کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظریفیان: اصلاح طلبان در افول هستند

27 تير 1400 ساعت 11:03

در شرایط امروز به نظر می رسد اصلاح طلبان هم از منظر حاکمیت موجود و هم از نظر اقبال جامعه در شرایط افول هستند.


به گزارش جهان نیوز، «غلامرضا ظریفیان»، تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا، در رابطه با لزوم اصلاح سازمانی در جریان اصلاحات با توجه به کاهش پایگاه اجتماعی این جریان، گفت: همه جریانات سیاسی به دلیل تغییر شرایط و نوع عملکرد و شکست ها و پیروزی ها در معرض سقوط و افول هستند. فضای سیاسی و جریانات سیاسی امر ثابتی نیستند. تجربه چهل ساله ایران نشان داده که جریانات سیاسی بعد از مدتی کاملا به حاشیه رفته اند و مجددا مورد اقبال قرار گرفته اند این فراز و نشیب جزیی از ذات فعالیت های سیاسی است و به نوع عملکرد و درکی که جریان از پیرامونش برقرار می کند، وابسته است.

 
او افزود: اندیشه اصلاح طلبی در جامعه ما امری پیوسته بوده و از دیرباز از دوره عباس میرزا و امیرکبیر در ایران مطرح بوده است. مساله اصلاح طلبی هرگز در ایران فراموش نشده است. جریان اصلاح طلبی به عنوان جریانی مهم و قابل اعتنا همواره‌ زنده بوده و اصلاح طلبان در دوره های مختلف فراز و نشیب و افول و ظهور داشتند. در شرایط امروز به نظر می رسد اصلاح طلبان هم از منظر حاکمیت موجود و هم از نظر اقبال جامعه در شرایط افول هستند.

ظریفیان خاطرنشان کرد: یک جریان سیاسی در چنین شرایطی فرصت بازیابی خود را پیدا می کند و نسبت خود را با خودش و مردم و حاکمیت رصد می کند تا به مناسبت آن راهبردهای خوبی برای بازسازی نسبت خود با مردم و با عرصه سیاست کسب کند این جریان با توجه به ظرفیت هایی که در درون مایه خود دارد می تواند خود را بازیابی کند و مورد اقبال قرار بگیرد، باید ببینیم چقدر به بازسازی دست می زند؟!.
 
او در پایان گفت: به نظر من اصلاح طلبی به شرط توجه پیدا کردن به این مساله می تواند این ظرفیت را کسب کند چون درگیر رسیدن به قدرت در حاکمیت نیستند و می توانند با نگاهی نقادانه نسبت به آنچه در گذشته داشتند امر بازسازی را محقق کنند.

عرصه سیاست عرصه رشد و نمو و استفاده از فرصت ها و تبدیل تهدید، به فرصت است. تجربه نشان داده است که احزاب در ایران در دوره ای دچار فرسایش می شوند و اگر هوشمند باشند می توانند خود را بازسازی کنند.

درباره «اختلاف در جریان اصلاحات» بیشتر بخوانید:
جریان اصلاحات چگونه طی ۱۶ سال مضمحل شد؟!
نیازی نیست ما نگران نظام باشیم/ احزاب اصلاح طلب خانوادگی شده‌اند
وکیلی: همه ظرفیت ما خرج همتی شد، سقف رای او مشخص شد
حجاریان و اتهام قاتل بودن به بهزاد نبوی
زیباکلام: ۲.۵ میلیون رای همتی، تیر خلاص به شقیقه اصلاح‌طلبان بود
آفتاب یزد: شورای نگهبان به داد پزشکیان، جهانگیری و لاریجانی رسید
همتی که هیچ؛ اصلاح طلبان در انتخابات شورا هم ۲۱ بر هیچ باختند
مرعشی: حتی با اعلام موضع واحد باز همتی رای نمی‌آورد
کرباسچی: به خاتمی نقد داریم/ تاجزاده فقط حرف می زند
اشرف بروجردی: فاصله‌ اصلاح طلبان با مردم زیاد شده
فائزه: من به خاطر بی ارادگی روحانی و اصلاح طلبان رای ندادم


کد مطلب: 770114

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/770114/ظریفیان-اصلاح-طلبان-افول-هستند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com