کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بسیج مانع تعطیلی ۶۴۰ کارخانه شد

24 تير 1400 ساعت 8:49

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور گفت: با اقداماتی که بسیج کارخانجات در سال گذشته انجام داد، از تعطیلی 640 کارخانه و بیکار شدن 50 هزار نفر در کشور جلوگیری شد.


به گزارش جهان نیوز، علی حسین رعیتی‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد مهم‌ترین مشکلاتی که کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل از نظر ما تأمین سرمایه در گردش برای کارخانه‌هاست که آن هم عمدتاً به دلیل افزایش بی‌رویه نرخ ارز و نیاز به منابع مالی برای تأمین مواد اولیه ایجاد شده است. به عنوان مثال، کارخانه‌ای که قبلاً برای مواد اولیه 300 میلیون تومان نیاز داشته، حالا باید یک میلیارد  تومان تأمین و هزینه کند.

وی افزود: علاوه‌بر مشکل سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه، مهم‌ترین معضلات کارخانه‌ها، استمهال وام‌های بانکی و حل مشکلات کارخانه‌ها با دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند شرکت گاز، اداره برق یا سازمان آب و سازمان تأمین اجتماعی و سازمان مالیاتی است که عمده این مشکلات با کارهای تسهیل‌گری و ریش‌سفیدی و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های همکار قابل حل است.

مسئول بسیج کارگران ادامه داد: برخی از این مشکلات نیز در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قابلیت حل شدن دارد که ما هم به عنوان بسیج کارگران و کارخانجات عضو آن ستاد هستیم و با کمک شرکایی اجتماعی شامل کارفرمایان، تشکل‌های کارگری و دستگاه‌های اجرایی بسیاری از مشکلات را حل می‌کنیم و نمی‌گذاریم جریان تولید در بنگاه‌های تولیدی متوقف شود.

رعیتی فرد افزود: ما تاکنون 60 مصداق از مشکلات و موانع را شناسایی کرده‌ایم و در جهت رفع آنها گام برمی‌داریم که عمده این مشکلات تأمین سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه استفاده می‌شود. همچنین برخی از مشکلات نیز ناشی از اختلافی است که بین شرکای یک کارخانه پیش می‌آید و مسائل به دادگاه کشیده می‌شود و ما در بسیج کارگری و کارخانجات این مشکلات را حل می‌کنیم.

وی افزود: کارخانه‌هایی که در شهرک صنعتی هستند از طریق حوزه بسیج مشکلات آنها رفع می‌شود و بعضی از کارخانه‌ها نیز به بسیج مراجعه می‌کنند و مشکلات آنها با تسهیل‌گری حل می‌شود. کارخانه‌های دارای مشکل، مقیاس متفاوتی دارد، از جمله شرکت پلی‌اکریل که بخشی از مشکلات آنها را حل کردیم اما هم‌اکنون هیئت حمایت از صنایع، برخلاف گزارش سازمان بازرسی، می‌خواهند کارخانه را تحویل هیئت‌ مدیره‌ای بدهند که منتخب همه سهامداران نیست و سازمان بازرسی هم بر انتخاب آنها ‌اشکال گرفته است.

تلاش برای رفع مشکلات 800 کارخانه دیگر
مسئول بسیج کارگران خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 640 کارخانه دارای مشکل بودند که با کمک بسیج کارگری و کارخانجات حل شد و جلوی توقف تولید در آنها گرفته شد و ما اجازه ندادیم هیچ کارخانه‌ای متوقف شود. در واقع به تثبیت شغل کمک کردیم. ما رأساً‌ نمی‌توانیم شغل جدید ایجاد کنیم اما وقتی یک کارخانه به تولید ادامه دهد و موانع آن رفع شود و توسعه پیدا ‌کند، ظرفیت‌اشتغال جدید هم ایجاد می‌شود.

رعیتی فرد افزود: در سال گذشته با رفع موانع در کارخانه‌ها به تثبیت 50 هزار و 726 شغل کمک کردیم و حتی سازمان بسیج سازندگی هم این مسئله را رصد کرده و مورد راستی‌آزمایی قرار داده است و کمک ما فقط تسهیل‌گری و رفع موانع بوده و به هیچ‌وجه کمک مالی نکرده‌ایم. 

وی خبر داد: امسال هم طرح رفع موانع و جلوگیری از توقف جریان تولید در کارخانه‌ها را با شدت و قوت ادامه می‌دهیم چون امسال؛ سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید است. بنابراین، امسال پیش‌بینی می‌کنیم رفع موانع از تولید در کارخانجات با ضریب یک و دو دهم برابر بیشتر شود و در نظر داریم، حداقل مشکل 800 کارخانه را حل کنیم و باعث تثبیت‌اشتغال 75 هزار نفر در این کارخانه‌ها بشویم.


کد مطلب: 769821

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/769821/بسیج-مانع-تعطیلی-۶۴۰-کارخانه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com