جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۷
۲۴
یادداشت//

از درخواست قیام علما تا حفظ قدیانی/ نگاهی به نوع مواجهه با توهین کننده به علامه مصباح

شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 769361
برخی معتقدند که باید همه در اینباره موضع گیری کنند و حتی علمای قم قیام کنند! تلخ تر اینکه فلان فرد مدعی دفاع از علامه مصباح یزدی با ادبیات شبه قدیانی دیگر علمای بزرگ قم را خطاب قرار داده که چرا سکوت کردید، نوبت شما هم می‌شود!
از درخواست قیام علما تا حفظ قدیانی/ نگاهی به نوع مواجهه با توهین کننده به علامه مصباح
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: حسین قدیانی از فتنه ۸۸ به این طرف محل توجه بخشی از جوانان و فعالین ارزشی بوده که مسایل سیاسی را دوست دارند از دریچه ادبیاتی آمیخته با گفتمان‌ها و گپ و گفت‌های کف میدانی جریان حزب اللهی بشنوند. او در رسانه‌های ارزشی و انقلابی متعددی با گرایش های مختلف، مطلب نوشته و هرکدام دورانی و دوره‌ای با اختیار و اشتیاق پذیرای نوشته‌های او بوده اند. در او گرایش سیاسی و خط کشی‌های پررنگ سیاسی دیده می‌شود و همین دیدگاه های سیاسی نیز گاه نوشته های او را از دلنوشته های دفاع مقدسی به بیانیه های سیاسی و خطی تبدیل می‌کند.

قدیانی این روزها در میان بخشی از طیف حزب اللهی – نه بخشی از افکار عمومی و جامعه- خبرساز شده است. ریشه اصلی خبرسازی او نیز جسارت و بی ادبیش به علامه مصباح یزدی بوده است. اما نحوه مواجهه با او و تحلیل اتفاق تلخی را که رقم زده شده، به محلی از چالش و جدل در میان بخشی از فعالین جبهه انقلاب شده است.

یک: تاکنون کسی در جبهه انقلاب نبوده که از توهین قدیانی به علامه مصباح دفاع کند. البته بوده‌اند افرادی که می‌گویند باید ریشه رفتار او را پیدا کرد و یا افراد سیاسی که در مقابل او قرار گرفته‌اند که کار را به توهین به علامه کشانده‌اند. پرواضح است که صد دلیل دیگر شبیه این موارد می تواند محرک قدیانی بوده باشد ولی توجیه گر بی‌ادبی و هتاکی حسین قدیانی هرگز نمی‌شود.

دو: برخی معتقدند که باید همه در اینباره موضع گیری کنند و حتی علمای قم قیام کنند! تلخ تر اینکه فلان فرد مدعی دفاع از علامه مصباح یزدی با ادبیات شبه قدیانی دیگر علمای بزرگ قم را خطاب قرار داده که چرا سکوت کردید، نوبت شما هم می‌شود! بماند که همین الان افرادی مدعی انقلابی‌گری- بخوانید عدالتخواری- در فضای سیاسی کشور داریم، که توهین‌های به مراتب بیشتری از علامه مصباح به بالاتر از او یعنی شخص رهبر معظم انقلاب می‌کنند و البته کسی هم همچین محکومیت و توجه گسترده‌ای را برای آنها عاقلانه نمی‌داند.

سه: برخی افراد نیز بودند که ضمن اینکه توهین به علامه را توبیخ کردند ولی درصد برآمدند تا خود حسین قدیانی را هم حفظ کنند. واقعیت این است که سیره خوبان همواره این بوده که برای آدم های فراتر از توهین کننده زبانی، بلکه شمشیر کشیده بر اسلام و امام جامعه هم رافت به خرج داده و تلاش کنند که از مسیر سقوط برگرداندشان. حرف جدی شان هم این است که قدیانی با چند خط نوشته ناصواب و زشت و غیرقابل توجیه هنوز هم جای زیادی برای ترحم اسلامی و دلسوزی انقلابی دارد. بماند که این بزرگان برای افرادی که دارای اندک خدمات و یا سوابقی در دفاع از اسلام بودند، بیشتر بر این ترحم و گذشت تاکید داشتند. این را هم نباید از خاطر برد که علامه مصباح خودش سالها برای حفظ و هدایت همچین جوانانی زندگی‌اش را گذاشت و اگر هم بود شک نداریم نه تنها از او می گذشت بلکه از هیچ کاری برای جلوگیری از سقوط او منع نمی کرد.

چهار: در این میان، بسیاری از فعالین جبهه انقلاب نیز به درستی به این موضوع دامن نزدند. اساسا دو قطبی قدیانی – مصباح بیش از آنکه واقعی باشد، توهم است؛ هم برای خود او و هم برای برخی فعالین سیاسی و همچنین برخی جوانان کم تجربه ولی دوستدار و دلداه مرحوم علامه مصباح. خیلی فرق است میان واکنش و میزان حساسیتی که باید در مواجهه و توهین جریان سکولار، غربگرا، فتنه گر، التقاطی، غیرانقلابی و لیدرهای منتسب به آنها در برابر علامه مصباح داشت تا فردی در حد سابقه و موقعیت اجتماعی و سیاسی قدیانی. بیشتر از قد قدیانی نیز پرداختن به موضوع به خود او و صدالبته علامه مصباح هم ظلم است!

بیشتر بخوانید:
درباره حرام بودن توهین به رئیس جمهور/ تشریح کم عقلی و بی ادبی در سیاست‌ورزی/ جمع عقل و ادب در سیاست چگونه ممکن است؟!

پنج: اما یک شاخص مهمی نیز وجود دارد که در مواقع این چنین به کار می آید. عموما رفتار جریان ضدانقلاب در این موارد دو حالت دارد؛ اگر طرف توهین کننده را گرفتند یعنی، طرف توهین شونده برای آنها خطرناکتر است و اگر طرف توهین شونده را گرفتند یعنی به دنبال تضعیف طرف توهین کننده هستند و از طرف او بیشتر احساس خطر می کنند. اما یه حالت سومی نیز وجود دارد و عموما از آن غفلت می کنیم و آن اینکه اصل ماجرا را برجسته می کنند، در آن صورت اصل اختلاف و حاشیه سازی برای جبهه انقلاب و تضعیف کل جریان برایشان موضوعیت دارد. اهل نظر و رسانه خود بیاندیشند و رصد کنند که کدامیک از حالات مذکور در ماجرای اخیر پررنگ تر در استراتژی جبهه ضدانقلاب بوده است. (البته به شخصه معتقدم خود ضدانقلاب نیز آنقدری که برخی از خودی ها موضوع را جدی گرفته اند، جدی نگرفته‌اند!)

شش: چه زیبا گفته اند، امیر کلام علی (ع) که همه چیز محتاج عقل است و عقل محتاج ادب. ادامه بی ادبی عقل را از فهم واضحات مجموعه حکمت‌های انقلاب و انقلابی گری حقیقی تهی‌می کند و عاقبت بی مبالاتی به توهین های کوچک به توهین‌های بزرگ ختم خواهد شد، همانطور که شد و نمی‌شد که نشود و این سنت برای همه هست و نه فقط قدیانی.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا از قدیانی نگذره
انواع تهمت ها را می زنه
Iran, Islamic Republic of
مهمترین و اصلی ترین و محوری ترین شاخص انقلابی گری، رعایت تقوای الهی است. اساسا انقلابی گری جز اسلامی گری نیست و چکیده اسلام در تقوا است. تمام مشکلات جمهوری اسلامی به عدم رعایت تقوا برمیگرده که به مراتب موجب صدمه به جایگاه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... شده است که انشالله در آینده نزدیک با تقوا از مسئولان رده بالا به جامعه؛ شاهد ارتقاء این شاخص بسیار مهم در جامعه باشیم
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
به نظرم وقتتان را برای این آدم های مدعی نگذارید. بشناسید و عبور کنید...
Iran, Islamic Republic of
حسین قدیانی نشان این جمله است که برخی را نبینی مگر در افراط یا تفریط
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
نامه اقای قدیانی را خواندم .....ایشان حتما باید عذر خواهی کند تا بتواند خطای خودرا جبران کند.
Iran, Islamic Republic of
یاد داستان مادری افتادم که برای تربیت فرزندش کاغذ صافی را دست فرزندش داد و گفت مچاله کن و دوباره باز کن ......
به نظر شما بایه عذر خواهی ساده موضوع حل میشه؟
توبه لازم هست توبه و حلالیت طلبیدن.
نه یه عذرخواهی ساده!!
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
با نظر شما کاملا موافقم.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
قدیانی اشتباه کرده، ...
Iran, Islamic Republic of
توهین های اقای قدیانی هیچ مبنای منطقی و عقلی و شرعی ندارد..
رحیم
Iran, Islamic Republic of
رفتار بسیاری از افراد خصوصا سیاستمداران و افراد شاخص رو باید در مسائل روانی جستجو کنید.

ریشه همه گفتارها و رفتارها و کردارها روح و روان آدمی است.
داود کارگر
Iran, Islamic Republic of
سانسور نکنید پیام رو بارگذاری کنید
Iran, Islamic Republic of
......
Russian Federation
آقای جهان تیغی!
ناسزاگویی اگر به دلیل جهل باشد، قابل رأفت و گذشت است . حال آنکه برای کسی مثل قدیانی این موضوع صدق نمیکند..
Iran, Islamic Republic of
.....
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
خدا ایشان را رحمت کند ..
Iran, Islamic Republic of
سلام، شماها دوست دارید از همه انتقاد کنید ولی هیچ کس از شما انتقاد نکند امیدوارم این نظر من را کامل بگذارید قبلاً نظر من را سانسور ‌کردید بدون اینکه در آن توهینی باشد.
جایگاه علامه مصباح را که همه در نزد مقام معظم رهبری میدانند، آقای جهان بهتر نبود به جای اینکه یک هفته بعد از توهین به ایشان مطلب تحلیلی بنویسید یک ماه بعد یا یک سال دیگر مینوشتید تا تحلیل تان بهتر شود ؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
فتنه های عظیم در راه است علیه ولایت رهبر عزیزمان و تمام شخصیت های مدافع ولایت از جمله آقای مصباح.رئیسی.حاج قاسم سردار دلها و این ها شیطنت نیست برنامه ریزی و مهندسی شده توسط دشمنان داخلی خارجی و بدانید کینه و خشمشان در دل بیشتر است تا دشمن شاد کردنشان
Iran, Islamic Republic of
.
برخورد قانونی چاره کار است..
Iran, Islamic Republic of
از نظر اینها توهین فقط به احمدی نژاد ازاد است.....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بسم الله سلام
به نویسنده این متن عرض کنم که شما داری میگی که بالاخره قدیانی رو باید چیکار کرد باهاش؟ طبق بند آخر ایشون به بی ادبی های بیشتر گرفتار میشه اگه جلوش رو نگیرند خوب باید ازش شکایت بشه دیگه؟ !!!!!...
عبدالله حق پرست
Iran, Islamic Republic of
باور کنید و می دانم که می دانید که از این « حسین قدیانی » های بی سر وصدا و مینهای خطرناک خیلی کاشته شده است؛ شما را به خدا و به هر چه دوست دارید با همه وجودتان به کارهای « اهم » و نه حتی « مهم » بپردازید و از خنثی کردن سحرها و و باطل کردن آنها غافل نشوید....!!!!
Iran, Islamic Republic of
این نوع توهین فقط فحاشی یک جوان به یکی از بی نظیر ترین مفاخر علمی و فلسفی دوران معاصر است و قدیانی هرچه قدر بیشتر بر این کار اصرار ورزد وجهه خودش را خراب تر میکند
علی
Iran, Islamic Republic of
...
محسن
Iran, Islamic Republic of
خدا علامه را بیامرزد. جناب قدیانی پوست انداختین به کجا چنان شتابان .....