کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اژه‌ای: تصمیم‌گیری در اتاق دربسته اثر ندارد

28 تير 1400 ساعت 12:36

بهره‌برداری‌های خاص و مقطعی از مردم کار ناپسندی است و اگر مردم احساس کنند ظاهرسازی می‌کنیم و حرف‌های خوب را برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی بیان می‌کنیم سخن ما را نمی‌پذیرند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نخستین نشست هم‌اندیشی با نخبگان که به مدیران رسانه‌ای کشور اختصاص داشت با تأکید بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، نقش رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقابخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را بسیار مهم دانست.

رئیس قوه قضائیه افزود: رسانه می‌تواند به مردم آگاهی دهد تا حقوق خود و راه استیفای حق را به‌خوبی بشناسد، تا هم به آنها تعدی نشود و هم آن که بدانند اگر تعدی کنند، چه عواقبی دارد. آگاهی انسان از لوازم ضروری اجرای عدالت است. نقش رسانه در مطالبه‌گری و پاسخگو کردن همه آحاد جامعه اعم از مسئول و غیرمسئول و همه افراد و نهادهایی که وظیفه اجتماعی دارند، حائز اهمیت است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه "در این شرایط به‌شدت نیاز به فهم مشترک در موضوعات مختلف داریم" گفت: اگر بین رسانه و دستگاه‌های مختلف مانند قوه قضائیه، دولت و مجلس فهم مشترکی نسبت به مسائل و موضوعات وجود داشته باشد، هر کسی به‌درستی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

رئیس دستگاه قضا برای نمونه به موضوع ترک فعل اشاره کرد و گفت: بعضی ترک فعل‌هایی داریم که موجب ضمان است اما بر اساس قانون جرم نیست ولی برخی ترک فعل‌ها هم ضمان‌آور و هم جرم است و در قانون برای آن مجازات تعیین شده و برخی هم در حد یک تخلف اداری و انتظامی است که درباره اینها باید به یک فهم مشترک برسیم.

محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت: نقد در قانون مطبوعات تعریف شده است اما برخی موارد که مطرح می‌شود مصداق تخریب و حتی توهین است که باید با یک مرزبندی دقیق و شفاف، حساب آنها را از نقد سازنده جدا کنیم.

رئیس قوه قضائیه با تصریح به اینکه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی برای هر حکومت و دستگاهی مهم است، اظهار داشت: اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام ما به‌عنوان یک نظام مردمی است و اگر اعتماد مردم را نداشته باشیم در بسیاری از کارها موفق نخواهیم شد. بدون تردید یکی از الزامات افزایش اعتماد مردم صداقت و به حساب آوردن مردم و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنهاست.

رئیس دستگاه قضا با ابراز اینکه "از دوران جوانی و بیش از 50 سال است که اعتقاد دارم توده مردم مسائل را به‌خوبی متوجه می‌شوند و درک می‌کنند و اگر صادقانه واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم اعتماد آنها را جلب می‌کنیم"، گفت:

بهره‌برداری‌های خاص و مقطعی از مردم کار ناپسندی است و اگر مردم احساس کنند ظاهرسازی می‌کنیم و حرف‌های خوب را برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی بیان می‌کنیم سخن ما را نمی‌پذیرند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: باید نکات مثبت و نقاط قوت را با هم دید و به نقاط ضعف و ناکارآمدی‌ها هم توجه داشت و آنها را مصلحانه نقد کرد تا بتوانیم در مسیر موفقیت حرکت کنیم.

وی با استقبال از همکاری و هم‌اندیشی با اصحاب رسانه گفت: باید با کمک همدیگر مسائل و آسیب‌ها را احصا و راه‌حل آنها را بررسی کنیم و به هر میزان بتوانیم فاصله در فهم مشترک درباره مشکلات را کاهش دهیم تا بهتر بتوانیم مسائل را حل کنیم. لازم است سازوکاری برای استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌های یکدیگر ایجاد کنیم که این سازوکار باید با کمک خود اصحاب رسانه طراحی شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره‌ به تماس با نخبگان از سوی دفتر رئیس قوه قضائیه و اخذ نظرات، پیشنهادات و انتقادات از سوی طیف‌ها و سلایق مختلف فکری بلافاصله پس از انتصاب به ریاست دستگاه قضا گفت: اگرچه فرصت مطالعه همه نظرات دریافت‌شده نبود، بخش عمده نظرات را که به‌صورت تلفنی یا مکتوب فرستاده شده بود مطالعه کردم و به همکارانم گفتم که اینها را برای بررسی بیشتر و عمیق‌تر دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: این نظرات باید با نگاهی مبتنی بر واقعیت‌ها بررسی شود و برای آنها راهکار پیدا کنیم و اگر بخواهیم برای آنها در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت و این اتفاق هم نمی‌افتد، حتماً در این خصوص با ارائه‌دهندگان ایده و نظرات همفکری می‌کنیم. باید با مشورت و مفاهمه با فردی که مسئله‌ای را طرح کرده است راهکار درست را انتخاب کرد و برای این موضوع باید زمان مناسبی اختصاص داد.

رئیس قوه قضائیه شاخص ارزیابی عملکرد دستگاه قضا و سنجش موفقیت‌هایش در تغییر و تحول را شرع، قانون و ابلاغیه مقام معظم رهبری به رئیس دستگاه قضا عنوان کرد و گفت که با ملاک‌های سلیقه‌ای نمی‌توان ارزیابی دقیقی از موفقیت یک دستگاه داشت و هر قضاوتی بشود نادرست است.

محسنی اژه‌ای همچنین گفت: ممکن است بعضی وقت‌ها خود ما یا فعالان رسانه به قانون یا دستورالعملی نقد داشته باشند و آن قانون و دستورالعمل نیازمند اصلاح هم باشد اما اگر ملاک مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم ارزیابی کنیم که به وظیفه‌مان درست عمل کرده‌ایم یا نه و باید قانون را مبنای عمل خود قرار دهیم.

محسنی اژه‌ای در پایان سخنان خود تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه‌ها» با حضور افراد آشنا به مسائل رسانه و مسائل حقوقی و مصالح کشور را تدبیری خوب برای رسیدگی به برخی دعاوی علیه رسانه‌ها دانست و تأکید کرد در صورت نیاز و برای تسریع و تسهیل رسیدگی‌ها می‌توان این شورا را با تشکیل شعب دیگری توسعه داد.


کد مطلب: 770267

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/770267/اژه-ای-تصمیم-گیری-اتاق-دربسته-اثر-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com