سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۲۴
عملکرد سران اصلاحات و اعتدال درباره حوادث خوزستان

از گلایه مردم از عدم حضور روحانی و وزرا در خوزستان تا عذرخواهی سیاسی خاتمی/ مسبب بزرگ وضع موجود بازهم بیاینه سیاسی داد

چهارشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 770428
نخبگان، علما و فعالان سیاسی خوزستان معتقدند که برای حل مشکل خوزستان باید هیئتی از وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با ریاست معاون اول رئیس جمهور به خوزستان می‌آمدند تا بتوانند بحران موجود را در کمترین مدت زمان به پایان برسانند.
از گلایه مردم از عدم حضور روحانی و وزرا در خوزستان تا عذرخواهی سیاسی خاتمی/ مسبب بزرگ وضع موجود بازهم بیاینه سیاسی داد
گروه سیاسی جهان نيوز: خاتمی یکی از مسببان وضعیت موجود کشور و استان های همانند خوزستان با صدور بیانیه ای ضمن یک عذرخواهی دیرهنگام، تلاش کرده از وضعیت بوجود آمده بهره برداری های سیاسی خود را هم داشته باشند.

به گزارش جهان نيوز، این در حالیست که تنش آبی در خوزستان سبب ایجاد برخی نارسایی‌ها شد و جمعی از مسوولان و علمای استان خواهان حضور روحانی و وزرای دولت دوازدهم در خوزستان شدند.

معا‌ون اول رئیس جمهور پنج روز پیش خبر از حضور هیئتی از دولت در خوزستان داد، هیئتی که‌ قرار بود از سوی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور موظف به حضور در بحران و مدیریت میدانی قضایا شود.

معاون وزیر نیرو، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان مدیریت بحران در نهایت به استان خوزستان سفر کردند.

سفری که با انتقاد یکی از نمایندگان خوزستان در مجلس مواجه شد، نماینده اهواز در مجلس می‌گوید: این افراد قدرت کافی برای تصمیم گیری و اختصاص بودجه را ندارند و عملا سفر آنها بی نتیجه خواهد بود.

مردم انتظار حضور رئیس جمهور یا حداقل معاون اول او را داشتند و معتقدند اگر این گره‌ها با حضور معاونان وزارت‌خانه‌ها باز می‌شد، پیش از این باز شده بودند.

نخبگان، علما و فعالان سیاسی خوزستان معتقدند که برای حل مشکل خوزستان باید هیئتی از وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با ریاست معاون اول رئیس جمهور به خوزستان می‌آمدند تا بتوانند بحران موجود را در کمترین مدت زمان به پایان برسانند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رفتار اخیر دولتی‌ها صدای نمایندگان مجلس را هم در آورد چرا که معتقدند دولت در روزهای پایانی خود به سر می‌برد و کار را رها کرده است.

با این وجود رئیس دولت اصلاحات که از حامیان اصلی دولت روحانی محسوب می شود، در پی اعتراضات مردم خوزستان در پیامی تاکید کرد: هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند!

در متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی آمده است؛

بسم الله الرحمن الرحیم‌

خوزستان قلب اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مدنیت ایران سرفراز و دارای نقش بزرگ در دفاع از تمامیت ارضی میهن و ایستادگی شگفت‌انگیز در برابر تجاوزگران در دوران جنگ تحمیلی و تحمل هزینه سنگین در آن جنگ، امروز با مشکلات بزرگی در زمینه زیست محیطی و دسترسی به امکانات اولیه زندگی روبرو است و در حالی‌که بزرگترین رودخانه‌های پربرکت از درون این استان می‌گذرد تأسف آور و نیز شرم‌آور است که مردم استان (بخصوص بخش‌های محروم‌تر این استان) هنوز برای دسترسی به آب آشامیدنی با مشکل مواجه‌اند.

بر این بیفزاییم وضع اسف‌بار زیست محیطی، بخصوص در سال‌های گذشته که از جمله سبب شد ریزگردها نفس مردم شریف را بگیرد و اینک مشکل حاد آب و برق در این تابستان سوزان و خشکسالی آزاردهنده و این مسأله‌ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. بی‌تردید همه دولت‌ها در گذشته و حال و همه مسؤولان در همه رده‌ها باید مسؤولیت خود را بپذیرند و با عذرخواهی از مردم بکوشند تا هر چه زودتر این مشکلات حل شود. من نیز به نوبه خود از صمیم قلب از مردم شریف و بزرگوار استان عذرخواهی می کنم. گرچه تا آنجا که می‌دانم تصمیم‌های خوبی در گذشته‌ برای حل کوتاه مدت و میان مدت مسائل حاد خوزستان گرفته شده بود و اقدام‌هایی نیز آغاز شده که متأسفانه آنگونه که شاید و باید بعدها مورد توجه و پی‌گیری قرار نگرفت و اگر عمل می‌شد شاید امروز با این مشکلات روبرو نبودیم.

مردم به حق ناراضی هستند و نسبت به آنچه بر آنان می‌گذرد اعتراض دارند و انتقاد و اعتراض مسالمت آمیز حق مسلم شهروندان و مردم است. من از جان‌باختن بعضی عزیزان و آسیب دیدن بعض دیگر بسیار متأسفم. امیدوارم اولا دولت و مسؤولان ذی‌ربط از مردم دلجویی کنند. ثانیا با عامل یا عاملانِ برخورد با مردم، بخصوص تدبیرکنندگان و آمران‌ِ برخورد خشونت‌آمیز با مردم با صراحت و شجاعت و بی‌اغماض برخورد شود. ثالثا با برنامه‌ریزی سنجیده و اولویت دادن به مسائل استان در جهت حل مشکلات فوری و اساسی به‌صورت فوق‌العاده اقدام به عمل آید. و از مردم شریف نیز می‌خواهم در حفظ هوشیاری خود بکوشند. امروز نیاز به وحدت و همدلی و صبوری و همکاری داریم. و مطمئن هستم که بیداری و هوشیاری مردم که مسالمت جویانه خواستار حق مسلم خود هستند سبب خواهد شد که هیچ جریان بدخواهی امکان سوء استفاده از اعتراض مردم و سوق دادن آن به آشوب پیدا نکند، همچنانکه هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند.

بانی وضع موجود وکیل مدافع داعش شد
در همین حال سایت مشرق نیز درباره بیانیه سیاسی خاتمی نوشته اشت: این بیانیه بیش از آن که با لحنی دل جویانه نگارش شده باشد؛ سعی در تهییج احساسات عمومی دارد. در این اطلاعیه حتی یک خط از مردم خوزستان بابت اشتباهات و کم کاری های صورت گرفته در ۳۲ سال گذشته در دولت های (موسوی؛ هاشمی؛ خاتمی و روحانی) عذرخواهی نشده است، بلکه  تنها با دادن اطلاعات کذب نسبت به نیروهای جان بر کف انتظامی و امنیتی عقده گشایی شده است.

  خاتمی پس از پیروزی در انتخابات سال ۷۶ در حالی سفرش را به خاطر دیسک کمر به خوزستان لغو کرده بود به مردم این استان وعده داد تا مساله آب را حل می کند؛خاتمی در پیامی گفته بود:

  برای من دردآور است که خوزستان در کنار پرآب ترین رودخانه های کشور و در کنار خلیج فارس هنوز از بی آبی و آب ناسالم رنج میبرد. من در اینجا به شما مردم عزیز قول میدهم که به یاری خداوند در طی یک سال آینده، آب آشامیدنی از گتوند به اهواز منتقل خواهد شد.

 بعد از آن وعده پوچ؛ مساله خوزستان در دولت اصلاحات فراموش شد؛در آن روزها اصلاح طلبان به جای پرداختن به وضعیت معیشتی مردم مشغول دعواهای سیاسی و اقدامات ساختار شکنانه چون جمع آوری امضاء برای رفراندوم قانون اساسی  شدند.جالب آنکه خاتمی دوباره در آستانه انتخابات سال ۱۳۸۰ ه یاد مردم خوزستان افتاده و در سفر به این استان بار دیگر وعده های قبلی را تکرار کرد.

 خاتمی در جمع مردم اواز گفت:به شما قول می دهم به لطف خداوند در طی سال آینده، مساله فاضلاب شهر اهواز، دست کم در مناطق بحرانی حل خواهد شد،دو مساله مهم در آبادان و خرمشهر و به خصوص خرمشهر هست. یکی مساله بی کاری و دیگری کمبود آب آشامیدنی که اصلی ترین نیاز این استان است!

خاتمی پس از پیروزی در آن انتخابات بار دیگر خلف وعده کرده و  پاسخ به مطالبات مردم را فراموش کرد.اصلاح طلبان پس از پیروزی مجدد به جای تلاش برای عمران کشور در مجلس تحصن کرده و نظام را به جنگ علنی فراخواندند.مدتی بعد در انتخابات سال ۸۴ مردم پاسخ این بی محلی و کم کاری ها را به اصلاح طلبان دادند.

به نظر می رسد لیدر اصلاحات به بهانه خوزستان بار دیگر به دنبال فرصت است که از آب گل‌آلود شده ماهی بگیرد. جریان رادیکال برانداز در جبهه اصلاحات مدت‌های مدیدی است که با بی‌تفاوتی از سوی مردم روبرو شده است. این گروه افراطی در انتخابات اخیر از سوی مردم کارت قرمز گرفته و از صحنه حذف‌شده‌اند.

وضعیت بحرانی اصلاح‌طلبان و بی رغبتی جامعه از آن ها به‌گونه‌ای است که یکی از ژنرال های جنگ خیابانی این گروه اعتراف کرده است که مردم از دست ما به ستوه آمده‌اند.

محسن آرمین اخیرا گفته است که گفتمان اصلاح‌طلبی دیگر راه گشای مردم نیست و در رفع موانع و مشکلات مردم قدمی برنداشته است

رئیس دولت اصلاحات در سال ۸۸ از صحنه‌گردانان اصلی فتنه بود و انتخاباتی را که با مشارکت ۸۵ درصدی برگزار شد، به صحنه آشوب و درگیری بدل کرد. مدتی بعد از آن اردوکشی خیابانی برخی اصلاح‌طلبان با دادن گرا به آمریکایی‌ها زمینه تحریم کشور فراهم کردند.

 با دستور اجرایی ۱۳۵۵۳ تعدادی از ایرانیان را در لیست تحریم قرار گرفتند. در گام‌های بعدی بانک مرکزی ایران و خرید نفت خام از ایران طی «قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲ (NDAA,۲۰۱۲)» تحریم شد و در قانون آزادی و مقابله با ایران (IFCA, ۲۰۱۳) شرایط سخت‌تری بر همکاری با نظام بانکی ایران، افراد و نهادهای تحریم شده ایرانی ایجاد شد.

در تمامی مدتی که غربی‌ها پای خودشان را روی گردن مردم ایران گذاشته بودند؛ لیدر اصلاح‌طلبان حتی یک بیانیه در مخالفت با تحریم‌ها صادر نکرد، اما کافی است اقدامی ضد امنیتی در منطقه‌ای از کشور روی دهد تا سر و کله افراطی ها برای انجام اقدامات شیطنت‌آمیز و دمیدن بر آتش پیدا شود.

خاتمی در ماجرای آبان ۹۸ به‌جای آنکه از تحمیل یک دولت ناتوان و تکرار آن عذرخواهی کند در پشت‌صحنه بیانیه ۷۷ امضاء را مدیریت کرد؛ در آن بیانیه به همراهی با عناصر آشوب‌طلب و نیز داعشی تأکید ویژه شده بود. هدف اصلاح‌طلبان آن بود که نقطه‌جوش را در هوای پاییزی و در اتمسفر فشار حداکثری ترامپ بالابرده و یک زمستان سخت و تابستان داغ را به‌نظام تحمیل کنند.

این جریان بار دیگر با همان تعداد نیرو در مسائله خوزستان بار دیگر فعال‌شده و از اعتراضات مردمی و آرام اخیر نیز سوءاستفاده کرده است؛ درحالی‌که پدر یکی از جان‌باختگان این حوادث گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب را عامل شهادت فرزند خویش معرفی کرده و از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خواسته است خون‌خواه این خانواده باشند؛ خاتمی در اقدامی قابل‌توجه از آسیب دیدگان و برخورد با کشتار گفته است، لحن بیانیه لیدر فتنه گران به‌گونه‌ای است که گویی کشتار چند صدهزارنفره رخ‌داده است!

البته اصلاح‌طلبان که ید تولایی در «پروژه کشته سازی» دارند؛ بار دیگر امنیت ملی را بازیچه دست خود قرار داده‌اند؛ اخیراً مشخص‌شده یکی از افرادی که به‌عنوان کشته راه‌آب در خوزستان در رسانه‌های اصلاح‌طلب وایرال شده است یک داعشی است که در سال ۲۰۱۷ در سوریه به درک واصل‌شده است. به نظر می‌رسد لیدر اصلاح‌طلبان بعد از ۴ سال خون‌خواه ابوجهاد الکُردی شده است!

اگر امثال خاتمی در سال ۸۸ در پروژه کشته سازی افرادی چون ترانه موسوی محاکمه می‌شدند؛ احتمالاً دیگر شاهدبازی با این سناریو امنیتی قدیمی از سوی یک محفل زیرزمینی نبودیم. رد پای اصلاح‌طلبان در خوزستان، سیستان و بلوچستان؛ چند اعتراض کارگری و نیز فشار به کانون وکلا و سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد؛ برخی تمایل دارند، وضعیت کشور در آستانه انتقال قدرت امنیتی شود. مدتی قبل سعید حجاریان گفته بود که اگر دولت متمایل به اصلاح‌طلبان از صندوق خارج نشود، مردم در شهرهای مرزی مسلح می‌شوند؛ تحرکات گروه تروریستی الاحوازیه و بیانیه خاتمی را باید در امتداد آن دستورالعمل دید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محقق
Iran, Islamic Republic of
.....
نادر
Iran, Islamic Republic of
خاتمی همیشه محبوب و ماندگار
Iran, Islamic Republic of
.......
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
این بلایی که مردم امروزه گرفتار انند از ناحیه سیاسی بازی واستفاده ابزاری امثال خاتمی وسایر اصلاح طلبان از مردم است .
بهرام انصاری طاری
Iran, Islamic Republic of
سلام ودرود

اگر امثال خاتمی در سال ۸۸ در پروژه کشته سازی افرادی چون ترانه موسوی محاکمه می‌شدند؛ احتمالاً دیگر شاهدبازی با این سناریو امنیتی قدیمی از سوی یک محفل زیرزمینی نبودیم..
United States
دولت نسبت به مشکلات خوزستان کوتاهی کرد.
Iran, Islamic Republic of
خاتمی راس الفتنه
ایرانی الاصل
Iran, Islamic Republic of
خاتمی هشت سال ریس جمهور بود چرا مشکل آب مردم خوزستان را حل نکرد ، در هشت سال حسن روحانی هم حامی سخت دولت بود چرا به حسن روحانی هیچ نگفت حالا که حسن روحانی در حال رفتن است زبانش باز شده ..
Iran, Islamic Republic of
......
فهیم
Iran, Islamic Republic of
حاصل تکرار می کنم همین بود.....
مفهوم
Iran, Islamic Republic of
....
حسن
Iran, Islamic Republic of
....
United States
خاتمی به هیچ وجه انقلابی نیست.... بسیار منفعل است....
Iran, Islamic Republic of
........
عبدالله حق پرست
Iran, Islamic Republic of
پس از جنگ و شروع باز سازی و سازندگی؛ مدعیان سازندگی کشور می بایست در کنار برنامه های کلان و ملی، هر سال برنامه و بودجه ای خاص برای جایی مانند خوزستان که این همه مصایب را در جنگ تحمل کرده بود؛ قرار دهند و آن را عملیاتی کنند تا اندک اوضاع بهبود یابد و کار به اینجا نکشد.
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
.......
...
Iran, Islamic Republic of
امروز بر کسی پوشیده نیست که عمده مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور به سوء مدیریت کارگزاران دولتهای اصلاح طلب باز میگردد .
Iran, Islamic Republic of
خوزستان بعد از جنگ توسط دولت مرحوم رفسنجانی و خاتمی فراموش شد و کار جدی در ان انجام نشد .
Iran, Islamic Republic of
در دولت خاتمی هم ممکنست اشتباهاتی صورت گرفته باشد ولی ایشون همچنان بهترین دولت بعد از انقلاب ست
Iran, Islamic Republic of
19سال پیش که نماینده داد میزد از آب خوزستان کی ریس جمهور بود همین آقای خاتمی . .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خاتمی عزیز و دوست داشتنی