جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

دبیران شورای نگهبان طی ۴۱ سال چه کسانی بودند؟

شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 769978
شورای نگهبان نهادی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی وجودش را برای اطمینان از انطباق قوانینِ تصویب شده در مجلس شورای اسلامی با قوانین شرع مقدس لازم و ضروری دانستند و رهبرانقلاب نیز تعبیر نبض نظام اسلامی را درباره آن به کار بردند.
دبیران شورای نگهبان طی ۴۱ سال چه کسانی بودند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، امروز ۲۶ تیر چهل و یکمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی در سال ۱۳۵۹ است.

قانون اساسی در اصول ۹۱ تا ۹۹ خود تاسیس و شرح وظایف این شورا را به تصویب رساند، اما مهمترین اصل از این اصول ۹ گانه اصل ۹۱ است که این شورا را مکلف به صیانت و پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی کرد.

شورای نگهبان نهادی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی وجودش را برای اطمینان از انطباق قوانینِ تصویب شده در مجلس شورای اسلامی با قوانین شرع مقدس لازم و ضروری دانستند و مقام معظم رهبری نیز تعبیر نبض نظام اسلامی را درباره آن به کار بردند.

این نهاد طی این مدت چهار دبیر داشته که همگی از روحانی‌های سرشناس انقلاب اسلامی هستند.

آیت‌الله مهدوی کنی از تیر تا آبان ۱۳۵۹ به عنوان دبیر موقت، آیت‌الله صافی گلپایگانی از آذر ۱۳۵۹ تا خرداد ۱۳۶۷، آیت‌الله محمدی گیلانی از تیر ۱۳۶۷ تا تیر ۱۳۷۱ و آیت‌الله جنتی از تیر ۱۳۷۱ تاکنون عهده دار این جایگاه بوده اند.

همچنین آقایان مهرپور، محسن هادوی، خسرو بیژنی، احمد علیزاده، سیدرضا زواره‌ای، محمدرضا علیزاده و عباسعلی کدخدایی طی ۴۰ سال گذشته قائم مقام شورا بوده اند علاوه بر آن، این شورا از سال ۱۳۸۰ به این سو به صورت رسمی دارای سخنگو شده است. ابراهیم عزیزی، غلامحسین الهام، عباسعلی کدخدایی و نجات‌الله ابراهیمیان چهار سخنگوی این شورا بوده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *