کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بعد از الحریری گزینه نخست‌وزیری لبنان کیست؟

26 تير 1400 ساعت 10:23

در حالی که در محافل سیاسی لبنان نام یک فرد به عنوان محتمل‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری مطرح بود و همه منتظر تعیین موعد آغاز رایزنی‌های پارلمانی برای تعیین نخست‌وزیر بودند، گزینه موردنظر از این امر کنار کشید.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، «سعد الحریری» که در اول آبانماه سال گذشته (۱۳۹۹) مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شده بود، پس از ۹ ماه در ۲۴ تیرماه (پنجشنبه گذشته) انصراف خود را از تشکیل دولت اعلام کرد تا لبنان در اوضاع نابسان کنونی، بار دیگر وارد گردونه سردرگمی شود.

«هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان جمعه (دیروز) در اظهاراتی گفت: کسی که امروز لبنان را تخریب کرده آمریکاست، تمام مصائب امروز لبنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط آمریکا ایجاد شده است.
روزنامه «الاخبار» امروز (شنبه) در گزارشی درباره آخرین تحولات لبنان نوشت، در پی انصراف الحریری از  تشکیل کابینه و بویژه کنار کشیدن محتمل‌ترین فرد برای جایگزینی وی یعنی «نجیب میقاتی» لبنان وارد مرحله جدیدی از تقابل شده است.

در ادامه این گزارش آمده، در روز بعد از استعفای الحریری، قوای سیاسی لبنان رایزنی‌ها برای تعیین جایگزین وی در میان اعمال فشار آمریکایی – فرانسوی مبنی بر تسریع در مشورت‌ها و تشکیل دولت را آغاز کردند. منابع وابسته به «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) پیش‌بینی کردند «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان زمان آغاز رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر را دوشنبه ( دو روز دیگر) اعلام کند و احتمالا این رایزنی‌ها پس از عید قربان خواهد بود.

الاخبار سپس نوشت، فرانسوی‌ها بر تشکیل دولت لبنان تا قبل از چهارم آگوست (۱۳ مرداد/سالروز انفجار بندر بیروت) اصرار دارند و میشل عون پیامی آمریکایی-فرانسوی دریافت کرده که خواستار رایزنی‌های سریع برای تشکیل دولتی هستند که صرف‌نظر از اسامی وزرا یا نخست‌وزیر آن، برنامه اصلاحات مشخصی را پیاده کند.

در ادامه این گزارش آمده، در مقابل فشارهای آمریکایی و اروپایی برای تسریع در تشکیل دولت، ادامه «جنگ سرد» میان میشل عون (رئیس جمهور) و «جبران باسیل» رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد) در یک سو و «نبیه بری» رئیس پارلمان و سعد الحریری در سوی دیگر است. منابع وابسته به هشت مارس گفته‌‎اند، باسیل مشورت با دو  نامزد برای نخست‌وزیری «فیصل کرامی» و «فؤاد مخزومی» را آغاز کرده اما بری با این رویکرد مخالف است زیرا از نظر او این اقدام منجر به تنش در محافل سنی می‌شود و تعیین هر جایگزینی باید با موافقت سعد الحریری همراه باشد.

الاخبار افزود: بری فکر می‌کند یک راند به عون و باسیل باخته و اجازه سود بیشتر را به آنها نمی‌دهد. منابع وابسته به «عین التینه» (دفتر مرکزی رئیس پارلمان لبنان) اعلام کرده‌اند بری از تغییری که سعد الحریری در فهرست کابینه اضافه کرد بشدت ناراحت است و این اقدام را خلاف چیزی می‌داند که بر سر آن توافق شده بود. خواسته بری عدم انصراف از تشکیل دولت بود و بر ادامه وضعیت بده و بستان با رئیس‌جمهور اصرار داشت.

در ادامه گزارش مذکور آمده، در حالی که مطرح‌ترین نامزد برای جانشینی الحریری از نظر خود وی و نیز نبیه بری، «نجیب میقاتی» بود وی به اطلاع الحریری و بری رسانده از آنجایی که نمی‌تواند با سقف تعیین شده توسط الحریری کنار بیاید قادر به قبول نخست‌وزیری نیست. با این اقدام میقاتی اکنون الحریری و بری نامزد دیگری مد نظر ندارند و پیدا کردن فرد مناسب آسان نیست. تنها پیشنهاد جدی امروز پس از میقاتی می‌تواند فیصل الکرامی باشد که عون و حزب‌الله با وی مخالف نیستند اما اگر بر سر وی موافقت شود یک پروژه «حسان دیابِ» دیگر خواهد بود.

از سوی دیگر ، هواداران سعد الحریری پس از انصراف وی از تشکیل کابینه به خیایان‌ها ریخته و اقدام به بستن جاده‌ها کردند. «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان با بیان اینکه وضعیت سیاسی و اجتماعی لبنان موجب تشدید تنش و بحران در این کشور شده است گفت که ارتش اجازه بروز هرج و مرج را نمی‌دهد.


کد مطلب: 769996

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/769996/بعد-الحریری-گزینه-نخست-وزیری-لبنان-کیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com