جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۹

روحانی: دولت موظف نیست خانه بسازد

دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 769590
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ناچار بودیم تعهد دولت قبل در مورد مسکن مهر را ادامه دهیم و دوسوم کار آنها به دوش دولت ما افتاد، گفت: دولت موظف نیست خانه بسازد بلکه باید فقط تسهیلات ساخت و ساز بدهیم.
روحانی: دولت موظف نیست خانه بسازد
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (دوشنبه 21 تیر) در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: برای اینکه همه مردم زندگی آرامی داشته باشند، مسکن و اشتغال بسیار حائز اهمیت است و آنها امری مهم برای ازدواج جوانان محسوب می‌شوند. 

وی افزود: دولت مسئولیت سنگینی برای اینکه مسکن مردم را تأمین کند برعهده دارد و در این راستا تلاش کرده تسهیلات لازم را برای آنها در نظر بگیرد. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت یازدهم وقتی کار خود را شروع کرد تعهد دولت قبلی در مسکن مهر که یک‌سوم آن وجود داشت و دوسوم آن بر دوش دولت یازدهم افتاد، وجود داشت. این در حالی است که فقط 770 هزار مسکن مهر از 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر تحویل مردم شده بود و دولت یازدهم باید بقیه آن را تمام می‌کرد. این در حالی است که دولت ما بایستی به همه مسکن مهرها خدمات می‌داد و این کار بسیار سختی بود که بایستی هم خانه را تکمیل می‌کردیم و هم خدمات مختلف مانند جاده، مدرسه، درمانگاه، مسجد و ... را به آنها می‌دادیم.
روحانی گفت: از ابتدای حضور وزیر فعلی راه و شهرسازی کارهای خوبی در حوزه مسکن انجام شده است و او حتی قول اتمام مسکن مهر را داده بود که تقریباً این کار انجام شده و در چند روز پایانی هم پرونده پایانی فعالیت این دولت پرونده مسکن مهر جمع خواهد شد. 

وی گفت: یک یاز تأکیدات دولت احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بوده است که تلاش‌های زیادی در این مسیر انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: 375 هزار و 232 واحد خانه در بافت فرسوده احیا شده است که این موضوع در کنار ساخت یک‌میلیون و 360 هزار واحد مسکونی انجام شده است که البته کار مشترک دولت و مردم بوده، ولی ما 534 هزار واحد هم تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن را دنبال کردیم که برخی از زمین‌های این طرح واگذار شده و برخی هم در حال ساخت و ساز آن هستند و در مجموع 40 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن تکمیل شده و مردم مشغول بهره‌برداری از آن هستند و بقیه هم در حال اقدام و مسیر تکمیل پروژه است. 

روحانی تصریح کرد:‌ از امروز به بعد به مرور این واحدها به مردم واگذار شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

رئیس‌جمهور گفت:‌ اولین اقدام کار مسکن‌سازی برعهده شورای شهرسازی است و باید طرح بسیار خوبی این شورا جهت ساخت واحدهای مسکونی در شهرک‌ها و شهرهای جدید داشته و باید این طرح‌ها کامل و دقیق باشد تا مصرف آب، برق و انرژی کمتر شده و معماری صحیحی داشته باشند. 

وی افزود:‌ ایران از بیش از 2500 سال پیش تاکنون دارای ملتی خلاق بوده و محاسبات دقیقی در ساختمان‌سازی داشته است که نمونه آن در تخت‌جمشید است که در آنجا کارهای بسیار دقیقی برای رساندن آب و دفع فاضلاب صورت گرفته و از 2 هزار پیش به این‌ور وضعیت چنین بوده است. 

رئیس‌جمهور گفت: معماری‌های ساختمان‌سازی در اصفهان هم از قرون گذشته تاکنون بسیار ویژه بوده است، به طوری که در میدان نقش جهان و در یک‌طرف آن مسجد و مغازه وجود دارد و در طرف دیگر، حکومت و ساختمان‌های دیگر است و اگر معماری و طراحی و شهرسازی دقیقی نبود، چنین اثر زیبایی از 500 سال پیش تاکنون باقی نمی‌ماند.

وی افزود: گذشتگان ما با وجود در معرض سیل و توفان بودن ایران، ساختمان‌های بسیار عظیم را در جایی ساخته‌اند و مکان‌یابی به حدی دقیق بود که ساختمان سالم می‌ماند. 800 سال قبل مسجدی بزرگ طوری ساخته شد که با وجود باران، زلزله و توفان سالم مانده یا در مکانی ساخته شد که آنجا کمتر زلزله می آمد و این محاسبات دقیق انجام شده است.

وی افزود: اینکه اصفهان پایتخت ایران شد، دقیقا همه چیز محاسبه شده بود که مرکز کشور باشد، از حیث دفاعی بهتر باشد و از نظر آب و هوا، آب به اندازه کافی داشته باشد و حتی از نظر زلزله هم محاسبه شده است. درحالی که الان در تهران بیشتر برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در جاهایی ساخته شد که اگر از قبل روی آن فکر می شد و روی گسل ساخته نمی‌شد، بسیاری از این طرح‌ها تغییر می‌کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین مساله معماری و شهرسازی بسیار اهمیت دارد و این بزرگترین مسئولیت دولت است که باید در این زمینه انجام دهد.

رئیس جمهوری با اشاره به سرمایه در اختیار دولت ادامه داد: مسئله دیگر زمین مناسب است. دولت باید بتواند زمین مناسب در جای مناسب و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد. باید زمین رایگان یا با قیمت کم در اختیار مردمی که در عسرت هستند، قرار بگیرد و خدمات لازم به آنان ارائه شود.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اجازه ندهیم زمین‌های زراعی و باغات، جنگل‌ها و مراتع که غذای مردم را تامین می‌کند، تصرف شود و از بین برود و از زمین مناسب برای مسکن استفاده کنیم‌.

روحانی مکان‌یابی و معماری را دو اصل مهم برای مساله ساختمان عنوان کرد و گفت: مسئله بعدی مالی است که بانک‌ها باید یاری کنند. بانکها باید جوانان ما که تازه ازدواج کردند و از نظر مالی در مشکلات هستند را یاری کنند و وزارت مسکن باید تلاش کند تا این واحدهای مسکونی به قیمت مناسب و ارزان در اختیار نسل جوان ما قرار بگیرد.

رئیس جمهوری با اشاره به محاسبات وزیر راه و شهرسازی که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی سالانه نیاز است ساخته شود، گفت:  اگر بخواهیم واحد مسکونی ضروری یک واحد برای یک خانواده در نظر بگیریم، حداقل باید سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم و این خیلی زیاد است. این یعنی در یک دولت دو میلیون واحد مسکونی و در دو دولت چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود که هیچ دولتی تا کنون چنین کاری نکرده است.

رئیس دولت دوازدهم یادآورشد: دولت وظیفه‌ای برای مسکن‌سازی ندارد اما تسهیلات برعهده دولت است. دولت باید زمین را مهیا و در اعطای وام کمک کند. البته در دولت یازدهم و دوازدهم هم در زمینه روستایی در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تلاش‌های زیادی انجام شد و هم در سیل و زلزله همه واحدهای تخریب شده، تقریبا تکمیل  شد و در اختیار مردم قرار گرفت که عدد آن قابل ملاحظه است. 

وی افزود: با مجموع بافت‌های فرسوده، ساختمان‌های ساخته شده در سیل و زلزله و ساخت مسکن مهر البته دولت یازدهم و دوازدهم اگر چه 4 میلیون واحد مسکن تحویل نداده اما از این تعداد هم خیلی فاصله نداشته است.

روحانی گفت: خود مردم باید واحدهای مسکونی را بسازند و این اشتباه است که دولت واحد مسکونی بسازد و به مردم بدهد. مردم باید مسکن بسازند و دولت زمین مناسب و ارزان در اختیار بگذارد و وام دهد و در طراحی و معماری کمک و خدمات را آماده کند.

رئیس جمهوری ادامه داد: دولت باید قدم‌های مهمی در زمینه مسکن بردارد و قدم‌هایی هم برعهده مردم است. امیدوارم این روند تا پایان این دولت ادامه یابد و دولت سیزدهم هم این مسیر را با شرایط بهتری ادامه دهد و مردم بتوانند صاحب مسکن مناسب برای زندگی خود باشند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چقدر تعهدهای سختی انجام دادید ...?!!!
خخ
Iran, Islamic Republic of
بعد هشت سال تازه میگه دولت باید این کار را بکند باید اینطور بشد
الان باید میگفتی شد و انجام گرفت
Iran, Islamic Republic of
قیمت خانه در زمان دولت حسن روحانی در کشور چقدر افزایش یافته است؟
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از ادارات دولتی محدودیت‌های کرونایی را مراعات نمی‌کنند. مسئولین امر نظارت بیشتری نمایند تا ان‌شاءا... ویروس منحوس از بین برود.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
تمام ثروت و منابع كشور در واقع همان ثروت مردم در اختيار دولت هست موظف هست مسكن و معيشت و رفاه مردم را تامين كند....
Iran, Islamic Republic of
کشور را باید از گرانی‌های افسار گسیخته نجات داد.
Iran, Islamic Republic of
روحانی در مذاکره، توافق هسته ای و برجام شکست خورد؟
Iran, Islamic Republic of
.....