کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازگشت شیرهای جدید به میدان حر

27 تير 1400 ساعت 12:30

عضو شورای شهر تهران در خصوص شیرهای میدان حر، ایجاد سازمان گردشگری، بازسازی میدان حسن آباد، دژ رشکان و ... توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، قرار بود در مدیریت فعلی شهری سازمان گردشگری در شهرداری تهران تشکیل شود، ولی چند هفته دیگر مدیریت شهری به اتمام می‌رسد و هنوز این سازمان تشکیل نشده و شهرداری تهران و شورای شهر به مشکل برخورد کردند.

از سوی دیگر، اقداماتی در بی‌بی‌شهربانو، چشمه‌علی، توسعه خطوط مترو در شهرری صورت گرفته است و همچنان کوه‌خواری در بی‌بی‌شهربانو ادامه دارد.ساماندهی‌هایی هم در اطراف حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی رخ داده  و محله‌های هاشم‌آباد و نفرآباد از فریز خارج شد و اجازه ساخت و ساز به آنها داده شد.

بهشت زهرا در حال پر شده است و قرار بود در مدیریت فعلی شهری، گورستان‌های جدیدی در شرق و غرب تهران ایجاد شود ولی هنوز در مرحله مطالعه است و نتیجه قطعی آن اعلام نشده است هر چند که برخی از اعضای شورای شهر تهران تاکید دارند که کار در مراحل پایانی است اما شنیده شده که اقداماتی برای توسعه بهشت زهرا انجام شده است.

میدان حسن آباد در آتش سوخت و مدیران تاکید کردند که بزودی آن را ساماندهی می کنند اما همچنان این میدان تاریخی به حال خود رها شده است.

در خصوص آخرین وضعیت توسعه بهشت‌زهرا(س)، کوه‌خواری در بی‌بی‌شهربانو،‌ آخرین وضعیت چشمه‌علی و ساماندهی اطراف حرم عبدالعظیم، دژ رشکان، میدان حسن‌آباد، گورستان ابن‌بابویه و امامزاده عبدالله و همچنین ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری تهران با حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

در خصوص آخرین اقدامات میراثی در منطقه شهرری توضیح دهید. چه اقداماتی برای حفاظت از آثار تاریخی در شهرری صورت گرفته است؟
حفظ جایگاه شهرری از منظر تاریخی و میراثی/ تکمیل پروژه پارک بانوان
یکی از اهداف ما  حفظ جایگاه شهرری از منظر تاریخی و میراثی بوده است. در مدیریت شهری تصمیم گرفتیم که این جایگاه تاریخی را ارتقا دهیم و در این حوزه اقداماتی انجام شده است. حفاظت از آثار تاریخی، شناسایی، مطرح کردن مشکلات از جمله اقدامات بوده است.

از توسعه خط 6 مترو تا خروج 40 پلاک ثبتی در منطقه جوانمرد 
ما توسعه خط 6 مترو را در شهرری داشتیم و همچنین تکمیل پروژه پارک بانوان را در این منطقه داشته‌ایم. همچنین 40 پلاک ثبتی در منطقه جوانمرد که قبلاً خیابان توسعه پیدا کرده و دیگر این خانه‌ها نیازی نبود تخریب شود را از طرح خارج کردیم. 

ساخت و ساز در محله هاشم‌آباد و نفرآباد به کجا رسید؟ آیا تسهیلات  داده شد؟در این باره توضیح دهید.
محله هاشم آباد و نفر آباد بعد از 30 سال تعیین تکلیف شد/مجوز ساخت و ساز با ارتفاع معین/وام با درصد پایین داده شد/خروج محلات از سکونتگاه
طرح‌های توسعه‌ای برای اطراف حرم شاه‌عبدالعظیم داشتیم. یکی از آن طرح‌ها این بود که هاشم‌آباد و نفرآباد که بیش از 30 سال بلاتکلیف بودند تعیین تکلیف شدند و به آنها مجوز ساخت با ارتفاع معین داده شد، البته وام‌هایی هم با  درصد پائین برای ساخت به آنها داده شد. این دو محله تقریباً بدون سکونتگاه بودند و ما آن را از این حالت خارج کردیم. اطراف حرم را ساماندهی کردیم و دو میدان هم ساماندهی شد و در حال حاضر دسترسی‌های خوبی وجود دارد. البته کارهای زیباسازی و عمرانی هم صورت گرفته که کاملا برای زوار مشهود است. 

رفع مشکل بوی تعفن در یکی از محلات/ایجاد پیاده راه در خیابان کامل/ایجاد پاتوق محلی
البته ما پیست دوچرخه‌سواری هم در شهرری ایجاد کردیم و در داخل محلات و جاهایی که مشکلات خاصی وجود داشت آن را برطرف کردیم. یک محله‌ای بود که بوی تعفن می‌داد، آن هم به دلیل کانالی بود که از آن محله عبور و مردم را آزار می‌داد. ما در پروژه‌های کوچک‌مقیاس این مشکل را برطرف کردیم.
ایجاد یک پیاده‌راه در خیابان کامل از جمله اقدامات بود و در اصل پاتوق‌های محلی ایجاد کردیم. 

اتمام ایوان ری در مجاورت برج طغرل
بگذارید همین جا به ایوان ری که مرکز فرهنگی در مجاورت برج طغرل بود اشاره کنم که سالها رها شده بود، اما ما آن را تقریبا از نظر کالبدی به اتمام رساندیم.

آیا کوه‌خواری در بی‌بی‌شهربانو همچنان ادامه دارد؟ قرار بود که ثبت تاریخی در این کوه صورت گیرد، کار به کجا رسید؟
 پیگیری کردیم که کوه بی‌بی‌شهربانو ثبت تاریخی شود/ساماندهی بخش های از این کوه برای تردد شهروندان/بازگشت آب به چشمه علی/مسئولین را متوجه کردیم که کوه‌خواری در بی‌بی‌شهربانو صورت می‌گیرد 
ما پیگیری کردیم که کوه بی‌بی‌شهربانو ثبت تاریخی شود و ساماندهی‌های لازم صورت گیرد، البته ما اقداماتی در آنجا انجام دادیم تا مردم بتوانند به راحتی تردد کنند. همچنین آب چشمه علی هم که خشک شده بود مشکلش را برطرف کردیم. اما درباره کوه بی‌بی‌شهربانو این را هم باید بگویم که ما دو کار انجام دادیم، یکی اینکه مسئولین را متوجه کردیم که کوه‌خواری در بی‌بی‌شهربانو صورت می‌گیرد و دیگری هم این بود که کارخانه سیمان در شهرری در زمستان‌ها مازوت می‌سوزاند و باعث آلودگی هوا می‌شد که البته سال گذشته این کارخانه یک لیتر مازوت هم نسوزاند و مردم شهرری هوای بهتری داشتند. 

البته روستاهایی هم در داخل شهرری وجود دارد که ما اقداماتی در آنها انجام دادیم و حتی در برخی از آنها نوروزگاه هم برگزار شد و ما مشکل دسترسی برخی روستاها را برطرف کردیم. 

تبدیل شهر ری از مقصد زباله، زندان (فشافویه)، فاضلاب ... به مقصد گردشگری
همین جا بگذارید به آب‌انبار روستای آراد هم اشاره کنم که نورپردازی‌هایی شد تا این بخش تاریخی هم از بین نرود.

ما تلاش کردیم شهرری به جای اینکه مقصد زباله، زندان (فشافویه)، فاضلاب و... باشد به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و مشکلات آن برطرف شود. 

دژ رشکان به مأمنی برای افراد بی‌خانمان تبدیل شده بود. برای حفظ این آثار تاریخی چه کردید؟
طرح کمیسیون ماده 5برای ساماندهی دژ رشکان/تبدیل  بخشی از کارخانه سیمان هم به موزه صنعت سیمان
دژ رشکان، چشمه علی، برج طغرل براساس طرحی که در کمیسیون ماده 5 تصویب شد قرار شد که ساماندهی شود. 

البته قرار شد که بخشی از کارخانه سیمان هم به موزه صنعت سیمان تبدیل شود که البته طراحی‌های آن هم انجام شد.، چرا که این اولین کارخانه سیمان بود. در شهرری ما دو کارخانه سیمان ری و تهران را داشتیم که سیمان ری تعطیل شد و بخشی از آن دراختیار دانشگاه آزاد است و قرار است در بخشی هم موزه ایجاد شود.

ساماندهی گورستان ابن‌بابویه و امامزاده عبدالله به کجا رسید؟
بازپیرایی در گورستان ابن بابویه و امام زاده عبدالله/ساماندهی توسط متولیان
رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفت و قرار شد که متولیان قبور  را ساماندهی کنند تا مشکلی ایجاد نشود. بازپیرایی‌هایی هم صورت گرفت.

قیمت قبور در این مکان‌ها چقدر است؟
قیمت ندارم/برخی از قبل در این مکان قبر داشتند
این مکان‌ها دست اداره اوقاف است. من عدد را نمی‌دانم، اما کسانی که از قبل قبر داشتند هزینه کمتری می‌دهند و کسانی که جدید بخواهند قبر  تهیه کنند باید هزینه بیشتری بدهند. 

میدان حسن آباد آتش گرفت، در همان روزهای اولیه مدیران وعده دادند که هر چه زودتر میدان به حالت اولیه بازمی‌گردد، اما هنوز این امر رخ نداده است، در این باره توضیح می‌دهید؟
بخشی از کار میدان حسن آباد دست مالکش است
کارهای طراحی و بازپیرایی انجام شده است، اما بخشی از کار دست مالک است و باید اقدام کند. 

خانه نیمایوشیج توسط شهرداری تهران خریداری شد، بازسازی آن چه زمان به اتمام می‌رسد؟
بازسازی خانه نیما یوشیج به نیمه راه رسید/شهرداری این خانه را خرید
شهرداری در حال بازسازی خانه نیمایوشیج است. این خانه در حال تخریب بود که شهرداری آن را خریداری کرد. اواسط کار بازسازی است و شهرداری در حال بازپیرایی است و هنوز کار به اتمام نرسیده است.

خانه اتحادیه در لاله‌زار به کجا رسید؟
اتمام بازسازی خانه اتحادیه در لاله زار
بازسازی خانه اتحادیه در لاله‌زار به اتمام رسیده است و کارها خوب پیش رفت. این  خانه را هم شهرداری خریداری کرد.

ماجرای خانه انیس الدوله به کجا رسید؟
خانه انیس الدوله دراختیار اتحادیه قصابان است/ باید بخش خصوصی ورود کند/اگر این مکان‌ها دست بخش خصوصی باشد، ماندگاری بیشتر و هزینه‌بری کمتری دارد
این خانه تاریخی دراختیار اتحادیه قصابان است. سیاست شهرداری بر خرید خانه‌های تاریخی نیست، بلکه باید بخش خصوصی ورود کند و سازمان میراث هم نظارت کند تا این ساختمان‌ها تخریب نشود. مکان‌های میراثی چه در دست شهرداری باشد چه دولت، هزینه‌بر و خروجی هم ندارد، اما اگر این مکان‌ها دست بخش خصوصی باشد، ماندگاری بیشتر و هزینه‌بری کمتری دارد.
ما حتی در میدان حر دو موزه با کمک ارتش ساخته‌ایم.

سرنوشت شیرهای میدان حر به کجا رسید؟ سازمان زیباسازی اقدام به تخریب این شیرها کرد و قرار بود که شیرهای جدید ساخته و نصب شود، اما اعلام شد که یکی از سازنده‌ها دچار کرونا شده و کار به تعویق افتاده است، در این باره توضیح می‌دهید؟
شیرهای میدان حر با جنس بهتر نصب شدند
خوشبختانه شیرها نصب شده است و بازسازی به اتمام رسید. شیرهای جدید جنس‌شان بهتر است.

قرار بود که سازمان گردشگری در شهرداری تهران ایجاد شود، اما این کار تاکنون صورت نگرفته است، مشکل کجا بود؟
اختلاف بین شهرداری و شورا/ شهرداری تهران می‌گوید که شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تبدیل به سازمان گردشگری شود، ما هم قبول نداریم
کار در مرحله نهایی است، اما بین شورا و شهرداری اختلافی پیش آمد. شهرداری تهران می‌گوید که شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تبدیل به سازمان گردشگری شود، ما هم قبول نداریم و می‌‌گوییم که باید یک سازمان مستقل باشد و این شرکت توسعه فضاهای فرهنگی توانایی ندارند و شهرداری هم تاکنون همکاری نکرده است. 

در مدیریت شهری اتفاق خاصی در گردشگری صورت نگرفت/مدیریت شهری باید سیاستگذاری کند و شهرداری تسهیلات دهد
معقوله گردشگری مغفول مانده است. البته در دولت تحولاتی صورت گرفت، اما در مدیریت شهری اتفاق خاصی صورت نگرفت. در شهرداری نگاه خاصی به حوزه گردشگری نیست و می‌خواهند که حوزه گردشگری را مدیریت کنند. ما می‌گوییم که مدیریت شهری باید سیاستگذاری کند و شهرداری تسهیلات بدهد. اگر قرار است که تهران مقصد گردشگری باشد، باید شهرداری تسهیلات دهد و سرمایه‌گذار داشته باشد. البته شهرداری سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش گردشگری کرده است مانند عباس‌آباد، اما ما تأکید داریم که شهرداری به جای مدیریت باید سیاستگذاری کند. 

با کرونا مشکل  عدیده‌ای در  بخش  گردشگری به وجود آمده است
توسعه گردشگری با بخش خصوصی پایدار می‌شود. البته در حال حاضر با کرونا مشکل  عدیده‌ای در این بخش به وجود آمده است. البته کرونا می‌رود و گردشگری توسعه پیدا می‌کند.

قرار بود گورستان جدیدی برای تهرانی‌ها ایجاد شود، اما هنوز ایجاد نشده است، در این باره توضیح می‌دهید؟
احداث گورستان در شرق و غرب تهران بر اساس برنامه توسعه سوم/نباید  بار اموات تهرانی‌ها فقط بر دوش شهرری باشد
یکی از سیاست‌های ما این بود که در برنامه توسعه سوم، گورستانی در شرق و غرب تهران ایجاد شود و گورستان جنوب هم توسعه پیدا کند، با توجه به گستردگی جمعیت و گستردگی پایتخت و افزایش مرگ و میر، تهران باید چند گورستان داشته باشد و نباید همه اموات در یک نقطه دفن شوند و بار اموات تهرانی‌ها فقط بر دوش شهرری باشد.

برنامه های برای توسعه بهشت زهرا در جنوب وجود دارد/مطالعه بر روی روستای مخروبه و قدیمی/ اتمام مطالعه برای ساخت گورستان جدید و برنامه ریزی برای تاسیس
البته برای توسعه بهشت‌زهرا در جنوب تهران اقداماتی صورت گرفته است و قرار است در ارتفاعات مشرف به آرادکوه که یک روستای مخروبه و قدیمی است  که  مطالعاتی در آن صورت گیرد که بهشت‌زهرا به آن سمت توسعه پیدا کند، اما برای غرب و شرق هم مطالعاتی انجام شده تا دو گورستان ایجاد شود. مقدمات کار فراهم و مطالعات به اتمام رسیده است و برنامه‌ریزی برای تأسیس آن باید انجام شود. 

جمله پایانی
حقوق شهروندی مردم شهرری را رعایت کنند/شورای جداگانه/میراث فرهنگی هم به شهرری توجه ویژه‌ای کند
خواهش من از نمایندگان مجلس این است که حقوق شهروندی مردم شهرری را رعایت کنند و آنها برای خودشان شورای شهر جداگانه‌ای داشته باشند. ما می‌ خواهیم که این اقدام صورت گیرد و همچنین میراث فرهنگی هم به شهرری توجه ویژه‌ای کند، چرا که شهرری یک شهر تاریخی است.


کد مطلب: 770140

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/770140/بازگشت-شیرهای-جدید-میدان-حر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com