جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۵
در راستای اهتمام دولت جدید به مشکلات جوانان؛

یک پیشنهاد ساختاری به رئیس جمهور منتخب؛ جوانان را از وزارت ورزش نجات دهید

سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 770357
یشنهاد می شود که رئیس جمهور منتخب در گام اول برای رسیدگی بیشتر به موضوعات جوانان همچون معاونت‌های مختلفی که امروز وجود دارد از جمله معاونت امور زنان و خانواده و ... معاونتی را نیز در حوزه جوانان ایجاد کرده و یا به عبارت بهتر احیا کنند.
یک پیشنهاد ساختاری به رئیس جمهور منتخب؛ جوانان را از وزارت ورزش نجات دهید
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: رئیس جمهور منتخب در شعارهای انتخاباتی و سخنرانی‌های پس از آن نشان داد که اهتمام ویژه‌ای برای بهبود وضعیت جوانان و پیشرفت آنان دارد. جوانان نیز به همین منوال امیدواری زیادی دارند که در دولت آینده مشکلات آنان برطرف شود. یکی از مسائلی که امروز ازدواج جوانان را درگیر کرده است بحث مسکن و تورم است. امیدواری برای خانه دار شدن این روزها با توجه به قیمت سرسام آور مسکن یک آرزوی بعید به نظر می رسد. اما آیت الله رئیسی این امید را با وعده ایجاد مسکن تا حدود زیادی برای جوانان زنده کرد. اما در این میان ساختارهای دولتی نیز بایستی با تغییراتی روبرو شود تا هم چابک سازی در راستای رسیدن به اهداف صورت گیرد و هم تقسیم وظایف به گونه ای باشد که سازمان و نهاد مربوطه بتواند بیشتر بر روی اهدافی که برای آن ایجاد شده متمرکز کند.

وزارت و ورزش و جوانان یکی از ساختارهایی است که کارشناسان همواره نسبت به آن انتقاداتی داشتند. همواره این انتقاد مطرح می شود که مباحث مربوط به جوانان تحت شعاع ورزش حرفه‌ای قرار می گیرد و مغفول می ماند. از سوی دیگر جوانان به غیر از موضوع ورزش که عمدتا در این وزارتخانه به سمت مسئله حرفه ای سازی گرایش دارد و توجهات به این سمت معطوف است، نیازهای بسیاری دارند، از جمله مباحثی همچون ازدواج، اشتغال زایی، مسکن و ... که دقیقا نیازمند آن است بیشتر به آن توجه شود اما متاسفانه زیر سایه ورزش حرفه‎‌ای موضوع جوانان به محاق می رود. بنابراین به نظر می رسد در این حوزه بایستی در وهله اول تغییراتی ایجاد شود.

 تفکیک این دو حوزه از جمله پیشنهادات کارشناسان است که دولت جدید می تواند بر روی این مسئله فکر کند و در گام اول برای رسیدگی بیشتر به امور جوانان تغییراتی در ساختار این وزارتخانه دهد و خصوصا اینکه این دو بخش مجزا از هم را جدا کند. درواقع مشخص هم نیست که از ابتدا چطور و با چه فکر و ایده‌ای بحث جوانان را با موضوع ورزش در یک حوزه قرار دادند. هر ایده‌ای هم در این حوزه باشد و هر منطقی نیز در این زمینه وجود داشته باشد چه از لحاظ کارکردی که این روزها جوانان در این وزارتخانه آنچنان که باید مورد توجه نیستند و چه از لحاظ ایده و نظر که شاید بحث شاداب سازی و تندرستی جوانان مد نظر بوده یک نوع تقلیل گرایی صورت گرفته است. به هر جهت زندگی جوانان به عنوان نیروهای تازه نفس و خلاق با حوزه‌های مختلفی روبروست که در کنار ورزش تنها به این وجه از آن توجه می شود.

از سوی دیگر باید گفت که قرار دادن این دو که به نوعی عموم و خصوص من وجه هستند و هر کدام مباحث مربوط به خود را دارا می‌باشند برای بسیاری تعجب آمیز است. از یک سو موضوع جوانان فراتر از ورزش است و ورزش یکی از نیازهای آنان است و از سوی دیگر موضوع ورزش نیز تنها به جوانان منحصر نمی شود و دیگر اقشار ازجمله کودکان و کهن سالان و ... را نیز در بر می گیرد.

همچنین مسئله جالب توجه اینجاست که موضوع جوانان در کنار ورزش که تعریف می شود بیشتر وجه ورزشی به خود می گیرد و مباحث دیگر زندگی آنان رنگ می بازد. از سوی دیگر این نوع تقسیم بندی باعث شده تا وزیر محترم نیز نسبت به موضوع جوانان کمتر پاسخگو باشد. در این راستا رسانه ها هم به سبب اینکه حوزه ورزشی از جمله حوزه‌های اختصاصی آنان است به این موضوع بیشتر از مسئله جوانان می پردازند. همچنین باید گفت که ورزش و جوانان اموری هستند که بسیار باید در مورد آنها کار صورت گیرد و به نظر می رسد یک وزارتخانه نمی تواند به طور مطلوبی به هر دو امور برسد و تقسیم وظایف کند.

 با این وجود پیشنهاد می شود که رئیس جمهور منتخب در گام اول برای رسیدگی بیشتر به موضوعات جوانان همچون معاونت‌های مختلفی که امروز وجود دارد از جمله معاونت امور زنان و خانواده و ... معاونتی را نیز در حوزه جوانان ایجاد کرده و یا به عبارت بهتر احیا کنند. بر این اساس حوزه ورزشی می تواند به طور کامل به امور خود بپردازد و پاسخگوی موارد خود باشد و از سوی دیگر در حوزه جوانان نیز این قشر امیدوار می شوند که نهاد و معاونتی به طور تخصصی و متمرکز به مسائل آنان می پردازد و دغدغه آنان را دارد و در این حوزه پاسخگوست. ایجاد یک معاونت برای جوانان از لحاظ فرهنگی نیز باعث باز شدن باب حساسیت بر روی جوانان می شود و همین امر بیشتر باعث توجه به جوانان در جامعه می‌شود.

با این حال جوانان یکی از دغدغه‌های امروز کشور هستند که نیاز است برای آنها برنامه ریزی مدون و مخصوصی صورت گیرد تا استعدادهای جوانان به ظرفیت بالفعل تبدیل شود . خصوصا اینکه نیروی انسانی فعال و جوان ازجمله دارایی های ارزشمند هر کشوری است که باید قدر آن را به خوبی دانست و برای ثمره دادن آن تلاش کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
یک پیشنهاد مبنایی و اساسی تر . نظام را از اشرافی گری خلاص کن آقا سید
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد بسیار ارزتده ای است.
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی اگر اموال غارت شده مردم که عده ای فاسد ورانتخواری برده اند را بدون هیچ اغماص گرفته شود ودر تولید بکار رود کمی از مشکلات حل می‌شود وخط قرمز مردم غارت شده اند نه اشراف .
هاتف
Iran, Islamic Republic of
بهترین راهکار تشکیل وزارت خانواده است با ادغام معاونت های زنان و سازمان بهزیستی وجوانان است ومباحثی همچون ازدواج وسالمندان و...در آن گنجانده شود وبرایش ردیف بودجه وبرنامه دیده شود.
بهرام
Iran, Islamic Republic of
یکی از راه کارهای مناسب، ایجاد وزارت خانواده وجوانان است که با جداسازی و ادغام برخی ساختارهای موجود و حذف کارهای موازی و سامان دادن به اموری که بصورت جزیره ای انجام میشود، امکان تمرکز امورخانواده وجوانان در یک وزارت و رسیدگی مؤثرتر را فراهم میکند، اینجانب توضیحات و جزییات این پیشنهاد را هم آماده دارم، درصورت تمایل ارائه خواهم داد.