شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۳

تنها ۴ سال برای رفع بحران جمعیت فرصت داریم

دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 770290
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طلایی‌ترین لحظات برای افزایش جمعیت، هشت سال دولت آقای روحانی بود که متأسفانه از دست رفت و برای جبران این خسارت، تنها چهار سال فرصت داریم.
تنها ۴ سال برای رفع بحران جمعیت فرصت داریم
به گزارش جهان نيوز، امیرحسین بانکی پور نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه «سلام تهران» با اشاره به ابر بحران پیری جمعیت، بیان کرد: ما با بحران‌های فرهنگی بسیاری مواجه ایم اما بحران بزرگ کشور ما در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… بحران پیری جمعیت است. دولت آینده باید خانواده محور حرکت کند، درست همانطور که در اصل ۱۰ قانون اساسی کشور آمده است.

وی نسبت مشکلات اقتصادی به مسائل فرهنگی را شرح داد و گفت: شما فکر کنید فردی مشکل قلبی دارد و در عین حال دچار دندان درد شدیدی شده است؛ طوری‌که از درد دندان نمی‌تواند استراحت کند. این دندان درد باعث می‌شود که فرد بیماری اساسی خود را که مشکل قلبی است، فراموش کند. در نتیجه پزشک توصیه می‌کند که اول مشکل دندانش را حل کند چون مزمن است. اقتصاد و معیشت در جامعه ما هم همین نسبت را به فرهنگ دارد. مشکلات معیشتی مردم ما مثل این دندان درد به قدری طاقت‌فرسا شده است که بیماری اساسی جامعه در زمینه فرهنگ به فراموشی سپرده شده است.

وی در ادامه افزود: برای مثال آنچه که مردم را از دولت فعلی ناراضی کرده است، بحران‌های شدید اقتصادی و مشکلات معیشتی است. این ما را از خسارت‌های فرهنگی به‌خصوص در حوزه جمعیت و خانواده در هشت سال اخیر غافل کرده است. مسائل فرهنگی ضربه شدیدتری به جامعه می‌زند. ابر بحران پیری جمعیت، مسئله‌ای جدی است. ما در چند قدمی سیاه‌چاله پیری جمعیت هستیم؛ به شکلی که یک دفعه در آن واژگون می‌شویم و وقتی به خودمان می‌آییم که شاهد جمعیت کثیری از افراد مسن هستیم.

نماینده مردم اصفهان درباره اثرات منفی ناشی از بحران پیری جمعیت عنوان کرد: بحران پیری جمعیت باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، بالا رفتن هزینه‌های سلامت، افول اقتصاد کشور و… می‌شود. طبق آن چیزی که نقشه‌های سازمان ملل نشان می‌دهد، در ۳۰ سال آینده، کشور ایران با مسئله پیری جمعیت به حدی روبه‌رو است که در مقابل آن کشورهای همسایه ایران، جوان هستند و این موضوع یک خطر امنیتی جدی را برای ایران به وجود می‌آورد.

وی افزود: وقتی کشور در ۳۰ سال آینده دچار بحران پیری شود، نسبت جوانان کاهش یافته و منجر به زاد و ولد کم‌تر می‌شود؛ به طوری‌که در ۸۰ سال آینده جمعیت به ۳۰ میلیون خواهد رسید. در ۳۰ سال آینده هرم سنی جمعیت، ستونی خواهد شد به این معنا که نسبت افراد پیر و جوان یکسان می‌شود. اکنون جمعیت جوان ما ۱۰ برابر سالمندان مان است.

بانکی‌پور با اشاره به خسارت دولت روحانی در زمینه کاهش تشکیل خانواده و جمعیت با غفلت از پنجره جمعیتی جوانان دهه شصتی، تصریح کرد: بهترین و طلایی‌ترین لحظات برای جبران جمعیت، هشت سال دولت آقای روحانی بود که متأسفانه از دست رفت. طبق آمار، ما در این هشت سال بهترین حالت جمعیت جوان و به اصطلاح پنجره جمعیت را داشتیم. در هشت سال اخیر، بچه‌های دهه ۶۰ که بیشترین جمعیت جوان کشور بودند، در بهترین سن زاد و ولد یعنی سنین ۲۰ الی ۳۵ سال دست دولت فعلی افتادند. به جای این‌که ما شاهد بیشترین آمار ازدواج و فرزندآوری در این دوره باشیم، شاهد کاهش ۳۷ درصدی ازدواج‌ها بودیم و آمار ازدواج در سال از ۸۹۰ هزار نفر به ۵۰۰ هزار رسیده است. در مسئله فرزندآوری هم این آمار از یک و نیم میلیون تولد در سال به چیزی حدود یک میلیون و صد هزار تولد رسیدیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تنها چهار سال برای جبران خسارت و افرایش جمعیت، فرصت باقی است، خاطرنشان کرد: برای جبران این خسارت و زمان از دست رفته تنها چهار سال زمان داریم. الان در بازه‌ای هستیم که دولت آقای رئیسی باید دغدغه جبران این کاهش جمعیت را داشته باشد و وزرایش را ناظر بر این امر انتخاب کند. لذا برنامه همه وزرای دولت سیزدهم باید خانواده محور باشد.

وی با اشاره به نقش رسانه در تبیین این مسائل فرهنگی گفت: نقش سینما و سلبریتی‌ها در انتقال فرهنگ خانواده محور و ارائه الگو درست نبوده است. الگو جوانان ما کسانی می‌شوند که مجرد زیستی و تک‌فرزندی را رواج می‌دهند. متأسفانه در سریال‌هایی مثل خانه امن و آقازاده که بچه‌های معتقد به این نظام در ساختشان دست داشته‌اند، خانواده‌ها را تک‌فرزندی نشان می‌دهند. اثر تبلیغ غیر مستقیم به مراتب بیش‌تر از تبلیغ مستقیم است. وقتی چهره‌ای که سینما از زن معرفی می‌کند دیگر متانت و ظرافت ندارد، حاصلش اتفاقی می‌شود که چند وقت پیش در اصفهان رخ داد. انتقال پیام در این مسیر متأسفانه حاصل فرهنگ سازی غلط سینما است.

بانکی‌پور در پایان افزود: ما باید نگاهمان در تمام مسائل از هنر گرفته تا صنعت، کشاورزی و… خانواده محور و در خدمت آن باشد. باید برای تحقق سبک زندگی درست در خانواده و تربیت صحیح فرزند، ازدواج به هنگام جوانان و دیگر مسائل در نظام خانواده، تلاش کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بحران اصلی وضعیت معیشت مردمه
United States
با جیب خالی هیچکس حال ازدواج بهش دست نمی‌دهد!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....