پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۲

لیلاز: کسی زورش به خاتمی نمی‌رسد

يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 770823
سعید لیلاز می‌گوید جبهه اصلاحات حزب نیست که همه در آن یک نظر مشترک بدهند؛ عمر این تشکیلات تمام شده است.
لیلاز: کسی زورش به خاتمی نمی‌رسد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، ترکش های شکست اصلاح طلبان در انتخابات به حزب کارگزاران برخورد کرده است. این روزها برخی از اعضای جبهه اصلاحات به جای آسیب شناسی دلایل رویگردی از خود، به دنبال مقصران و عمالین «شرکت در انتخابات» می گردند.

اصلاح طلبان از مدت ها قبل می دانستند که آوار بی تدبیری های دولت روحانی به روی آن ها فرو خواهد ریخت، از این رو سعی می کردند با جای خالی دادن و گرفتن ژست هایی چون   «عدم شرکت در انتخابات»  یا «تحریم خاموش»  خودشان را از مهلکه یک شکست سخت دور کنند.

جبهه اصلاحات برای فرار از مسئولیت پذیری و سفید سازی خود، یک نقشه جالب توجه را نیز طراحی کرده بود:آن ها با معرفی چند نامزد رادیکال و ساختار شکن به صحنه آمدند؛ اصلاح طلبان به خوبی می دانستند که براندازانی چون تاج زاده با هیچ منطقی از فیلتر شورای نگهبان نخواهند گذشت؛ نگاهی به لیست نامزدهای ۹ نفره جبهه اصلاحات نشان می دهد که ملغمه ای از افراد تندرو یا برخی به عنوان عاملین وضع موجود در وزارت کشور ثبت نام کرده بودند.

معرفی این دسته افراد از سوی جبهه اصلاحات و رد صلاحیت قابل پیش بینی می توانست طراحی سیاسی خوبی در مواجه با نظام باشد. سناریو  ناامیدی از صندوق رای به بهانه نداشتن «نامزد مطلوب حزبی» می‌توانستند اصلاح‌طلبان را از هشت سال هم دستی با مدیران لیبرال و اشراف گرای روحانی تبرئه کند.

اما نقشه اصلاح طلبان در شب آخر انتخابات بهم خورد، حزب کارگزاران تصمیم گرفت در انتخابات شرکت کرده و از عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روحانی حمایت کند.
همتی سابقه عضویت در کارگزاران را داشت و طبیعی بود این حزب از نامزد خودش حمایت کند، حتی حسین مرعشی سخنگو حزب کارگزاران اعلام کرد که همتی نامزد پنهانی جبهه اصلاحات برای عبور از شورای نگهبان بوده و همه باید از او حمایت کنند.
اختلافات در جبهه اصلاحات بالا گرفته تحریم های  افراطی و موافقان شرکت در انتخابات در برابر یگدیگر صف آرایی کرده و در نهایت لیدر اصلاحات بر شرکت در انتخابات و حمایت تلویحی از همتی و نیز لیست اصلاح طلبان در شوراهای شهر با عنوان «لیست جمهور» مهر تائید زد.

پس از شکست در انتخابات و رای قابل تفسیر دو میلیونی همتی؛ حالا برخی از اصلاح طلبان انگشت اتهام را به سوی کارگزارانی ها گرفته اند. برخی از اعضای جبهه اصلاحات می گویند؛ حزب کارگزاران خاتمی را مجبور کرده تا از مدیر روحانی در انتخابات حمایت کند! علی صوفی در این باره گفته است که کارگزاران نفوذی در جبهه اصلاحات است و می خواهد بازی ما را بر هم بزند.

سعید لیلاز از اعضای سابق حزب کارگزاران در این باره به «مشرق» می گوید:مگر کسی می تواند خاتمی را مجبور کند در انتخابات شرکت کند؟ لیلاز ادامه می دهد: حزب کارگزاران هیچ راهی به جز شرکت در انتخابات را نمی شناسد و نمی‌تواند مانند برخی از اعضای جبهه اصلاحات برانداز شود.

به نظر می رسد درگیری اصلاح طلبان با یکدیگر به این زودی‌ها تمام نمی‌شود و نهاد اجماع‌ساز به عنوان فرزند تازه متولد شده به زودی تاوان این اختلافات را خواهد داد. اصلاح‌طلبان پس از انحلال شورای سیاست گذاری و حذف عارف بار دیگر در آستانه یک پوست اندازی جدید قرار دارد، به نظر می رسد پس از شعسا این بار ناسا در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

در ادامه بخش های مهم گفتگوی سعید لیلاز با «مشرق» را می خوانید:
سعید لیلاز در واکنش به این موضوع که برخی از درون جبهه اصلاخات خاتمی را مجبور به شرکت در انتخابات کرده‌اند گفت:کسی نمی تواند خاتمی را مجبور به حضور در انتخابات کند، من او را از نزدیک می شناسم، خاتمی را اگر قطعه قطعه بکنید دست از شرکت در انتخابات بر نخواهد داشت.

لیلاز ادامه داد: در جبهه اصلاحات کسی زورش نمی رسد خاتمی را وادار به کاری بکند، نشانه آن که در انتخابات مجلس نهم، وقتی همه اصلاح طلبان می گفتند ما در انتخابات شرکت نمی کنیم، خاتمی در دماوند رای داد و توجهی به نظر بقیه نکرد.

لیلاز در ادامه به مسئله اختلاف در میان اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات گفت:جبهه اصلاحات تا همین امروز هم زیادی عمر کرده است، بنا نبود این تشکیلات تا قیامت باقی بماند، جبهه اصلاحات حزب نیست که همه یک نظر مشخص بدهند و با فردی تصمیمی بگیرد و دیگران از آن تبعیت کنند.

عضو سابق حزب کارگزاران در رابطه به اتهام نفوذ می گوید:کارگزاران پایگاه طبقاتی دارد، این پایگاه به این حزب اجازه نمی دهد که رادیکال عمل کند، البته من ۵ سال است  به حزب نمی روم اما مواضعم با کارگزاران در این انتخابات یکسان بود.

لیلاز در واکنش به ساختار شکنی و تمایلات براندازانه برخی اصلاح‌طلبان گفت: مسائل ایران را نمی توان با قهر و غلبه حل کرد، البته این به معنای آن نیست منتقد نباشیم، اما اجازه نمی دهیم کسی از درون جبهه اصلاحات بخواهد نظام را سرنگون کند، ما هیچ گزینه ای جز جمهوری اسلامی را نمی شناسیم.

ما هر کدام نمایندگان طبقاتی از جامعه ایران هستیم؛ اصلاح طلبان رادیکال بازتاب دهنده طبقه خودشان هستند، این جریان را نباید حذف کرد، بلکه باید مسائل طبقه آن ها راحل کرد. اگر مسئله این طبقه نزدیک به اصلاح طلبان رادیکال  که گاها در انتخابات به این دسته رای می دهند را جل کنیم؛ این ها یا حذف می شوند یا مجبورند خودشان را در چهارچوب های داخل حاکمیت تعریف کنند.

لیلاز در واکنش به مسئله پیش آمده در خوزستان و رویکرد اصلاح طلبان به آن گفت: من شب ها خوابم نمی برد؛ خوزستان مهمترین استان ماست اما باید در نظر گرفت که درآمدهای ارزی ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ طبق آمارها حدود ۴۵ میلیارد دلار کاهش یافته است؛ این بدان معناست که در هر ماه ۴ میلیارد دلار کاهش درآمد داشته ایم، ما می‌توانستیم با آن درآمد کارهای مهمی را انجام دهیم؛ که حالا نمی‌توانیم.

قائم مقام ایران خودرو دیزل افزود: دو ماه و نیم پیش نامه ای به وزیر کشور نوشته ام که ما در ایران خودرو  آماده ایم به شما کامیون آبرسان بدهیم؛ ما می‌دانستیم چه اتفاقی در حال افتادن است، مقدار تولید برق آبی ایران در هر لجظه ۱۰ هزار مگاوات کاهش یافته است، این عدد عجیبی است، مهم‌ترین استان ایران خوزستان است، پس باید به آن توجه ویژه شود؛ و ما تا آخر تابستان هیچ راه حلی در آنجا نداریم. ما سهیمه عادی در تولید آبرسان را قطع کرده و به خوزستان داده‌ایم. خوزستان نیاز به کار بنیادین دارد، و از سویی کار زیربنایی هم نیاز به پول دارد و این کسری بودجه تورم زا است، حل این تناقض برای دولت ها زیر بار تحریم دشوار است.

لیلاز در پایان گفت: آقای رئیسی به محض تحویل گرفتن کشور با مشکلات اساسی روبرو خواهد شد و باید تناقض کسری بودجه و تورم را حل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Russian Federation
لیلاز باز هم که سروکله اش پیدا شد!!!!!!!!!!!!
...
Iran, Islamic Republic of
....