کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی: دولت موظف نیست خانه بسازد

فارس , 21 تير 1400 ساعت 15:25

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ناچار بودیم تعهد دولت قبل در مورد مسکن مهر را ادامه دهیم و دوسوم کار آنها به دوش دولت ما افتاد، گفت: دولت موظف نیست خانه بسازد بلکه باید فقط تسهیلات ساخت و ساز بدهیم.


به گزارش جهان نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (دوشنبه 21 تیر) در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: برای اینکه همه مردم زندگی آرامی داشته باشند، مسکن و اشتغال بسیار حائز اهمیت است و آنها امری مهم برای ازدواج جوانان محسوب می‌شوند. 

وی افزود: دولت مسئولیت سنگینی برای اینکه مسکن مردم را تأمین کند برعهده دارد و در این راستا تلاش کرده تسهیلات لازم را برای آنها در نظر بگیرد. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت یازدهم وقتی کار خود را شروع کرد تعهد دولت قبلی در مسکن مهر که یک‌سوم آن وجود داشت و دوسوم آن بر دوش دولت یازدهم افتاد، وجود داشت. این در حالی است که فقط 770 هزار مسکن مهر از 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر تحویل مردم شده بود و دولت یازدهم باید بقیه آن را تمام می‌کرد. این در حالی است که دولت ما بایستی به همه مسکن مهرها خدمات می‌داد و این کار بسیار سختی بود که بایستی هم خانه را تکمیل می‌کردیم و هم خدمات مختلف مانند جاده، مدرسه، درمانگاه، مسجد و ... را به آنها می‌دادیم.
روحانی گفت: از ابتدای حضور وزیر فعلی راه و شهرسازی کارهای خوبی در حوزه مسکن انجام شده است و او حتی قول اتمام مسکن مهر را داده بود که تقریباً این کار انجام شده و در چند روز پایانی هم پرونده پایانی فعالیت این دولت پرونده مسکن مهر جمع خواهد شد. 

وی گفت: یک یاز تأکیدات دولت احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بوده است که تلاش‌های زیادی در این مسیر انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: 375 هزار و 232 واحد خانه در بافت فرسوده احیا شده است که این موضوع در کنار ساخت یک‌میلیون و 360 هزار واحد مسکونی انجام شده است که البته کار مشترک دولت و مردم بوده، ولی ما 534 هزار واحد هم تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن را دنبال کردیم که برخی از زمین‌های این طرح واگذار شده و برخی هم در حال ساخت و ساز آن هستند و در مجموع 40 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن تکمیل شده و مردم مشغول بهره‌برداری از آن هستند و بقیه هم در حال اقدام و مسیر تکمیل پروژه است. 

روحانی تصریح کرد:‌ از امروز به بعد به مرور این واحدها به مردم واگذار شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

رئیس‌جمهور گفت:‌ اولین اقدام کار مسکن‌سازی برعهده شورای شهرسازی است و باید طرح بسیار خوبی این شورا جهت ساخت واحدهای مسکونی در شهرک‌ها و شهرهای جدید داشته و باید این طرح‌ها کامل و دقیق باشد تا مصرف آب، برق و انرژی کمتر شده و معماری صحیحی داشته باشند. 

وی افزود:‌ ایران از بیش از 2500 سال پیش تاکنون دارای ملتی خلاق بوده و محاسبات دقیقی در ساختمان‌سازی داشته است که نمونه آن در تخت‌جمشید است که در آنجا کارهای بسیار دقیقی برای رساندن آب و دفع فاضلاب صورت گرفته و از 2 هزار پیش به این‌ور وضعیت چنین بوده است. 

رئیس‌جمهور گفت: معماری‌های ساختمان‌سازی در اصفهان هم از قرون گذشته تاکنون بسیار ویژه بوده است، به طوری که در میدان نقش جهان و در یک‌طرف آن مسجد و مغازه وجود دارد و در طرف دیگر، حکومت و ساختمان‌های دیگر است و اگر معماری و طراحی و شهرسازی دقیقی نبود، چنین اثر زیبایی از 500 سال پیش تاکنون باقی نمی‌ماند.

وی افزود: گذشتگان ما با وجود در معرض سیل و توفان بودن ایران، ساختمان‌های بسیار عظیم را در جایی ساخته‌اند و مکان‌یابی به حدی دقیق بود که ساختمان سالم می‌ماند. 800 سال قبل مسجدی بزرگ طوری ساخته شد که با وجود باران، زلزله و توفان سالم مانده یا در مکانی ساخته شد که آنجا کمتر زلزله می آمد و این محاسبات دقیق انجام شده است.

وی افزود: اینکه اصفهان پایتخت ایران شد، دقیقا همه چیز محاسبه شده بود که مرکز کشور باشد، از حیث دفاعی بهتر باشد و از نظر آب و هوا، آب به اندازه کافی داشته باشد و حتی از نظر زلزله هم محاسبه شده است. درحالی که الان در تهران بیشتر برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در جاهایی ساخته شد که اگر از قبل روی آن فکر می شد و روی گسل ساخته نمی‌شد، بسیاری از این طرح‌ها تغییر می‌کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین مساله معماری و شهرسازی بسیار اهمیت دارد و این بزرگترین مسئولیت دولت است که باید در این زمینه انجام دهد.

رئیس جمهوری با اشاره به سرمایه در اختیار دولت ادامه داد: مسئله دیگر زمین مناسب است. دولت باید بتواند زمین مناسب در جای مناسب و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد. باید زمین رایگان یا با قیمت کم در اختیار مردمی که در عسرت هستند، قرار بگیرد و خدمات لازم به آنان ارائه شود.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اجازه ندهیم زمین‌های زراعی و باغات، جنگل‌ها و مراتع که غذای مردم را تامین می‌کند، تصرف شود و از بین برود و از زمین مناسب برای مسکن استفاده کنیم‌.

روحانی مکان‌یابی و معماری را دو اصل مهم برای مساله ساختمان عنوان کرد و گفت: مسئله بعدی مالی است که بانک‌ها باید یاری کنند. بانکها باید جوانان ما که تازه ازدواج کردند و از نظر مالی در مشکلات هستند را یاری کنند و وزارت مسکن باید تلاش کند تا این واحدهای مسکونی به قیمت مناسب و ارزان در اختیار نسل جوان ما قرار بگیرد.

رئیس جمهوری با اشاره به محاسبات وزیر راه و شهرسازی که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی سالانه نیاز است ساخته شود، گفت:  اگر بخواهیم واحد مسکونی ضروری یک واحد برای یک خانواده در نظر بگیریم، حداقل باید سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم و این خیلی زیاد است. این یعنی در یک دولت دو میلیون واحد مسکونی و در دو دولت چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود که هیچ دولتی تا کنون چنین کاری نکرده است.

رئیس دولت دوازدهم یادآورشد: دولت وظیفه‌ای برای مسکن‌سازی ندارد اما تسهیلات برعهده دولت است. دولت باید زمین را مهیا و در اعطای وام کمک کند. البته در دولت یازدهم و دوازدهم هم در زمینه روستایی در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تلاش‌های زیادی انجام شد و هم در سیل و زلزله همه واحدهای تخریب شده، تقریبا تکمیل  شد و در اختیار مردم قرار گرفت که عدد آن قابل ملاحظه است. 

وی افزود: با مجموع بافت‌های فرسوده، ساختمان‌های ساخته شده در سیل و زلزله و ساخت مسکن مهر البته دولت یازدهم و دوازدهم اگر چه 4 میلیون واحد مسکن تحویل نداده اما از این تعداد هم خیلی فاصله نداشته است.

روحانی گفت: خود مردم باید واحدهای مسکونی را بسازند و این اشتباه است که دولت واحد مسکونی بسازد و به مردم بدهد. مردم باید مسکن بسازند و دولت زمین مناسب و ارزان در اختیار بگذارد و وام دهد و در طراحی و معماری کمک و خدمات را آماده کند.

رئیس جمهوری ادامه داد: دولت باید قدم‌های مهمی در زمینه مسکن بردارد و قدم‌هایی هم برعهده مردم است. امیدوارم این روند تا پایان این دولت ادامه یابد و دولت سیزدهم هم این مسیر را با شرایط بهتری ادامه دهد و مردم بتوانند صاحب مسکن مناسب برای زندگی خود باشند.


کد مطلب: 769590

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/769590/روحانی-دولت-موظف-نیست-خانه-بسازد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com