جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

ویروس دلتا در حال گردش در کشور است

شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 769391
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به گردش واریانت دلتا در شهرهای مختلف کشور از آغاز واکسیناسیون گروه بالای ۶۸ سال از روز دوشنبه خبر داد.
ویروس دلتا در حال گردش در کشور است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا با بیان این‌که ویروس دلتا در بیش از 65 کشور شناسایی شده است، اظهار کرد: این ویروس قدرت سرایت بالاتری دارد و وارد کشور ما نیز شده و در حال گردش در کشور است و در استان‌های مختلف شناسایی شده است.

وضعیت کرونا در ایران 
وی با بیان این‌که بیشترین ابتلا و مرگ و میر در جهان را برزیل، هند، اندونزی و روسیه دارند که عمدتا علت آن شیوع ویروس دلتا است، درباره وضعیت کرونا در ایران تصریح کرد: 25 استان کشور ما دارای روند صعودی ابتلا هستند و تعداد شهرهای قرمز کشور به 143، نارنجی 186 و زرد به 119 شهرستان رسیده است و بیشترین شهرهای درگیر شامل استان کرمان با 16 شهر، فارس با 13 شهر، تهران و مازندران هرکدام با 13 شهر، هرمزگان 12 شهر، سیستان و بلوچستان با 10 شهر و بوشهر با 8 و یزد با 8 شهر درگیر بیماری هستند و در گلستان، گیلان و اصفهان، 5 تا 6 شهر درگیر بیماری هستند و وضعیت کرونا در آنها قرمز شده است.

میزان رعایت پروتکل های بهداشتی 66 درصد است 
رئیسی ادامه داد: از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی رضایت نداریم و این میزان، 66 درصد است و نیاز است مراقبت بیشتری انجام شود زیرا اگر میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر 85 درصد برسد، کارساز نخواهد بود و علیرغم شیوع بیماری، رعایت پروتکل‌ها در حال کاهش است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که امروز در ستاد ملی کرونا تاکید شد این است که باید از حضور در مراکز تجعی مانند رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، تالارهای پذیرایی، سالن سینما و تئاتر، پاساژهای سربسته، استخر سرپوشیده و باشگاه‌ها، شهربازی، باغ وحش و نمایشگاه‌های تخصصی و اماکن سربسته پرهیز کنیم. در شهرهای قرمز این مراکز معمولا تعطیل هستند و قرار شد از سوی همه دستگاه‌ها نظارت دقیق‌تری صورت بگیرد و کنترل بیشتری اعمال شود.

لزوم توجه به کنترل مرزهای کشور 
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در جلسه امروز همچنین بر کنترل مرزهای شرقی کشور تاکید جدی‌تری شد و نیروهای انتظامی و مسلح در حال تشدید این نظارت‌ها هستند اما مرزهای غیررسمی  مشکل ما هستند و با توجه به تحولات افعانستان، حجم مراجعین به مرزها بیشتر است و باید دقت‌ بیشتری در مراقبت از مرزها صورت بگیرد‌.

رئیسی با اشاره به وجود مرزهای آبی گفت: در طی دو هفته گذشته 26 کشتی و شناوری که از برزیل، آلمان، امارات، عمان، هند، مالزی و عراق به ایران آمده بودند را بررسی کردیم که 65 نفر از افراد در این کشتی‌ها کرونامثبت بودند که ایزوله شدند و تحت مراقبت قرار گرفتند.

افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا از هفته جاری 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که ما از این هفته روند واکسیناسیون را بهتر می‌کنیم، تصریح کرد: میزان قابل توجهی واکسن کرونا دیروز و امروز به دست ما رسیده و این هفته نیز واکسن‌های جدیدی به دست ما می‌رسد و سرعت واکسیناسیون بالاتر می‌رود و از روز دوشنبه، واکسیناسیون افراد بالای 68 سال را آغاز می‌کنیم.

رئیسی تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم بدون فراخوان و پیامک به مراکز مراجعه نکنند ما ظرفیت تزریق واکسن را بالا برده‌ایم و مردم نباید بدون نوبت دهی مراجعه کنند و این‌که ساعت دو صبح کسی بیاید و در مراکز واکسیناسیون اسم روی کاغذ بنویسد روش منسوخ شده‌ای است و اصلا از آن استفاده نمی‌کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ابتدا افراد بالای 68 سال و سپس افراد 66 سال به بالا و بعد 64 سال به بالا را نوبت دهی می‌کنیم و واکسیناسیون را انجام خواهیم داد.

وی با اذعان به اینکه برخی کندی‌ها در تامین واکسن داشتیم، خاطرنشان کرد: این کندی با ورود واکسن‌های خارجی و داخلی در حال جبران شدن است و فیلم‌هایی که منتشر شده بود مربوط به تهران بود که افراد بدون نوبت مراجعه می‌کردند و درخواست واکسن داشتند و ما بیش از 80 مرکز تجمیعی در تهران ایجاد کردیم که مردم می‌توانند واکسیناسیون را به خوبی انجام دهند.

قطعی برق مشکلی در بیمارستانها ایجاد نمی‌کند 
وی با بیان این که قطعی برق خوشایند نیست، گفت: این‌که گفته می‌شود با قطعی برق بخش‌های بیمارستان‌ها از کار می‌افتد شایعه است و در بحث اعتباربخشی بیمارستان‌ها یکی از اصول اولیه و اصلی، وجود برق‌های ژنراتور است و برق اتاق عمل قطع نمی‌شود و برق اضطراری و پشتیبان داریم و مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم و بنابراین نباید برای مردم تشویش ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر بیمارستانی بخواهد با قطعی برق دچار مشکل شود باید بسته شود و مشکل از آن بیمارستان است؛ قطعی برق بسیار بد است اما بیماران در بیمارستان با قطعی برق، خفه نمی‌شوند، هرچند قطعی برق دردسرهایی در حوزه سلامت ایجاد می‌کند.

رئیسی درباره شرایط نگهداری واکسن کرونا در زمان قطعی برق نیز بیان داشت: از زمانی که یک واکسن را از کشور خارجی بارگیری می‌کنیم تا زمانی که واکسن در دورترین نقطه ایران به دست مردم می‌رسد زنجیره سرد را رعایت می‌کنیم و پیش بینی می‌کنیم مشکلی برای واکسن‌ها ایجاد نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متاسفانه سیاست های منفعلانه ی ستاد ملی کرونا نوعی عادی انگاری در بین مردم ایجاد کرده است..