جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

ورزش خاص «پشت میز نشینی» چیست؟

شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 770007
ساعتی یک دقیقه باید ورزش کرد؛ اگر پشت میز نشین هستید هر ساعت یکبار، یک دقیقه پشت میز آهسته بالا و پایین بپرید تا ضربان قلب بالا و پایین برود.
ورزش خاص «پشت میز نشینی» چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، علیرضا یارقلی، متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با  خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «افزایش فشار خون در افراد با طبع‌های مختلف»، گفت: این واژه‌ها جدید هستند و برداشت حکمای متاخر طب ایرانی است. در طب ایرانی واژه‌ای به نام امتلاء یا پُری وجود دارد که از بدانباشت مواد زاید در بدن ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد:این مواد زاید در زمان مناسب از بدن خارج نشده و یا به میزان کافی خارج نشده و اصولا تعادلی بین ورود و خروج مواد به بدن وجود ندارد؛ در نتیجه موجب بروز این حالت در بدن می‌شود.

این متخصص طب ایرانی خاطر نشان کرد: اگر مزاج گرم باشد امتلاء ناشی از مواد زائد گرم و اگر مزاج سرد باشد امتلاء ناشی از مواد زائد سرد است.

یارقلی بر پاکسازی بدن از مواد زائد تاکید کرد و گفت: اگر خلط دم در بدن زیاد باشد اولین کار فصد و اهداء خون است. افرادی که سرخ‌رو هستند و هموگلوبین بالاتری دارند، زود عصبانی می‌شوند، خسته هستند و کوفتگی دارند؛ در این حالت با فصد خون حال بهتری پیدا می کنند.

وی متذکر شد: برخی مواقع امتلاء علت دیگری دارد. در طب ایرانی کارکرد قلب و کلیه بسیار مهم است و برای کارکرد خوب آنها اولین کار پاکسازی است؛ اگرچه پاکسازی به معنای ناپرهیزی نیست.

این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: افراد بلغمی مزاج پاکسازی سخت‌تری دارند و نسبت به درمان مقاوم تر هستند. در برخی مقالات می‌بینید استفاده توأمان عسل و سیاهدانه فشار خون را پایین می‌آورد اما همین معجون در مزاج گرم موجب افزایش فشار خون می‌شود.

 یارقلی بیان داشت:یا اینکه استفاده از زردچوبه در مزاجی موجب کاهش غلظت خون می‌شود اما برای مزاجی دیگر این ماده ضرر دارد. اگر کسی چاق است حتما باید بر اساس موازین علمی لاغر شود. پاکسازی مناسب، فشار خون را کنترل می‌کند.

وی افزود: فشار خون گرم و سرد علائم خاصی ندارد. بعضی مواقع فشار خون سیستول و برخی مواقع دیاستول بالا است که بیشتر مواقع بی علامت است؛ البته می‌توان آن را با علائم غیر اختصاصی سنجید.

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: به عنوان مثال فردی که سردرد دارد می‌تواند فشار خون بالایی داشته باشد؛ معمولا با کنترل مرتب فشار خون می‌توان به وجود آن پی برد.

یار قلی بر تعادل رژیم غذایی با توجه به فصل تاکید کرد و اظهار داشت:  در هر فصل باید تعادل خوراکی داشته باشیم؛ در فصل پاییز نباید غذاهای سرد و خشک بخوریم بلکه باید از غذای گرم و مرطوب استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دومین عامل برای جلوگیری از بدانباشت، ورزش روزانه است، گفت: 15 بار ورزش در روز و هر دفعه 1 دقیقه توصیه می‌شود. ساعتی یک دقیقه باید ورزش کرد؛ اگر پشت میز نشین هستید هر ساعت یکبار، یک دقیقه پشت میز آهسته بالا و پایین بپرید تا ضربان قلب بالا و پایین برود. این روش برای همه سنین مناسب است.

وی توصیه کرد: افراد خود درمانی نکنند؛ از مصرف بی‌رویه گرمیجات مثل زردچوبه،  دارچین ، سیاهدانه، چای ترش بپرهیزند؛ چون هریک از این مواد در حکم دارو هستند.
برچسب ها: فشار خون بدن ورزش
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *