جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

ماجرای تغییر بازیگر اصلی «بچه مهندس»

جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب: 769312
رویکرد بچه مهندس تعقیب و گریز و ژانر اکشن نبوده است. از روز اول هم قصدمان این بود کاری برای خانواده ها بسازیم.
ماجرای تغییر بازیگر اصلی «بچه مهندس»
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، احمد کاوری، کارگردان فصل چهارم سریال «بچه مهندس» با حضور در نخستین قسمت از سری جدید برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی درباره فصل پیشین این برنامه اظهار کرد: به هر حال سریال بخش جذاب تولیدی صداوسیما است. برنامه «سریالیست» هم چون به این بخش جذاب می پردازد، فی النفسه جذاب است. گفتگو با میهمانانی هم که در ساخت سریال ها نقشی داشتند، برای من جالب بود. نظرات مردم هم خیلی برایم مهم بود.

وی افزود: فکر می کنم شبکه دو به نسبت باقی شبکه ها بیننده کمتری دارد. اما با وجود سریال های «از سرنوشت» و «بچه مهندس 3» که از تولیدات شبکه دو بوده است، طبق آنچه که اطلاع دارم که البته آمار رسمی نیست، تعداد بینندگان این شبکه افزایش پیدا کرد. آرای بالای این دو سریال نشان از توجه مدیران شبکه دارد که دست به ساخت کارهایی زدند که می تواند برای مخاطب جذاب باشد و اینکه کارها در نظر مخاطب به اقبالی دست یابد.

کارگردان فصل چهارم سریال «بچه مهندس» در ادامه درباره تغییر کارگردان در پروسه ساخت فصل های مختلف این سریال و ریسک های این کار گفت: این در تمام دینا مسئله ای مرسوم است. اینکه یک سریالی فصل بندی می شود و سیزن های مختلفی از آن ساخته می شود. کارگردان های مختلفی هم وارد می شوند و کار را جلو می برند. مهم فکر اصلی و اساسی است که هدایت کننده کل سریال است.

کاوری ادامه داد: در تلویزیون ما علاوه بر اینکه کارگردان قرار است خودش ذهنیت یا سلیقه ای را بیاورد یا لحنی به کار بدهد محتوای کلی را نمی تواند دستکاری کند. محتوای کلی در متن و رویکرد تهیه کننده یا تفکر مدیرانی است که کار را سفارش داده اند یا قرار است آن را پیش ببرند. سریال مسیر خود را می رود منتهی در لحن و ساختار ممکن است تغییراتی داشته باشد. من نمی توانم مثل بقیه حرف بزنم. شما در هرکاری که هستی مدل خودت حرف می زنی. کارگردان هم اینطور است. نویسنده هم همین است. با لحن خودش حرف می زند اما رویکرد یا هسته اصلی تغییری پیدا نمی کند. این در محتوا و در شخصیت ها و در همه ارکان قصه و ارکان ایده وجود دارد. ایده ای که ممکن است ایده تهیه کننده باشد یا مثلا مدیر یک بخش از تلویزیون. این کاملا بر همان روال و مسیر خودش می رود منتهی در ساخت یک نفر لحنی می آورد یا پرداخت و دکوپاژش فرق می کند. سه فصل قبلی که آقای غفاری ساختند اینقدر توانسته در دل آدم ها جا باز کند که ما فرصت کردیم فصل چهارم را بسازیم.

به دعوت غفاری به سریال پیوستم
او تاکید کرد: همانطور که گفتم در تمام دنیا در حوزه سریال سازی این تغییر کارگردان مرسوم است اما شاید در ایران خیلی مرسوم نباشد. البته حضور من در فصل چهارم سریال بچه مهندس به دعوت خود آقای غفاری بود. اینطور نیست که نسبت به هم زاویه یا موضع داشته باشیم. او اولین کسی بود که به من زنگ زد و گفت من مشغول کار هستم. به من کمک کن چند قسمت بساز که بعد آن چند قسمت به کل کار تبدیل شد. او سرکار سینمایی «تک تیرانداز» بود.

وی ادامه داد: او مشغول کارهای فنی این کار بود. همه اینها یک مراوده دوستانه بین دو همکار بود. خیلی وقت ها اتفاقا زمانی که دستیار بودم و آقای غفاری هم دستیار بود، سرکاری به من زنگ می زد و می گفت من نمی توانم ادامه بدهم شما به جای من بیا. از قبل این مراودات را با یکدیگر داشته ایم. الان هم در همه بخش های تلویزیون در خود ساختار فیلم این اتفاق برایشان می افتد. به هر حال با بچه مهندس با چالش هایی که داشت همراه شدم.

رویکرد بچه مهندس تعقیب و گریز و ژانر اکشن نبوده است
کاوری همچنین درباره انتقاد برخی به تصنعی بودن بخش های تعقیب و گریزها در سریال تصریح کرد: اول که سریال پخش می شود باید برای مخاطب توضیح بدهی که شرایط ساخت یکسری کارها در ایران، اگر مناسبتی باشد به خاطر مدت زمان محدود برای ساخت و اینکه در تلویزیون باشد وارد چه فضا و چه فرصت های کمی می شویم که قرار است یک صحنه را کار کرده و فیلم برداری کنیم.

وی تاکید کرد: الان ذهنیتی ندارم که بخواهم درباره اش بگویم. چون کار واقعا تعقیب و گریزی نداشته است. رویکرد بچه مهندس تعقیب و گریز و ژانر اکشن نبوده است. از روز اول هم قصدمان این بود کاری برای خانواده ها بسازیم. نویسنده سریال تحقیقاتی در این زمینه انجام داد که بدون اینکه بخواهد ظاهر فرد تغییری کند و از طریق بینی و اینها عملی بشود. نتیجه تحقیقاتش را هم آورد و براساس آن تحقیقات چندبار دکتر معالجش توضیح می دهد که چه اتفاقی می افتد. این  برای بخشی از سریال این ذهنیت را ایجاد کرد که چرا بازیگر بعد از عمل توموری که انجام داده است ظاهرش تغییر نکرده است و موهایش را نزده است.

وی اظهارداشت: واقعیت این است که امروز در پزشکی روش هایی هست که بدون اینکه موی بیمار زده شود یا در ظاهرش تغییر خاصی ایجاد شود راحت این عمل را انجام می دهند. تحقیق تصویری این موضوع را برای ما آوردند و براساس آن کار را ساختیم. حالا یکسری توضیحات لازم بود که داده شود. حالا شاید درآن شرایط کمی ما کوتاهی کردیم.

قرار نبود «سریع و خشن» بسازیم
کارگردان «نفوذی» در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: اصلا فشاری در پروسه ساخت کار وجود نداشت. من می گویم بضاعت هر کاری چیزی است. قرار نیست سریع و خشن بسازیم. قرار نیست در 6 ماه یا 5 ماه و نیم 30 قسمت را بسازی و مفصل بتوانی به هر جزییاتی در هر بخش بپردازی. در هر حد اینکه قصه ات را پیش ببرد فضایی ایجاد می کنی که تحرک و ری اکشن ایجاد شود. اما واقعا لزوما نه این زمان را داری نه از اول هدفت این است که بخواهی این بخش ها را تقویت کنی.

وی افزود: همه بخش یک سریال باید با باقی اش تناسبی داشته باشد. نمی توانید برای یک صحنه اکشن آنقدری وقت بگذارید که برای یک کار خاص وقت گذاشته می شود. نمی توانیم برای 6 دقیقه چهل روز وقت بگذاریم. کلا برای هر قسمت بین 5 تا 7 روز زمان فیلم برداری داریم.  تعدد لوکیشن، تعدد بازیگر و تعدد قصه و کوتاهی سکانس ها را داشتیم. روی هم دیگر می شود گفت فشار تولید داشتیم. اما خوبی اش را هم بگوییم . این موضوع به کار ریتم، فضا و حرکت می دهد و شما می توانید در یک قسمت لحظه های متفاوتی را برای مخاطب رقم بزنید.

کاوری درباره ساختن کار در دوران کرونا توضیح داد: وقتی کار در این شرایط ساخته می شود کارمان سخت می شود. چون قصه برای قبل از کرونا بود و ماشین ها، موتوری ها و آدم ها همه و همه مانعی بودند برای اینکه بتوانی صحنه مورد نظرت را ضبط کنی. کل فضا را باید خالی می کردیم و هنرور می چیدیم و آنها را حرکت می دادیم. این کارمان را سخت می کرد. ولی اگر غیر از فضای کرونایی بود دوربین را کار می گذاشتی و هرکسی هم عبور می کرد مشکلی نبود.

تاسف خوردم که نتوانستم با روزبه حصاری کار کنم
او همچنین درباره عدم حضور روزبه حصاری در «بچه مهندس 4» توضیح داد: روز اولی که این کار را پذیرفتم کار را با حضور روزبه حصاری تصور کرده بودم. 10 -12 روز هم فیلمبرداری شروع کردیم و به خاطر شرایطی که او داشت و سرکار بود. بعد آمدند و توافقی نشد.

واقعا از جزییاتش باخبر هستم اما مستدل و مستند نیست که بخواهم اینجا عنوان کنم که چه کسی چه گفت و چرا اینطور شد. تاسف خوردم که نتوانستم با آقای حصاری کار کنم و سختی که داشت این بود که بتوانیم با آقای رهبری بازیگر جایگزین این نقش کار را جلو ببریم که خیلی هم تلاش کردند و بسیار خوب ظاهر شدند.

کارگردان فصل چهارم «بچه مهندس» یادآور شد: این حواشی را برای کار ما ایجاد کرد.

علاقمندان هر دو بازیگر با یکدیگر کل کل می کردند. کسانی که علاقه مند به سریال بودند به خاطر عدم حضور یک بازیگر ممکن بود از فضا دلسرد شوند. سه چهار قسمت اول را در حالتی ساختیم که با مخاطب آشتی کنیم و بگوییم قصه ما همان قصه جواد جوادی و بچه مهندس است. این حواشی برای کار و ما ایجاد شد. می توانست خیلی بدون حاشیه پیش برود و هر روز به تعداد بینندگان و علاقمندانش افزوده شود. این اتفاق نیفتاد و ما ناگزیر بودیم کار را جلو ببریم. واقعا قضاوت نمی کنم. امیدوارم همه دوستانی که این تصمیم را گرفتند تصمیم درستی گرفته باشند.

امیدوارم در این فضایی که ایجاد شد کسی را نرنجانده و جایگاه کسی را دچار خدشه نکرده باشند. گرچه واقعا من و تهیه کننده بسیار تلاش کردیم روزبه حصاری بیاید. من به شخصه تماسی با او نگرفتم اما من و تهیه کننده تمایل خود را ابراز کردیم. در جریان ریز جزییات دلیل عدم حضور او نیستم. اگر هم چیزی بخواهم بگویم ممکن است خیلی واقع نباشد و شاید باید کسانی اینجا باشند که اگر حرفی زده شد جوابگوی این قضیه باشند.

متاسفم از اینکه او در کار نبود و ما محبور بودیم با یکسری حواشی دست و پنجه نرم کنیم و تمرکزمان در بخش هایی از کار ممکن بود گرفته شود.

مردم رهبری را به عنوان جواد جوادی می شناسند
کاوری در ادامه بیان کرد: مخاطب تغییر بازیگر را می پذیرد. این موضوع مرسومی است . با همه احترامی که برای آقای رهبری و توانایی هایشان قائل هستم او را مردم به عنوان جواد جوادی می شناسند. در این کار این نقش را پنج بازیگر از کودکی تا نوجوانی و جوانی بازی کرده اند. جوادی قصه خود را گفت و در دل مردم جا باز کرد.

او در پاسخ به کریمی که گفت عباس جمشیدی فر در یکی از گفتگوهایش طوری صحبت کرد که فصل چهارم خیلی بهتر از قبلی ها نیست بدتر هم نیست و شاید نوعی بی تفاوتی او را برای دفاع از فصل چهارم کار نشان داد، آیا شما هم اینطور هستید، تاکید کرد:

اصلا اینطور نیست. کاری ساختیم که با عشق پیش رفت. من گفتگوی عباس جمشیدی فر را نشنیدم اما اگر گفته باشد به خود کار نگاه نمی کنند به کاراکتر نگاه می کنند.

شخصیتی که او داشته یا دیگر بازیگران داشته اند. به دلیل عدم حضور یکسری از بازیگرها نمی توانست داستان اینها ادامه پیدا کند قطعا ممکن بود علاقه شان نسبت به این کار حفظ نشده باشد. قرار بود در قسمت های محدودی باشند. گرچه مطمئن نیستم او این حرف را زده باشد. سال هاست از نقد به دور هستیم و هیچ کسی به تو نمی گوید رویکردت چه بود. یا دکوپاژت خوب بود یا بد بود.

این کارگردان تاکید کرد: بخش های زیادی از آسیب هایی که منتقدان درباره کار می گویند به انتظار مخاطب برمی گردد. بخش زیادی به سازمانی که به مسیر آدم ها و شخصیت ها بدهد بستگی دارد. در بچه مهندس چهار نباید این توقع را داشته باشی چون از ابتدا توپ می خورد در مجلست. در 10 یا 12 روز اول اتفاقی می افتد وشما باید همه چیز را تغییر بدهی. نویسنده ها 24 ساعته آنجا بودند و می نوشتند تا بتوانند این فضا را سازمان بدهند. به هر حال قصه بخشی از شخصیت ها ممکن بود مورد غفلت قرار بگیرد. حتی رویکرد شخصیت ها تغییر کرد. شخصیت آقای حصاری و آقای رهبری  با یکدیگر تفاوت داشت. براساس روانشناسی این آدم باید تغییراتی ایجاد می شد. می گفتند چرا اینقدر منفعل یا رمانتیک است. خوب این بازیگر رمانتیک است و بازیگر دیگر می توانست اینطور نباشد.  

کاوری در پایان گفت: بهترین تصاویری که در زندگی ام گرفته ام، تصاویری بود که در حرم امام رضا(ع) ضبط شد. واقعا باشکوه بود. کاری به قصه ندارم. حال و حوا و فضایی که در شب های احیا و قدر به مخاطب القا می کرد بسیار لحظات ملکوتی بود و خدا را شاکرم که این فرصت را به ما داد.

سری جدید «سریالیست» به تهیه کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت 23:15 روی آنتن شبکه یک سیما می رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خیلی بد شد که جواد جوادی عوض شد
البته داستان رو هم خیلی بهتر می تونستن بنویسن
با این حال خیلی خوب بود