حتی این چالش را در یکی از معناهای پنهانی اسم خودشان گنجانده‌اند؛ Mi که از حروف ابتدایی عبارت دوکلمه‌ای Mission Impossible به‌معنای «ماموریت غیرممکن» گرفته شده است و اشاره دارد به ممکن‌کردن ناممکن‌ها.

قیمت گوشی شیائومی در مقایسه با دیگر گوشی‌ها آنقدر کم هست که باعث شود همۀ ما از خودمان بپرسیم «واقعا کیفیت گوشی‌های شیائومی به‌اندازۀ دیگر گوشی‌هاست؟» در کمال تعجب می‌بینیم که بله، واقعا با کیفیت است! برای مثال همین redmi s2 که در می 2018 معرفی شد آنقدر در نسبت با هم‌رده‌هایش درخشان بود که به پرفروش‌ترین گوشی سال 2018 تبدیل شد.

بعد از آن از خودمان می‌پرسیم «آیا شیائومی فقط گوشی‌های ارزان تولید می‌کند؟»، نه! این شرکت پرچم‌دارانی مثل می نوت 10، می 10 تی پرو 5G، ردمی K40 پرو و البته می 11 تولید کرده است که قیمت آنها در بازارهای جهانی بین 470 تا 840 دلار در نوسان است و صد البته باز هم نسبت به گوشی‌های هم‌ردۀ خود در سایر کمپانی‌ها ارزان‌تر است. شیائومی در آینده هم قدم می‌زند و گوشی مفهومی می میکس آلفا را ساخته‌ که عملا از دل داستان‌های علمی‌تخیلی بیرون افتاده است و حتی برخی گفته‌اند که این گوشی شیائومی اگر روزی ظاهر شود باید قیمتش حدود 2800 دلار باشد.

اما «آیا گوشی‌های شیائومی، نیازهای انواع کاربران را جواب می‌دهد؟» چرا که نه؟! اصولا این شرکت تصمیم دارد از کم‌درآمد‌ترین‌ها تا پردرآمدترین‌ها یک شیائومی در جیبشان داشته باشند. این یعنی گوشی‌های شیائومی می‌توانند بسته به نیاز کاربران از ساده‌ترین کاربری‌های روزمره تا پیچیده‌ترین عملیات پردازشی را انجام دهند. برای مثال می 11 اولترا غولی است که با صفحه‌نمایش 6.1 اینچیِ WQHD+120Hz AMOLED و پردازندۀ Snapdragon 888 خود می‌تواند هر بازی‌ای را ببلعد و در آن طرف انواع و اقسام گوشی‌های بسیار ارزانی مثل می ردمی 9 ای را داریم که به‌راحتی از پس کارهای روزمرۀ کاربر برمی‌آید. پس چه یک کاربر حرفه‌ایِ عاشقِ بازی یا گوشی‌هایِ پرچم‌دار باشید و چه یک شهروند در میانۀ جهان که گوشی‌های میان‌رده را می‌خواهد و چه کاربری ساده که به‌دنبال یک گوشی ارزان، ساده و کارراه‌انداز می‌گردد، شیائومی با همۀ شما حرف خواهد داشت!
 

پس بهتر است وقتی به قیمت گوشی شیائومی نگاه ‌می‌کنیم به مشخصات فنی هر گوشی از نمایشگر و دوربین گرفته تا ویژگی‌های سخت‌افزاری و باتری یک نگاه بیندازیم تا بتوانیم بفهمیم چطور این غول بزرگ فناوری توانسته است گوی سبقت را از سایر رقبا برباید و خودش را در جیب هر کدام از ما نفوذ دهد. این اژدهای شرق دور، فرزندانش را با بهینه‌ترین نسبت کیفیت به قیمتْ روانۀ بازارهای دنیا کرده و ایران هم پذیرای آنها بوده است. به‌همین دلیل هم ملاقات با بهترین قیمت گوشی شیائومی در موبایل‌کمک ممکن شده است و شما می‌توانید در آنجا انواع گوشی شیائومی را برمبنای نیاز خودتان انتخاب و لذت کار با آنها را با قیمت‌هایی مناسب دوچندان کنید.


کد مطلب: 771453

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/771453/داستان-شیائومی-تولید-گوشی-جهان-جیبت-بگذار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com