جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آموزش صحیح ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات مرغداری

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 771152
آموزش صحیح ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات مرغداری
توجه به بهداشت در سالن های پرورش و نگهداری از طیور، تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز بیماری ها و مشکلات در سالن دارد. این بهداشت شامل تمامی جنبه های بهداشتی سالن، بهداشت ظروف دانخوری و آبخوری ، بهداشت سالن جوجه کشی ، بهداشت کشتارگاه و ... می باشد .

در ادامه به بررسی برخی از موارد مورد نیاز که باید به صورت دوره ای بررسی شوند خواهیم پرداخت .

ضدعفونی سالن :
در مسائل مرتبط با ضدعفونی سالن، توجه به مواردی همچون ضدعفونی سیستم تهویه ، ضدعفونی دانخوری و ابخوری و بستر نگهداری طیور از جمله مهمترین موارد قابل ذکر می باشد . سیستم تهویه شامل فن ها ، دریچه ها و پنجره های هوا می باشد که از جمله مهمترین قسمت های سالن های پرورش می باشند.

با توجه به اینکه در سالن های پرورش طیور امکان جمع شدن پر های طیور و کاه یا پوشال و ... در مسیر سیستم های تهویه وجود دارد و این موارد امکان کاهش راندمان سیستم تهویه را افزایش میدهد، بررسی های دوره ای این سیستم بسیار ضروری است. فن مرغداری که به آن هواکش مرغداری نیز گفته میشود در انتهای سالن قرار گرفته و هوای استفاده شده در داخل سالن را با مکش خود به بیرون منتقل میکند. در این مکش امکان خروجی موارد اشاره شده نیز وجود دارد. از این رو باید فن به صورت دوره ای سرویس شده و مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلی از نظر کاهش راندمان در آن مشاهده نشود .

با توجه به اینکه استفاده از آب در ضدعفونی قطعات فلزی ، امکان ایجاد زنگ زدگی را افزایش میدهد، بهتر است با احتیاط بیشتری اقدام به ضدعفونی این قطعات کرده و بیشتر از قدرت باد بدین جهت استفاده شود .

ضدعفونی سالن جوجه کشی :

از جمله حساسترین قسمت هایی که توجه به بهداشت در آن بسیار مهم می باشد، سالن های جوجه کشی می باشد. با توجه به اینکه در این مرحله نطفه در شرایط حساسی رشد پیدا میکند، وجود آلودگی در داخل دستگاه سبب آسیب جدی به نطفه شده و سریعا باعث نابودی آن و زیان سنگین به پرورش دهنده میشود.

ضدعفونی دستگاه جوجه کشی شامل بخش های مختلف داخل دستگاه میشود که هر بخش به صورت مجزایی باید ضدعفونی شود. بهتر است در وحله ی اول ضدعفونی فقط با استفاده از آب انجام گیرد و از مواد شوینده استفاده نشود .

قسمت های مختلفی که باید در دستگاه جوجه کشی ضدعفونی شوند شامل موارد زیر می باشند :

- بدنه داخل دستگاه جوجه کشی : اولین قسمت بدنه ی داخلی دستگاه می باشد. پس از خروج جوجه ها از داخل دستگاه، الودگی های زیادی در انتهای دستگاه بر روی سبد هچ و ... ایجاد میشود که باید به صورت کامل پس از هر دوره جوجه کشی با آب و مواد شویند و همینطور فرمالدهید و یا جرمی ساید ضدعفونی شود. ضدعفونی این قسمت اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که سطح آلودگی ها در این قسمت بالا بوده و امکان انتقال بیماری بسیار زیاد است.

- موتور جوجه کشی : موتور جوجه کشی وظیفه ی چرخاندن شانه را برعهده دارد. از این رو باید به صورت دقیق در پایان هر دوره جوجه کشی مورد بررسی قرار گیرد. از نظر بررسی ضدعفونی ، در مورد موتور امکان جرم گرفتگی و در نتیجه کاهش راندمان در آن بسیار زیاد است. بنابراین در پایان هر دوره از جوجه کشی این قسمت باید به صورت کامل تمیزسازی شود. تمیزسازی توسط فرچه های مخصوص و آب باید انجام گیرد. بسته به جنس موتور توجه بسیاری به تمیز کردن این قسمت کنید چرا که امکان زنگ زدگی در آن بسیار بالاست.

- فن جوجه کشی : فن جوجه کشی به دلیل اینکه عمل تهویه و مکش و دمش هوا را در داخل دستگاه انجام میدهد ، درصد آلودگی بالایی دارد. بخصوص اگر تخم های نطفه دار پیش از قرار گرفتن در داخل دستگاه ضدعفونی نشوند، امکان گسترش الودگی در دوره های مختلف جوجه کشی توسط فن افزایش خواهد یافت. بنابراین بهتر است در هر دوره، پس از پایان جوجه کشی ، فن جوجه کشی ابتدا با فرچه های مخصوص تمیز شده و سپس با فرمالدهید یا جرمی ساید ضدعفونی شود.

- سنسور های جوجه کشی : جرم گرفتی در بخش های مختلف دستگاه جوجه کشی می تواند به دلیل استفاده از سیستم های رطوبت ساز یا استفاده از آب با املاح بالا در سیستم رطوبت ساز باشد . از این رو توجه ویژه ای به استفاده از آب مناسب در سیستم رطوبت سازی در جلوگیری از اسیب به بخش های مختلف دستگاه باید انجام گیرد. یکی از مورد که جرم گرفتی تاثیر بسیاری در عملکرد ان دارد سنسورهای دستگاه می باشد.

سنسور ها به صورت ازادانه داخل دستگاه قرار میگرند و بدین ترتیب جرم گرفتگی در انها تاثیر بسیاری در کاهش راندمان کلی دستگاه خواهد داشت . پس از هربار جوجه کشی ب صورت کامل سنسورها را مورد بررسی قرار داده و هرگونه جرم را از روی آن پاک کنید.
 
- شانه جوجه کشی : از دیگر قسمت هایی که پس از هربار جوجه کشی باید به صورت دقیقی ضدعفونی شود، شانه و سبد جوجه کشی می باشد. شانه جوجه کشی ارتباط مستقیمی با تخم نطفه دار دارند و الودگی در آنها به صورت مستقیم در کاهش راندمان تاثیر گذار است. همچنین سبد هچ با توجه به خروج جوجه در مرحله ی هچ و ریخته شدن مواد و مایعات در زمان خروج جوجه، منبعی بسیار مستعد برای ایجاد الودگی های مختلف می باشد که حتما باید پس از پایان دوره ی هچ با مواد شوینده به صورت کامل تمیزکاری صورت گرفته تا باعث ایجاد بیماری و آلودگی در طیور نشوند.

نتیجه گیری :

توجه به بهداشت در تمامی قسمت های سالن های نگهداری و پرورش طیور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . توجه به بهداشت دانخوری ها و ابخوری در جلوگیری از گسترش بیماری ها و... در تمامی طیور به صورتی مستقیم اثر گذار است. از سویی دیگر توجه به بهداشت بستر و ضدعفونی آن نیز از جمله مهمترین موارد در سالن های پرورش است. همچنین در این نوشتار به سالن های جوجه کشی و ضدعفونی در دستگاه های جوجه کشی اشاره کردیم که عدم توجه به اصول آن می تواند باعث کاهش بسیار شدید راندمان جوجه کشی و در نتیجه زیان بالا برای تولید کننده شود.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *