جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

افشای هزینه نجومی انگلیس برای براندازی در سوریه/ بیش از ۳۵۰ میلیون پوند

پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 770487
یک پایگاه خبری فاش کرده دولت انگلیس طی سال‌های گذشته دست‌کم ۳۵۰ میلیون پوند برای براندازی دولت سوریه هزینه کرده است.
هزینه نجومی انگلیس برای براندازی در سوریه
به گزارش جهان نيوز، یک پایگاه انگلیسی فاش کرده دولت این کشور طی سال‌های گذشته دست‌کم ۳۵۰ میلیون پوند برای براندازی دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه هزینه کرده است. این تنها بخشی از هزینه‌های صرف‌شده از سوی این کشور برای مستقر کردن دولتی غرب‌گرا در سوریه بوده است.

پایگاه خبری-تحلیلی «کلاسیفاید» «Declassified UK» که در سال ۲۰۱۹ توسط «مت کینارد»، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی و «مارک کوتیس»، تاریخدان و نویسنده انگلیسی راه‌اندازی شده این خبر را سه‌شنبه منتشر کرده است.

این پایگاه خبری نوشته دولت انگلیس در قالب چند پروژه از گروهی از شبه‌نظامیان مسلح در سوریه که بریتانیا آنها را گروه‌های مسلح «میانه‌رو» می‌خواند و مشغول نبرد با دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه بوده‌اند حمایت کرده است.

مطابق این گزارش، هزینه این پروژه‌ها از صندوقی به نام «صندوق وایت‌هال برای ثبات، امنیت و [جلوگیری از] درگیری» (CSSF) تأمین شده است. 

صندوق مذکور اشاره‌ای به جزئیات هزینه‌کرد برای برنامه‌هایش نمی‌کند اما پایگاه «کلاسیفید» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد دولت انگلیس طی پنج سال گذشته ۱۳ پروژه را برای حمایت از معارضان سوریه تأمین مالی کرده است.

دولت انگلیس اعلام نکرده به کدام گروه‌ها در سوریه کمک کرده، اما پایگاه «کلاسیفاید» می‌نویسد بخش زیادی از گروه‌های در حال مبارزه با بشار اسد را گروه‌های افراطی و تندرو تشکیل می‌دهند، ضمن آنکه معارضان سوری از همان آغاز ناآرامی‌ها اقدام به رد و بدل کردن پرسنل و تجهیزات نظامی میان یکدیگر کرده‌اند.

به نوشته کلاسیفاید اسناد نشان می‌دهند کمک‌های انگلیس طی سال‌های گذشته روانه مناطقی شده‌اند که گروه‌های تروریستی و افراطی در آنها حضور داشته‌اند.

مطابق این گزارش، تأمین هزینه گروه‌های معارض سوریه از سوی انگلیس از همان اوایل سال ۲۰۱۱ و همزمان با شکل‌گیری ناآرامی‌ها در سوریه آغاز شده‌اند.

پایگاه کلاسیفاید نوشته پروژه‌های دولت انگلیس با برنامه مخفیانه‌ای که لندن همراه با آمریکا کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه برای براندازی دولت بشار اسد در پیش گرفته نیز همزمانی داشته است. 

دولت انگلیس از همان زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در مارس ۲۰۱۱ به دنبال روی کار آوردن یک دولت غرب‌گرا در این کشور بوده است.

پایگاه کلاسیفاید نوشته رقم ۳۵۰ میلیون پوند، برآوردی دست پایین از هزینه‌های لندن برای تغییر دولت سوریه است، زیرا در این برآورد، برخی از هزینه‌های دولت انگلیس مانند هزینه عملیات‌های اطلاعاتی گنجانده نشده است. 

مطابق این گزارش، گزارشی که دولت انگلیس درباره هزینه‌هایش به پارلمان تحویل می‌دهد معمولاً حاوی پاره‌ای اطلاعات متناقض است و در این میان، اطلاعات مربوط به  CSSF بسیار مبهمند. به عنوان مثال، اسامی برخی از پیمانکاران مجری پروژه‌ها در اسناد مربوط به این سازمان لاک گرفته می‌شوند.

یک کمیته پارلمانی انگلیس CSSF را نوعی صندوق با بودجه‌های اضافی برای تأمین مالی پروژه‌هایی توصیف کرده که برای پیشبرد امنیت ملی انگلیس لازم هستند.

«معارضان میانه‌رو»

دولت انگلیس آوریل ۲۰۱۸ به پارلمان این کشور گفته که CSSF از پروژه‌هایی که معارضان مسلح سوریه در آنها مشارکت داشته‌اند حمایت مالی کرده است.

یکی از این پروژه‌ها که توسط وزارت خارجه انگلیس مدیریت می‌شده «Syria security strand» نام داشته و بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ هزینه‌ای معادل ۲۸.۲ میلیون دلار برای آن صرف شده است.

هدف این پروژه «تأمین کمک‌ها و تجهیزات فنی» برای «معارضان مسلح میانه‌رو» بوده، جهت کمک به آنها «برای حفظ اراضی و جلوگیری از تصرف آن توسط افراطی‌ها و رژیم» بوده است.

برخی از اسناد نشان می‌دهند که گروه‌های تروریستی ممکن است از کمک‌های انگلیس بهره‌مند شده باشند. پروژه دیگری که ۲۷.۵ میلیون پوند به آن اختصاص داده شده به دلیل احتمال حضور قابل توجه گروه‌های مسلح در رده پروژه‌های «پرخطر» قرار گرفته است. این پروژه بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در جریان بوده است.

پایگاه «کلاسیفاید» نوشته دولت انگلیس به این موضوع آگاه بوده که پروژه‌هایش جنجالی خواهند بود و برای بعضی از آنها از برچسب «حساس از نظر سیاسی» استفاده کرده است.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
...
Iran, Islamic Republic of
چند دولت به شدت غربگرا در ایران داشتیم که کمر مردم و اقتصاد و امنیت ایران را شکستند....!