شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آمریکا سریع‌تر درباره رفع همه تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند

جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 769911
سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تاکید بر اهمیت برجام، از دولت آمریکا خواست به سرعت در خصوص رفع همه تحریم‌ها علیه ایران و طرف‌های سوم به منظور احیای این توافق تصمیم‌گیری کند.
آمریکا سریع‌تر درباره رفع همه تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالاتی در خصوص برجام در ششمین سالگرد حصول این توافق، بر تعهد این کشور به توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن آن به مسیر اصلی از طریق گفت‌وگوهای وین در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد. 

وی در نشست خبری دیروز (پنجشنبه) اظهار داشت: ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) ششمین سالگرد توافق برجام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بود. برجام، نتیجه ۱۳ سال مذاکره دقیق، خروجی مهم دیپلماسی چندجانبه است که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت. 

لیجیان افزود: برجام، مثال کلاسیک حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مشاوره و یک رکن اصلی در راستای رژیم منع اشاعه و تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه (غرب آسیا) است.
 
این دیپلمات چینی در ادامه تاکید کرد: تلاش‌های مشترک برای حفاظت و اجرای برجام در راستای منافع مشترک جامعه جهانی است. چین همیشه معتقد است که اجرای کامل و موثر توافق تنها راه موثر برای حل مسئله هسته‌ای ایران است و از این واقعیت که آمریکا به دنبال بازگشت به برجام است استقبال می‌کند. 

وی افزود: در این بین، طرف آمریکایی باید با انجام اقدامات مشخص برای جلب دوباره اعتماد جهانی، صداقت خود را نشان دهد. 

او در ادامه در اشاره به گفت‌وگوهای برجامی وین بیان داشت: مذاکرات بر سر ازسرگیری تعهد به توافق وارد مرحله نهایی شده است. همه طرف‌ها اراده سیاسی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده‌اند. اما همچنان برخی اختلافات وجود دارد که باید برطرف شود. آمریکا باید تصمیم فوری خود درباره برداشتن همه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های سوم را اتخاذ کند. ایران هم باید تعهدات خود را به طور کامل از سر بگیرد. 

لیجیان در ادامه با اشاره به این که چین یکی از طرف‌های مهم برجام است، تاکید کرد این کشور کاملاً متعهد به حفظ صلاحیت و اثربخشی برجام و قطعنامه شورای امنیت است و مشارکت سازنده در گفت‌وگوها دارد. 

او در پایان اظهاراتش در خصوص برجام گفت: ما با همه طرف‌ها برای ایجاد اجماع و برطرف کردن اختلافات و بازگرداندن برجام به مسیر اصلی در زودترین زمان ممکن کار خواهیم کرد.

اهمیتی ندارد که وضعیت چطور پیش برود، چین همیشه در طرف درست تاریخ خواهد ایستاد، از عدالت حمایت خواهد کرد و حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران از طرق دیپلماتیک را پیش خواهد برد و از رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و صلح و ثبات در خاورمیانه محافظت خواهد کرد. در عین حال، شدیداً از حقوق و منافع مشروع خود محافظت خواهیم کرد.

پیش‌تر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی توییتری درباره مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای نوشت: مسیر و جریان مذاکرات وین یک بار دیگر ثابت می‌کند که ایالات متحده تاثیر فشار حداکثری بر ایران را زیاد برآورد کرده بود. فشارها ادامه دارد اما ایران عجله‌ای ندارد اگرچه می‌داند هرچه زودتر مذاکرات به پایان برسد تحریم‌ها زودتر برداشته می‌شوند. تحریم‌های تنها عاملی نیستند که مورد توجه قرار می‌گیرند.

این اظهارنظرها در حالی است که تاکنون شش دور مذاکرات برای احیای برجام برگزار شده و طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری دور هفتم این گفت‌و‌گوها تشدید شده است.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *