چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

فرار روحانی از دو قلوی دلار ۲۵ هزار تومانی و تورم ۴۵ درصدی

دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 770867
هدف روحانی از شبیه‌سازی قانون لغو تحریم‌ها با یازده سپتامبر، فرافکنی ناکارآمدی‌ها در پوشش حمله به مجلس است.
روحانی از این دوقولو فرار می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، تخریب، تهدید، تروریسم و نابودی، مفاهیمی هستند برای تشریح اتفاقاتی که 20سال پیش آینده جهان و منطقه ما را دچار تغییر کرد.

حملات ۱۱سپتامبر که بیشتر در زبان انگلیسی ۹/۱۱ (نه، یازده) خوانده می‌شود، سلسله‌ای از حملات انتحاری در ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ ازسوی گروه تروریستی القاعده در خاک ایالات‌متحده آمریکا بود. حملاتی که پیامدهای آن ملت‌های بسیاری را به نابودی کشاند حالا حسن روحانی، رییس‌جمهور در روزهای پایانی دولت خود استفاده متفاوتی از این تعبیر می‌کند و سیاسی‌کاری را با بازی با مفاهیم بین‌المللی به نهایت خود می‌رساند.

لفاظی‌های هشت‌ساله برجامی درنهایت ابتر بودن‌شان هویدا شده و در شرایطی که چند روزی بیشتر به پایان عمر اعتماد و امید به کدخدا نمانده است، دست به دامان حواشی شدن و وارونه‌نمایی واقعیت شاید راهی باشد برای فرار از پاسخگویی؛ راهبردی که در روزهای اخیر با شدت و جدیت بیشتری ازسوی دولت و حامیانش در دستورکار قرار گرفته است.
 
روحانی و رفقایش که در روزهای اخیر حمله دوباره به مجلس را در دستورکار قرار داده‌اند از هیچ روایت وارونه‌ای غافل نمی‌شوند و تمام سعی‌شان را برای انحراف مردم از شکست‌های‌شان به کار بسته‌اند. آخرین اظهارات دراین‌باره را روز گذشته رییس‌جمهور در شصت‌ویکمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ایراد کرد که بسیار جای شگفتی و تعجب دارد.
 
دولت روحانی؛ 11/9  ایرانی
 روحانی باز هم با فرافکنی می‌گوید که اگر دو کار در اواخر سال۹۹ انجام شده بود، شرایط ما بهتر بود؛ یکی اینکه می‌گذاشتند در مذاکرات تحریم کارمان را انجام دهیم و دست و پای ما را نمی‌بستند و ما پایان ۹۹ توافق کرده بودیم. سند آن موجود است و توافق اجمالی بین ما و1+5 روشن است. به‌هرحال یک مصوبه‌ای مجلس گذراند و آن مصوبه دست و پای ما را بست. مجلس ۱۱آذر آن مصوبه را تصویب کرد و ۹/۱۱ ما شد!رییس‌جمهور با مشابه‌سازی مصوبه مجلس با 11سپتامبر بدون اینکه اشاره به دستاورد بیش از هفت‌ساله خود کند تمام تلاشش را برای انداختن توپ به زمین مجلس به کار برده است.

از دیگر سو در شرایطی با تکرار توافق در پایان99، آدرس غلط به مردم می‌دهد که هنوز هم خواسته‌ها و بسیاری از محورهای مورد گفت‌وگو با غرب و به‌ویژه آمریکا به سرانجام نرسیده است و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دروغ‌پردازی برای متهم کردن مجلس آن هم به‌واسطه یک مصوبه در ماه‌های پایانی دولت، حربه‌ای نخ‌نما شده است و دیگر حنای دولت پیش مردم رنگی ندارد. دستان خالی دولت مختص این چندماه نیست و در تمام این هشت سال در بر همین پاشنه می‌چرخیده است و مذاکرات بیهوده و دلخوش کردن به دشمنان و کدخدا خود «9/11» ایرانیان بوده که اقتصاد، سیاست، فرهنگ و بسیاری از شئون دیگر زندگی‌شان را تحت‌تاثیر قرار داده است.

 فرار از پاسخگویی
 رییس‌جمهور در 23تیرماه نیز در جلسه هیات دولت دراین‌باره گفت که « اگر اصل۶۰ قانون اساسی مورداحترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد و اگر ۱۱آذر را نداشتیم در اسفندماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم، به‌هرحال آنقدری که مقدور بوده دولت و وزارت خارجه و بخش‌های دیگر تلاش کرده‌اند و امروز یک سفره آماده است که باید در باز شود و مردم بیایند کنار این سفره بنشینند.»این مواضع نشان‌دهنده عزم جدی روحانی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی در جهت منافع جناحی خود است و بازی با ملت در روزهای پایانی دولت، راهبردی جدی و مهم است که نباید از آن غافل شد. دولتمردان به‌جای ارائه گزارش از اقدامات انجام‌شده در روزهای پایانی و تاثیرات آن، به بازی سیاسی و سیاسی‌کاری روی آورده‌اند و با طرح مسائل حاشیه‌ای و غیرواقعی، طلبکار شده و مدعی هستند.روحانی در ادامه بیان کرد: حالا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند. فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشند ولی برای اینکه 6ماه فرصت ازدست‌رفته بسیار متاسفیم و امیدواریم بتوانیم تا لحظه آخری که سر کار هستیم به وعده‌های خود عمل کنیم. ما در زمینه تحریم اقداماتی که لازم بوده را انجام داده‌ایم و در گزارش اخیر وزیر خارجه هم آمده و مردم می‌توانند بخوانند و کامل ببینند که صحنه چگونه بوده و در کجا هستیم.حالا رییس‌جمهور و رفقایش در پایان کار به‌جای گزارش متقن به مردم و تحلیل چرایی ایستادن چرخ‌های کشور به امید برجام، به گزافه‌گویی و انداختن تقصیر به گردن نهادهای دیگر روی آورده است تا راه را گم کرده و مردم را به بیراهه بکشاند؛ آن هم بدون اینکه اشاره‌ای به بدعهدی و عدم همکاری آمریکایی‌ها در خلال مذاکرات داشته باشد. علاوه‌بر رییس‌جمهور، دیگر مقامات دولتی نیز صحنه‌گردان این بازی سیاسی شده‌اند.

صحنه‌گردانی روحانی و ربیعی
علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در آخرین نشست خود با اصحاب رسانه به این موضوع پرداخت و گفت : «متاسفانه و ازآنجایی‌که متن مصوبه مجلس در آذر گذشته علاوه بر مداخله‌ غیرمرسوم‌ در امور اجرایی، فراتر از توافق برجام به نگارش درآمده است، نه‌تنها در این مدت بر پیچیدگی مذاکرات افزود، بلکه اساسا نمی‌توان نتایج گفت‌وگوها در چارچوب برجام را با مفاد این قانون فراتر از برجام تطبیق داد. به همین دلیل بود که دولت از همان روز اول مکررا مخالفت خود را با این روند نامعمول مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و بر غیرمفید بودن این قانون درحالی‌که مذاکرات احیای برجام به‌طور طبیعی پیچیدگی‌های حقوقی و فنی بغرنجی دارد، تاکید کرده است.» وی ادامه داد: «امروز به‌وضوح شاهدیم که زیرپا گذاشتن رویه‌های معمول تصمیم‌گیری و ورود موازی و غیرکارشناسی مجلس به موضوعی که پیش از این ساختار و سازمان روشن و سنجیده‌ای در چارچوب تصمیم‌گیری داشته، نه‌تنها کمکی به تسریع مذاکرات و حصول نتیجه بهتر نکرده، بلکه ابهام‌های تازه‌ای را در مسیر بررسی نتایج مذاکرات ایجاد کرده که از نظر دولت نتایج سازنده‌ای به‌دنبال ندارد.» مواضع ربیعی نیز در ادامه فرافکنی‌های رییسش، حکایت از یک عملیات گسترده رسانه‌ای دارد که هدفش به حاشیه بردن مشکلات مردم و دعوای ساختگی با دیگر نهادهاست، تا امید واهی به غربی‌ها را توجیه کنند. آن‌ها که حالا از آمریکایی‌ها و دوستی دوباره با کدخدا ناامید شده‌اند به‌دنبال مرجع دیگری می‌گردند تا ناکامی‌های‌شان را به گردن آن‌ بیندازند.
 
کاسبی تکراری «اصلاح‌طلبان» از برجام
جالب‌تر اینکه روزنامه شرق روز گذشته در ادامه راهبرد نخ‌نماشده خود دوباره به بازی با پیکر برجام پرداخت و با تیتر «فروپاشی برجام نزدیک است؟» و همراه با تصویرسازی رییس‌جمهور منتخب و بایدن تلاش کرد دوگانه ساخته‌وپرداخته سال‌های گذشته را پیگیری کند. این جریده با آسمان و ریسمان بافتن تقابل بین ایران و آمریکا را بررسی و نقش تحریم‌ها را دوباره دستاویز منافع خود قرار می‌دهد.این روزنامه با اشاره به انتشار خبری ازسوی رویترز درباره مسدود‌کردن راه فروش نفت ایران به چین می‌نویسد: ذات انتشار چنین خبری ازسوی یکی از مقامات ایالات‌متحده نیز به‌خودی‌خود کنشی معنادار از سوی واشنگتن است. این خبر از جنس اخبار جنجالی نیست یا خبری نیست که به کار چالش‌های درونی و جنگ‌های سیاسی واشنگتن بیاید. از‌این‌رو بعید به نظر می‌رسد که درز آن به رسانه‌ها برخلاف خواست و ترجیح کاخ سفید بوده است. انتشار آن در رسانه‌ها احتمالا با هدف ارسال پیام به دولت آینده ایران نیز انجام شده است. با توجه به مواردی که برشمرده شد، واشنگتن دریافته است که باید احتمال فروپاشی توافق با تصمیم ایران یا دوربرگردان دولت رئیسی و بازگشت به عقب در روند مذاکرات را جدی بگیرد. چنین خبری در چنین فضایی احتمالا بناست به تیم رئیسی نشان بدهد در فضای بدون مذاکره و بدون برجام، آمریکا چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت: ادامه و تشدید تحریم‌ها و شاید این‌بار، تعامل بهتر با دیگر کشورها برای اجرایی‌کردن‌شان.دلخوش بودن به آمریکا و برجام راهبرد رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت و پیگیری آن دستورکار روزهای آینده آن‌هاست. آن هم برجام که علی‌رغم گذشت سال‌های زیادی از عمر آن نه‌تنها فایده‌ای برای مردم ایران نداشته، بلکه خسارت‌های بسیاری را برای آن‌ها به وجود آورده است.
 
شفاف‌سازی علیه خلاف‌گویی
بازی جدید دولت آن هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی امان مردم را بریده است و وضعیت دهشتناکی را در کشور ،شاهد هستیم از یکسو و مشکلات خوزستان و قدرت‌نمایی کرونا از دیگر سو، راهبرد غیرانسانی است و بهتر بود در این روزهای پایانی حداقل به‌جای پرداختن به حواشی پاره‌ای از مشکلات مردم خوزستان و بیماران کرونایی، حل‌وفصل می‌شد تا مردم بیش از این با مشکلات مواجه نشوند.در پاسخ به این خلاف‌گویی‌ها و مقایسه‌های بی‌مایه، پاسخ‌هایی را نیز شاهد بودیم. سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس اما با تاکید بر اینکه مذاکرات وین نشان می‌دهد اگر قانون مجلس نبود تیم مذاکره‌کننده قادر به چانه زدن نبود، تصریح می‌کند که شورای عالی امنیت ملی جمع‌بندی هیات تطبیق را منتشر کند تا همه ملت ایران در جریان این مساله قرار بگیرند که مذاکرات وین هیچ گشایش اقتصادی برای کشور ایجاد نمی‌کرد.این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ربیعی و روحانی در حال ارائه روایت‌های کاملا غیرواقعی از نتیجه مذاکرات هستند، می‌گوید: بررسی‌های هیات تطبیق نشان داد مذاکرات وین اساسا قادر به لغو موثر تحریم‌ها به‌گونه‌ای که منجر به انتفاع اقتصادی برای کشور شود، نبوده و دولت در لغو تحریم‌ها شکست خورده است.موسوی درعین‌حال تاکید دارد که از زمانی که قانون مجلس تصویب و اجرا شد فضای مذاکرات کاملا متحول شد و غربی‌ها نه‌تنها نتوانستند تهدیدهای خود را عملی کنند، بلکه ایران در موقعیتی قرار گرفت که می‌توانست امتیازهای جدی از غرب بگیرد اما دولت به‌خاطر عجله‌ای که  در احیای برجام داشت در استفاده از این فرصت، کوتاهی غیرقابل‌بخششی کرد.
 
یادآوری مواضع متناقض دولت
وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به رییس‌جمهور یادآوری می‌کند که آقایان عراقچی و صالحی مکررا در جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس و کمیته تطبیق در شورای عالی امنیت ملی، بر نافع و موثر بودن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تاکید داشته‌اند و کمترین تحلیلگری پیدا می‌شود که این واقعیت را نداند.به گفته وی، یکی از پایه‌های قدرت تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات وین، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده و همین نیز باعث تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام شده است؛ در واقع، مجلس با مصوبه آذرماه سال گذشته به جاده یکطرفه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در برجام پایان داد، هم توان هسته‌ای را افزایش داد و هم اراده سیاسی جمهوری اسلامی را برای پایان دادن به رفتار یکجانبه طرف مقابل عملی کرد. از آنچه رفت به‌خوبی بی‌حاصل بودن ادعاهای دولت به اثبات می‌رسد اما مردم هنوز در انتظار پاسخ‌های اصولی دولت در پایان هشت‌سال مسوولیت هستند و رییس‌جمهور با انداختن تقصیر به گردن مجلس یازدهم نمی‌تواند آدرس غلط بدهد و خود را از برجام بی‌حاصل و سیاست‌های اشتباه که هزینه‌های بسیاری را برای مردم در پی داشت، تبرئه کند.انتقادهای عبدالناصر همتی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری به شخص رییس‌جمهور و دولت متبوعش نشان داد که عملکرد روحانی جایی برای دفاع ندارد و در پایان هشت‌سال حکومت با دستانی خالی و انبوهی از مشکلات در کشور، پاستور را ترک خواهد کرد. روحانی و دولتش خود 11سپتامبر کور بودند و بازی با مفاهیم و سیاسی‌کاری دردی از مردم حل نخواهد کرد و آن‌ها را ناامیدتر می‌کند.دولت روحانی «9/11» بود که نه‌تنها اقتصاد کشور بلکه سیاست خارجی و داخلی، فرهنگ و غیره را تحت تاثیر قرار داد و خسارت هشت‌ساله را بر ‌جای گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *