کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عکس هایی از لحظات طلایی تاریخ المپیک

5 مرداد 1400 ساعت 14:24

در این گزارش تعدادی از برترین عکس‌های تاریخ المپیک را مشاهده خواهید کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، گاهی ثبت لحظات تاریخی از قهرمانان ورزشی، در حد تماشای مسابقات آنها و چه بسا بیشتر می‌تواند هیجان انگیز باشد. عکاس در حین ثبت چنین لحظاتی آنقدر باید هوشیار باشد و حواس خود را به کار گیرد تا از ثبت به یادماندنی‌ترین لحظات که گاه در کثری از ثانیه اتفاق می افتد و برای همیشه در تاریخ ثبت خواهند شد، عقب نماند.

تمامی این تصاویر از سایت «اسکوآیر» برگزیده‌ و منتشر می شوند.

سه ثانیه‌ای که تاریخ را تغییر داد
المپیک ۱۹۷۲ در مونیخ؛ در حالی که ساعت ورزشگاه حاکی از این بود که تنها سه ثانیه از رقابتی باقی مانده است که اتحاد جماهیر شوروی با یک امتیاز جلوتر از امریکا بود. اما ناگهان امریکا با به دست آوردن دو ضربه خطا، توانست ۵۰ به ۴۸ از شوروی پیشی بگیرد. زنگ پایان بازی به صدا درآمد و امریکایی‌ها به طرز وحشیانه‌ای در حال جشن گرفتن پیروزی خود بودند تا اینکه به آنها گفته شد صدای زنگ به خاطر درخواست تایم اوت تیم شوروی بوده است. در نتیجه سه ثانیه باقی مانده به بازی برگردانده شد و شوروی‌ها با به دست آوردن امتیاز به بُرد رسیدند.
 


تصویر ثبت شده از دیدار امریکا و شوروی و سه ثانیه‌ای که تاریخ را تغییر داد

تحریم مراسم اهدای مدال در المپیک ۱۹۷۲
در همین بازی جنجالی امریکا و شوروی در المپیک ۱۹۷۲، پس از اینکه امریکایی ها حائز کسب رتبه دوم شناخته شدند، اعضای این تیم رأی فدراسیون جهانی بسکتبال را نپذیرفتند و بعد از یک رأی‌گیری داخلی، همگی تصمیم به تحریم مراسم اهدای مدال گرفتند. تیم امریکا در مراسم توزیع مدال حاضر نشد و شوروی و کوبا مدال‌های طلا و برنز را در غیاب امریکا بر گردن آویختند. کمیته ملی المپیک امریکا نیز پس از این ماجرا به کمیته بین‌المللی المپیک شکایت برد؛ اعتراضی که حمایت رناتو ریگتو داور برزیلی مسابقه فینال را نیز همراه خود داشت. طبق ادعای داور برزیلی نظر وی برگرداندن فقط یک ثانیه روی تابلو بود که با دخالت غیرقانونی دبیرکل فیبا مجبور به تغییر آن شد. این اعتراض نیز در نهایت توسط IOC رد شد.
 

المپیک ۱۹۷۲ و تحریم مراسم اهدای مدال توسط تیم امریکا

تصویر یکی از بزرگترین وزنه برداران تاریخ
واسیلی آلکسیف به لطف درخشش در المپیک ۱۹۷۶ مونترآل، یکی از تأثیرگذارترین ورزشکاران این رویداد ورزشی در دوران خود است. آلکسیف در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۶ مونترآل به مدال‌های طلا دست یافت.

این وزنه بردار روس در دوران قهرمانی‌اش ۸۰ بار رکورد جهانی را شکست. او اولین وزنه برداری بود که توانست با ثبت رکورد ۶۴۵ کیلوگرم از مرز ۶۰۰ کیلو بگذرد.
 

تصویری از واسیلی آلکسیف

واکنشی سیاسی در مسابقات المپیک
در بحبوحه جنگ سرد (دوره‌ای از کشمکش ژئوپلیتیکی بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش و ایالات متحده آمریکا و متحدانش بعد از جنگ جهانی دوم)، ولادیسلاو کوزاکیویچ، ورزشکار لهستانی در زمان دریافت مدال طلا، موقعیت را برای ابراز نارضایتی نسبت به کشور میزبان مغتنم شمرد و مقابل تماشاگران روس ژستی بی ادبانه گرفت. در آن زمان جنبش ضدشوروی در لهستان در حال رشد بود.
 

تصویری اعتراضی از ولادیسلاو کوزاکیویچ

شیرجه زنی که سرش با تخته برخورد کرد
گرگ لوگانیس، شیرجه زن امریکایی در مسابقات مقدماتی ناخواسته سر خود را به صفحه غواصی کوبید و دچار ضربه شد. سر این ورزشکار از ناحیه پشت به مقدار دو سانتی متر مجروح شد اما یک روز بعد با باند و بخیه به میدان بازگشت و مدال طلا را کسب کرد.
 

تصویر ورزشکاری که با باند و بخیه مدال گرفت

تیم رویایی بسکتبال امریکا
ایالات متحده امریکا با «تیم رویایی» که بیشتر با نام‌هایی چون مایکل جردن، چارلز بارکلی، مجیک جانسون، اسکاتی پیپن، لری برد، کارل مالون و پاتریک یوینگ شناخته می‌شد، در المپیک بارسلونا به زمین بسکتبال رفت.

المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا، اولین باری بود که بازیکنان حرفه ای و شاغل در NBA، می‌توانستند در قالب تیم ملی آمریکا، در آن حضور داشته باشند. قبل از آن، بسکتبال آمریکا برای مسابقات المپیک، تیم جوانان خود را می فرستاد و بهترین بازیکنان دانشگاه های آمریکا در این مسابقات شرکت می کردند. البته آمریکا از عمد این کار را نمی کرد و قوانین مسابقات به طوری بود که تنها اجازه ورود بازیکنان آماتور را می داد. در سال ۱۹۹۲ این قانون برداشته شد و امریکا تیم رویایی خود را به المپیک اعزام کرد.
 

تیم رویایی بسکتبال امریکا در المپیک بارسلونا

معجزه روی یخ
در سال ۱۹۸۰ و در زمانی که حضور ورزشکاران حرفه‌ای در المپیک ممنوع بود، تیم ملی هاکی روی یخ امریکا با تکیه بر بازیکنان آماتور و دانشگاهی در حالی موفق به شکست تیم اتحاد جماهیر شوروی و کسب مدال طلا شد که چند ماه قبل تیمی منتخب از ستارگان لیگ حرفه‌ای امریکای شمالی NHL مقابل همین تیم شوروی ۶-۰ شکست خورده بود.

رسانه‌های امریکا از این مسابقه که روز ۲۲ فوریه ۱۹۸۰ برگزار شد، به عنوان معجزه روی یخ یاد می‌کنند. کمیته بین‌المللی المپیک نیز این رویداد را بزرگ‌ترین شگفتی تاریخ المپیک قلمداد کرده است!
 

المپیک زمستانی ۱۹۸۰ لیک پلاسید/تیمی با عنوان «معجزه روی یخ» توانست تیم هاکی قدرتمند شوروی را با امتیاز ۴ بر سه ببرد و پس از صعود به مرحله نیمه نهایی با شکست فنلاند، مدال طلا را از آن خود کند.


کد مطلب: 771046

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/771046/عکس-هایی-لحظات-طلایی-تاریخ-المپیک

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com